ryggen el bakknä?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare samuel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 469
S

samuel

Hej,ibörjan av sept blev mitt 5 åriga sto plötsligt jätte förbannad när jag började trava,drog tyglarna ur handen och ruska,jag fick knappt ta i munnen på henne,normalt är hon jätte mjuk och fin. Tog iallafall ut vet som kolla tänderna,rejäla skarpbett hade hon,ja!!tänkte jag,där var problemet.Hon blev lite bättre men fortfarande tjaffsig speciellt i början när man travar igång henne men sen släpper det.När jag rider ut så blir hon som tokig med huvudet när vi går nerför en backe,jättejobbigt tycker hon,men nästa backe går bra då hon blivit lite uppvärmd,men börjar jag trava så börjar hon och dra o slänga med huvudet igen men jag får henne att slappna av efter en stund o då känns hon jätte fin. Detta sker även när jag longerar,spec i hö varv,slutar även där eft en stunds trav,reagerar dock inte i nerförsbackar när jag leder,bara när jag sitter på. Ska till kliniken o göra en utredning imorgon kl 8,usch är jättenervös,har en känsla att det är ett bakknä som spökar! Är det ngn som törs gissa vad det kan vara för fel? Mvh Maria

Sv: ryggen el bakknä?

Hej
jag har samma symptom på min. Kom lite grand först och blev sedan mer eller minder akut (oridbar). Ska till klinik på måndag...Skriv gärna och berätta hur det går för dig. Jag är också jättenervös.

Är på jobb nu så hinner inte skriva mer för tillfället.

/M

Hej
jag har samma symptom på min. Kom lite grand först och blev sedan mer eller minder akut (oridbar). Ska till klinik på måndag...Skriv gärna och berätta hur det går för dig. Jag är också jättenervös.

Är på jobb nu så hinner inte skriva mer för tillfället.

/M

Ja man får ju hoppas att det är ngt muskelärt i ryggen så det inte är ledinflammation el ngt sånt skoj,men jag vågar inte hoppas för mkt,jag kommer vara supernervös när dom böjer bak,usch vill inte veta!:(

Ja, jag tror mest på ryggen på min häst, men man vet ju aldrig. Hon visar väldigt kraftiga symptom vid ridning - kan bara svänga i skritt och trava rakt fram, ej svänga. Blir lätt hysterisk om man provar, kastar upp huvudet och slänger sig åt sidan. Syns ovilja vid longering, speciellt i ena varvet och svårt att göra galoppfattningar i lina. Dock är hon fullständigt ren i alla gångarter...Det har kommit ganska plötsligt. Har dubbelkollat sadeln och den ska vara okej (tycker det ser ut så själv också, även om jag tänkt stoppa om den inom nån månads tid). Ska även ha den med till helsingborg på måndag så de kan titta där också

Vilken klinik åker du till?

/m

Ja, jag tror mest på ryggen på min häst, men man vet ju aldrig. Hon visar väldigt kraftiga symptom vid ridning - kan bara svänga i skritt och trava rakt fram, ej svänga. Blir lätt hysterisk om man provar, kastar upp huvudet och slänger sig åt sidan. Syns ovilja vid longering, speciellt i ena varvet och svårt att göra galoppfattningar i lina. Dock är hon fullständigt ren i alla gångarter...Det har kommit ganska plötsligt. Har dubbelkollat sadeln och den ska vara okej (tycker det ser ut så själv också, även om jag tänkt stoppa om den inom nån månads tid). Ska även ha den med till helsingborg på måndag så de kan titta där också

Vilken klinik åker du till?

/m

Hej igen,jag ska till Stav i tungelsta.Nu är jag jättenervös!!kommer inte kunna sova inatt.

HEJ. Det gick ganska bra,reagera inte på böj prov bak men 1/2 grad vä fram o 1 grad hö fram men vet verkade inte särskilt bekymrad över det,bedöva hö framkota för att se om hon sluta kasta med huvudet vid longering men det gjorde hon inte,gick ner med kamera i näsan men det såg jättefint ut kolla öronen och tänderna och kände ordentligt på ryggen,lite spändare på vä sida ,jag sa att hon haft ont där men fått behandlingar så hon har blivit mkt bättre.vet skicka hem mig med recept på butta (smärtlindring) så skulle jag rida som vanligt 1 vecka och se om hon slutar kasta med huvudet,gör hon det tyder det på att hon har ont någonstans,då får man fortsätta utreda!? annars vet jag inte,personligen är jag inne på att hon kanske `tror´ att det fortfarande gör lika ont i ryggen men jag vet inte,kanske är det hö fram kota hon känner av även fast hon fortsatte slänga med huvudet trots bedövad kota,hästar har ju smärtminne,men vet sa inget om det??Det känns som det här kommer att bli ett detektivjobb!!

Vad har hon haft för problem i ryggen innan och hur har det behandlats?
Pm:ar mitt råd.

Hej hon har varit en aning sne i korset,högre på hö sida,haft ute equiterapeut som behandlat för det + att hon har behandlat vä ryggsida då hon var rejält öm där,började faktiskt slänga med huvudet när hon höll på där.hon var ute ett par gånger o behandla med nålar o laser,hon skulle ha kommit ytligare en gång men jag var tvungen att avboka då hon drabbades av en förkylning med förhöjd temp o svullna ben för ett par v sen. Låt oss säga att det är ryggen hon reagerar på,hon är ju värst i hö varv vid longering men då har hon ju inget på ryggen?men kan det vara så att det gör ont då hon måste sträcka ut vä rygg i hö varv?hon kastar inte med huvudet när jag springer med henne rakt fram,men när jag rider gör hon det en stund i början sen värmer hon ur det och går bra sen.

Hej hon har varit en aning sne i korset,högre på hö sida,haft ute equiterapeut som behandlat för det + att hon har behandlat vä ryggsida då hon var rejält öm där,började faktiskt slänga med huvudet när hon höll på där.hon var ute ett par gånger o behandla med nålar o laser,hon skulle ha kommit ytligare en gång men jag var tvungen att avboka då hon drabbades av en förkylning med förhöjd temp o svullna ben för ett par v sen. Låt oss säga att det är ryggen hon reagerar på,hon är ju värst i hö varv vid longering men då har hon ju inget på ryggen?men kan det vara så att det gör ont då hon måste sträcka ut vä rygg i hö varv?hon kastar inte med huvudet när jag springer med henne rakt fram,men när jag rider gör hon det en stund i början sen värmer hon ur det och går bra sen.

Puttar upp!!

Det lät ju inte som några stora fynd på din häst? Har h*n blivit bättre?

Jag har varit en lååång dag på klinik idag med min. Det visade sig att hon hade små röntgenförändringar längst ner på tornutskotten (alltså inte kissing spines). Dessa var dock inte så farliga tyckte vet. Hon var också öm i ryggen och hade en rejäl låsning i länden + låsning i båda bogarna. Behandlades i ryggen med cortison och ska vila/jobbas från marken i 10 dagar, sen Å.B. Helt ren på böjprov på alla fyra benen.

Jag tycker dock att det är lite skumt att hon blir öm i ryggen så pass "lätt", det måste ju bero på något. Hon har haft sådana perioder med öm rygg innan men det har löst sig med E.Q behandlingar. Hon har också haft perioder då hon fungerat riktigt bra och inte varit öm.

Men det är väl bara att hoppas att det är tillfälligheter och att hon kommer att fungera igen efter denna behandling.

/M

Hej ,hon går på butta nu men jag tycker inte hon har ändats så mkt,ibland känns det som hon tror att det ska göra ont för stannar jag henne o lugnar henne så blir det bättre,sist börja hon kasta innan vi ens gick ner för backen,mkt sitter nog psykiskt,det är lite klurigt för då hjälper ju inte buttan efter som hon tror att det ska göra ont! ska kolla upp si leden på henne,misstänker den.

Jag funderar på om det kan sitta i munnen ändå, åtminstone en del. Har du provat att rida bettlöst hackamore el dyl? Slänger hon då också? Om hon har haft skarpbett och det har gjort ont i munnen, så verkar det kunna orsaka huvudskakningar av vad jag kan läsa mig till i tråden. Kollade tandläkaren om hon hade sår i munnen som gjorde ont? Och var det en tillräckligt duktig tandläkare som du har förtroende för, och som har lyckats med andra hästar?
Min häst skulle blivit kollad i munnen när jag köpte honom, men min hästtandläkare hittade senare längst in riktigt skarpa otäcka kanter, som bara gick att behandla när hästen hade fått rejält med lugnande.

Visst kan det vara så,dom har ju smärtminne! min vet var väldigt nogrann +att dom även kolla tänderna på kliniken,inga sår kvar heller.Men eftersom hon reagerar så starkt nerför så känns det mer som ryggen,för hon lär ju inte känna av tänderna mer för att det går nerför.

Liknande trådar

N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 488
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka