Ryggbedövning

Jamtland

Trådstartare
Även fast det är länge kvar till förlossning (bf 5/9) så har jag börjat fundera. När jag fick Stina så fick jag ryggbedövning, de fick dubbla ursrpungsdsen för att den skulle ha någon effekt, och då de missade att fylla på sptutan så avtog effekten och sen hjälpte det itne att de satt in mer, effekten var borta.

Så jag undrar, då jag sett på dokumenärer från USA så får mamman en spruta i ryggen, oftast försvinner all värk och hon behöver itne vara kopplad till en ställning som kontinuerlitg tillför medlet. Är det skillnad mellan lä'nderna eller är det bara olika från sjukhus till sjukhus vilken metod man avnäder?

På nämnda dokumentärer och även här på buke så hävdar de som fått ryggbedövning att de inte känner av värkarna alls, de ligger och pratar och skrattar eller somnar rent utav. Så var det inte för mig. Den stunden då ryggebdövningen fungerade så var smärtan vid värkarna överkomlig, men det kändes ändå rätt rejält. När bedövningen slä'ppt hade jag näst intill dödsångest...

Så vad beror det på, fick jag för lite för att nå "slappna av och sova stadiet" eller är det SÅ stor skillnad? För det fungerade ju, om än bara till en viss gräns.

Jenny
 
Sv: Ryggbedövning

Jag tror att det beror lite på hur långt in i värkarbete man har kommit, om jag förstod det hela rätt, jag kände värkarna rätt så rejält, men ändå mer hanterbart när jag fick bedövningen. Innan jag fick den så var det väldigt mycket inne i dimman... På slutet fick jag sedan ingen påfyllning för då hoppade hjärtljuden på Fredrik lite upp och ner så jag fick bara andas syrgas, "låtsas att det är lustgas" var BM försök... :crazy: :D
 
Sv: Ryggbedövning

Jag vet inte om det är någon annan ryggbedövning i dokumentären. Mina vänner som fött med ryggbedövning talade om att smärtan blev hanterlig. Jag fick min EDA felsatt först och det hjälpte ju inget alls ;-( och sen när jag plågats under fullt ös på värkstimulerande dropp i 2,5 timmar fick jag en ny. Då försvann all smärta, och som ett under slappnade jag av så att barnet kom ner till utdrivningsläge på 15 minuter.

Jag misstänker att det kanske tar olika på olika människor. Jag kände även väldigt lite smärta från de regionerna under utdrivningsfasen vilket var otäckt. Kunde inte känna vad som hände. Däremot gjorde det väldigt ont på andra ställen.

Fny
 
Sv: Ryggbedövning

för mej hjälpte inte ryggbedövningen ett dugg ,var öppen ca 6cm när jag tog den och jag hade lika gärna kunnat vara utan den.blev väldigt missnöjd då min mamma och kompisar hade sagt att dom inte alls kände något efter ryggbedövningen.
 
Sv: Ryggbedövning

Förmodligen satt den inte riktigt där den skulle. En perfekt ryggbedövning tar bort all smärta i öppningsskedet, och de moderna sorterna (nåja, de fanns redan -95) påverkar inte muskelstyrkan i benen.
 
Sv: Ryggbedövning

CillaW, vet du om det bara var min upplevelse eller något annat, men jag tyckte att den tog bort smärtan vid själva utdrivandet också. Många har beskrivit det som en brännande smärta, men jag kände inget sådant. Jag kände inget där över huvud taget. Nu var det ju kanske lite speciellt då jag dels hade ett apelsinstort hematom i ena blygdläppen, dels väl blev lokalbedövad på motsatt sida för klipp, och dels så här i efterhand har upptäkt att känseln i slidmynningen är helt borta (trasig nerv?).

Vad jag däremot kände var en skrämmande smärta i ändtarmen. Jag kunde helt enkelt inte vila baken mot britsen för det gjorde för ont utan höll mig upp en bit på händerna. (Till saken hör att jag upptäckte det stora hematomet precis när jag fick ett klyx i totalbedövat tillstånd, och var övertygad om att pipen på klyxet hade orsakat hematomet och att allt där nere (inkl. ändtarmen) var trasigt bara att jag inte kände det för bedövningen).

Kan det vara så att ryggbedövningen tog längre ner eftersom den sattes en gång till? Kan de ha satt den en kota lägre ner och fått ett annat svar på medicinen, eller är det helt enkelt min nerv som är trasig.

Fny (som äntligen kan sitta i en sadel, 8 månader senare)
 
Sv: Ryggbedövning

En perfekt ryggbedövning tar bort all smärta i öppningsskedet

Hade ryggmärgsbedövning och den tocg bort all smärta ifrån värkarna i magen men inte dem som kom ifrån ryggen.
Då sa BM att den även om den sitter perfekt så hjälper den inte alltid emot ryggvärkarnas smärta.

Synd för det var där det gjorde som ondast även innan jag fick bedövningen.
 
Sv: Ryggbedövning

En normal epidural ska inte påverka utdrivningssmärtan, så det kan man ju spekulera i om du fick den på en lägre nivå. kanske därför du fick dessa hematom också, kände du inget så kände du inte när du gick sönder heller.
 
Sv: Ryggbedövning

Hade ryggmärgsbedövning och den tocg bort all smärta ifrån värkarna i magen men inte dem som kom ifrån ryggen.
Då sa BM att den även om den sitter perfekt så hjälper den inte alltid emot ryggvärkarnas smärta.

Synd för det var där det gjorde som ondast även innan jag fick bedövningen.

Inte ryggmärgsbedövning, ryggbedövning (ryggmärgsreflex från mig). Det är säkert så att om man har smärta från flera olika ställen kanske den inte tar allt. Men normalt ska allt försvinna.
 
Sv: Ryggbedövning

En normal epidural ska inte påverka utdrivningssmärtan, så det kan man ju spekulera i om du fick den på en lägre nivå. kanske därför du fick dessa hematom också, kände du inget så kände du inte när du gick sönder heller.

Njae, hematomet kom till av en annan helt känd orsak. Däremot så kändes det inte särskilt bra att inte känna vad som händer när man har en så stor utgjutelse på detta kritiska ställe.

Jag har haft en teori om att jag var så rädd (hade panik) att jag inte minns någon smärta. Men jag minns ju den andra smärtan. Nåja, det är över nu. Spelar ingen roll.

Fny
 
Sv: Ryggbedövning

Inte ryggmärgsbedövning, ryggbedövning (ryggmärgsreflex från mig). Det är säkert så att om man har smärta från flera olika ställen kanske den inte tar allt. Men normalt ska allt försvinna.

Ahh missade det.:o
 
Sv: Ryggbedövning

Kan fortfarande bli tårögd av lycka, när jag tänker på hur lugnt, stilla och smärtfritt allt blev då jag hade fått ryggbedövningen.
:crazy: :D
Dock avtog krystvärkarna och fick "en puff i rätt riktning" m hj av värkstimulerande dropp (eller nåt?).

Men man fick en paus ifrån det onda i alla fall. Det gjorde så mycket.
 
Sv: Ryggbedövning

Även fast det är länge kvar till förlossning (bf 5/9) så har jag börjat fundera. När jag fick Stina så fick jag ryggbedövning, de fick dubbla ursrpungsdsen för att den skulle ha någon effekt, och då de missade att fylla på sptutan så avtog effekten och sen hjälpte det itne att de satt in mer, effekten var borta.

Låter lite som min förlossning för 13 år sedn då jag fick min son. Jag fick ryggbedövning (EDA) som inte tog över huvud taget, trots påfyllning.....

Så jag undrar, då jag sett på dokumenärer från USA så får mamman en spruta i ryggen, oftast försvinner all värk och hon behöver itne vara kopplad till en ställning som kontinuerlitg tillför medlet. Är det skillnad mellan lä'nderna eller är det bara olika från sjukhus till sjukhus vilken metod man avnäder?

Detta är också ryggbedövning, dock inte EDA (epiduralanestesi) med möjlighet till påfyllning, utan sk. spinalbedövning även kallad sufentaspinal efter det bedövningsmedel som används.
Denna testade jag förra lördagen när jag födde min dotter! :love: ALL smärta försvann!! Underbart! Jag var tvungen att se efter på CTG-registreringen när jag hade en värk, för jag kände absolut ingenting!
Enligt BM används den mest till omföderskor då effekten endast håller i sig ca 2 tim och det oftast inte behövs längre tid med full bedövning för en omföderska. Jag har läst att spinalbedövningen kan ge mer bedövningseffekt vid utdrivningen än EDA:n. Vet inte om detta gällde på mig , men det kan ha att göra med att de två timmarna var nästan slut när mina krystvärkar började. Det hade dock ingen större betydelse, för jag fick lustgas istället och hon kom ut på två krystvärkar!!!!:bow:

/Trollis
som fortfarande lever i ett rus efter en önskeförlossning! Hade gruvat mig ordentligt med minnet av min första mardröms-maraton-förlossning på 38 timmar i minnet. Sällar mig numera till skaran som kan säga att "ingen förlossning är den andra lik" och "man är bara förstföderska en gång":D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryggbedövning

för mig försvann smärtan helt i ca 60 minuter sen kom den tillbaka trots två "bonusdoser"..... Jag hade så ont så ont så ont men 10 min efter EDA som jag som en gris 60 min, sen började smärtan om.... (jag hade all smärta i ryggen, sån överjävlig brännande smärta)
 
Sv: Ryggbedövning

Om det då var så att den inte satt på exakt rätt ställe, hade narkosläkaren kunnat justera in den eller gett mig en ny då?

Jag har insett nu då förlossning nummer två är innom överskådligt avstånd att jag är riktigt jävka rädd för att ha så ont igen... :( Men är det som du säger finns alltså hoppet om att jag kan få en "lugnare", dvs mindre smärtsam förlossning om jag får ryggbedövningen på rätt ställe?

För lustgasen fungerade inte ett smack på mig, vet att det kan bli annorlunda vid denna förlossning, men jag är skeptisk då den fick mig att bli askalas, men det tog inte bort någon värk.

Jenny
 
Sv: Ryggbedövning

Jag kände inte värkarna alls till en början så jag sov i några timmar och hade det bara skönt medans jag öppnade mig. Sedan ökade de på det värkstimulerande droppet och då kände jag hur det drog på men det gjorde fortfarande inte ont. Strax efter det blev det akutsnitt så jag vet inte hur det hade fortsatt men enligt barnmorskan så hade jag riktigt starka värkar när de hade ökat droppet.
 
Sv: Ryggbedövning

Jag fick en ryggbedövning som funkade precis som du sa.
Jag kände inte av värkarbetet, låg och pratade och skrattade, sov osv. Märkte inte ens när bebisen passerade spinea med huvudet. :bow:

Sprutan jag fick var en sk blandning av Sufenta-Marcain och till den kopplades en pump som satt fast i min skjorta. Jag behövde alltså inte ligga i sängen.
Jag fick min epidural när jag var öppen ca 5 cm.
Innan dess hade jag Tens och lustgas.
Dessutom avstannade inte mitt värkarbete utan hela öppningsskedet var över på två timmar från det att jag fått epiduralen.
Däremot kunde jag inte kissa på egen hand.

Jag tror att olikheterna beror på hur bra epiduralen tar och sen också naturligtvis om den kopplas till en pump som ger smärtlindring kontinuerligt. Vad jag förstår så är det olika på olika sjukhus. En del ger bar stötdoser och andra har pump.
 
Sv: Ryggbedövning

Om det då var så att den inte satt på exakt rätt ställe, hade narkosläkaren kunnat justera in den eller gett mig en ny då?

Jag har insett nu då förlossning nummer två är innom överskådligt avstånd att jag är riktigt jävka rädd för att ha så ont igen... :( Men är det som du säger finns alltså hoppet om att jag kan få en "lugnare", dvs mindre smärtsam förlossning om jag får ryggbedövningen på rätt ställe?

För lustgasen fungerade inte ett smack på mig, vet att det kan bli annorlunda vid denna förlossning, men jag är skeptisk då den fick mig att bli askalas, men det tog inte bort någon värk.

Jenny

Lustgasen funkade inte alls på mig, inte första gången men inte andra heller :confused: . Andra gången var jag övertygad om att nu SKA den funka så jag höll säkert på i en halvtimme och andades på olika sätt men icke! Enda som hände var att jag började må litet dåligt av gummilukten i masken som man skulle andas i.

Vid min första förlossning var öppningsskedet väldigt långdraget och när jag bad om ryggbedövning påstod de att det var för sent?

Nåja, när jag kom in med tvåan var ryggbedövning det första jag frågade om, ska ha, ska ha!! Barnmorskan övertalade mig ändå att prova PCB först. Och det funkade hur bra som helst! Läkaren lade det två ggr och hela öppningskedet gick som rena söndagspromenaden :D !

Sedan i krystningskedet blev det problem då barnet låg i sk vidöppet läge och de tog till sist ut honom med sugklocka, med det är sedan en annan historia.
 
Sv: Ryggbedövning

KL

Min fd svägerska fick ryggbedövning vid sin förlossning och något gick snett så hon kräktes och blev väldigt yr samt kraftig huvudvärk efter förlossningen. Vet att det tog flera dagar innan personalen på BB blev varse om vad det var så hon fick någon form av spruta som "återställde" det hela. Har ingen kontakt med henne längre så jag kan inte fråga vad det var som hände, men någon här vet kanske eller varit med om något liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp