Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Alexandra_W

Trådstartare
Min lillebror och han sambo väntar sitt första barn, skulle enligt plan ha blivit en liten blåkulleunge, dvs kommit på skärtorsdagen, men den trivs tydligen rätt bra därinne. För snart två dygn sen åkte de in till BB, bror ringde nyss och konstaterade att 'det här dröjer'. tydligen har värkarbetet inte kommit igång, men sambon har såpass ont att hon enligt bror får ryggbedövning för att övht kunna stå/gå och sova. De har fått stanna kvar på BB hela tiden, så 'något' är det ju (annars brukar de ju skicka hem och be komma tillbaka så att säga).

Men jag trodde inte man fick ryggbedövning innan förlossningen satt igång, eller blandar jag ihop och man kan inte få det 'för sent', dvs när förlossningen kommit förbi ett visst skede?

*nyfniken*
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Om det är epudral hon fått så .?!
Det sätts in innan förlossningen och hon ska vara öppen ca 4-6 cm
Det kan stanna av värkarna även om hon får värkstimulerade dropp.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Man kan bli nekad ryggbedövning om förlossningen kommit förbi ett visst skede. Finns nog ingen tidigaste gräns tror jag.

Nackdelen är att ryggbedövningen ofta minskar värkarna och man får då värkstimulerande dropp för att kompensera. Min förlossning hade antagligen gått snabbare om jag inte bett om bedövningen.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Bror sa bara ryggbedövning (eller han sa ryggmärgsbedövning, men det är ju fel uttryck). Och att förlossningen inte kommit igång än, alls. Utan hon fick bedövningen för att övht kunna stå/gå och kunna sova på nätterna (är väl bra om det finns några krafter kvar när de behövs..)

Det jag tyckte var så knepigt, att förlossningen inte är igång alls, och de på BB hade tippat på att det skulle ta 2 - 3 dygn till, men hon fick ryggbedövning ändå?
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Jag tycker det låter som om hon har ett långt öppningsskede. Det är ju det som gör ondast. Det är ju också en del i förlossningen och i det skedet som ryggbedövningen behövs.

Din bror kanske menar att den "riktiga" förlossningen inte börjat, dvs att hon inte har fått krystvärkar ännu?

/Timsetim
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Om det är epudral hon fått så .?!
Det sätts in innan förlossningen och hon ska vara öppen ca 4-6 cm
Det kan stanna av värkarna även om hon får värkstimulerade dropp.

Moderna epiduraler påverkar inte värkarbetet.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Jag tycker det låter som om hon har ett långt öppningsskede. Det är ju det som gör ondast. Det är ju också en del i förlossningen och i det skedet som ryggbedövningen behövs.

Din bror kanske menar att den "riktiga" förlossningen inte börjat, dvs att hon inte har fått krystvärkar ännu?

/Timsetim


Mycket möjligt det var precis så han menade, det låter ju logiskt! Tackar :bow:

Inga nya rapporter, så ingen knodd än i alla fall.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Moderna epiduraler påverkar inte värkarbetet.


Då borde sjukvårdupplysningen mfl kanske uppdatera sin information? jag surfade ju lite för att lyckas reda ut det själv men utan större framgång, men där stod faktiskt att det kunde påverka värkarbetet negativt så det blev svagare? Inte för det spelar någon roll (än) i det här fallet iofs.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Kan vara min information som är illa uppdaterad, men så vitt jag vet (och upplevt själv) ska inte de nyare sorterna påverka. Kanske har nån kommit på nåt som inte jag hört än? Det var två år sen jag randutbildade mig på narkos, för att inte tala om hur länge sen det var jag födde barn sist.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Jag vet inte vilken sort jag fick, men mina värkar blev i alla fall svagare efter epiduralen och de satte in värkstimulerande dropp som hjälpte med den där sista biten över kullen på de sista krystvärkarna.
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Och nyss fick jag det glada meddelandet att brorsan och hans sambo fick en liten flicka :bump: och nu ska jag RETA min bror, han har varit SÄKER på att det skulle bli en pojke, och alla andra har sagt 'nej nej, det blir en tjej'. Och nog ska lilltjejen ha en shetlandsponny, tycker ni inte? :devil:
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Moderna epiduraler påverkar inte värkarbetet.
Men det verkar ju vara en väldigt stor andel av de som får EDA som även får värkstimulerande dropp? Det fick jag efter EDA, och även alla jag känner som fått EDA vad jag kan minnas. Eller är det lika vanligt om man inte fått epidural?
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Och nyss fick jag det glada meddelandet att brorsan och hans sambo fick en liten flicka :bump: och nu ska jag RETA min bror, han har varit SÄKER på att det skulle bli en pojke, och alla andra har sagt 'nej nej, det blir en tjej'. Och nog ska lilltjejen ha en shetlandsponny, tycker ni inte? :devil:

självklart skall hon ha det... Carolus som det första hon gav sin systerdotter var en mjukishäst, när hon två månader gammal döptes fick hon ridvantar med noppor på...

I övrigt är det enbart hästiga saker eller "killsaker" hon får, dvs bilar, traktorer mm, "tjejsaker" får hon nog ändå av alla andra så nån måste ta ansvaret att jämna ut det hela...
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

självklart skall hon ha det... Carolus som det första hon gav sin systerdotter var en mjukishäst, när hon två månader gammal döptes fick hon ridvantar med noppor på...

I övrigt är det enbart hästiga saker eller "killsaker" hon får, dvs bilar, traktorer mm, "tjejsaker" får hon nog ändå av alla andra så nån måste ta ansvaret att jämna ut det hela...


*skrattar* Jag tänkte ju en shettis i doppresent kunde vara jättebra. Om inte annars för att få se pappas min, han tror nämligen jag SKÄMTAT när jag sagt att ungen ska få en shettis. Och jag råkar ha ett visst behov av en shettis också, så det kliiiiiar i fingrarna att köpa en och presentera som doppresent :devil: Är eg bara ekonomin som hindrar just nu, men jag får ju tillbaka på skatten, hmmm... Hmmm...

Tack för tipset ang mjukishäst, det ska jag sno och ta med mig när jag träffar knodden för första gången :angel:

Killsaker lär nog pappa förse henne med, så jag tar 'hästgrejsdelen' jag ;)

(Och pappa kommer vara chanslös. De bor på en gård, som i många år förr hyst hästar. Byggnaderna finns, marken finns, det är bara slå upp boxarna igen. Nu ska vi bara påbörja operation hästindoktrinering ;))
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Hos mig tände det till i huvudet när pappan (min svåger) kommenterade när hon fick mjukishästen -Vadå tror du att det skall bli en hästtjej eller? :smirk:

:devil: :devil:

-Klart det skall bli det sa jag, och :devil: for in i skallen... När dessutom de båda två är såna som enbart skall köpa väldigt rosa och bara tjejsaker så måste jag kompensera det hela... Den här :love: får inte killsaker på annat sätt än genom mig... I julas blev det blå pyjamas och pirat märke på pyjamasen... :cool: sånt där putinuttigt får hon nog ändå...
 
Sv: Ryggbedövning innan förlossningen satt igång?

Kan vara min information som är illa uppdaterad, men så vitt jag vet (och upplevt själv) ska inte de nyare sorterna påverka. Kanske har nån kommit på nåt som inte jag hört än? Det var två år sen jag randutbildade mig på narkos, för att inte tala om hur länge sen det var jag födde barn sist.

Jag fick informationen att värkstimulerande droppet måste "ta" ordentligt innan man får EDA, så det inte avstannar helt. Men så som det var för mig så hjälpte den andra, korrekt lagda EDAn så att jag slappnade av och öppnade mig hur mycket som helst på 15 minuter, så den hade omvända biverkningar. Jag tror jag spände mig extremt pga den överrumplande smärtan från droppet.

Fny
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 786
Senast: Hiddeous
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 607
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: paradiset
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 596
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp