Rutiner på anläggning

Jag står på en stor anläggning med 40 hästar. 25 är ridskolans och resten privata.

7. Kraftfoder inne till de som har, täckning och utsläpp med höpåse i hagen.
11-12. Hö i hagen.
15. hö i hagen.
Ca 20. hö inne.
Ca 21. Kraftfoder inne.

Intag sköter vi själva, kommer överens mellan privathästägarna men i mitt fall blir det oftast att vi tar in 19-22 och då får hästarna kvällsmat i samband med det. Utsläpp och fodringar dagtid sköts av personal på veckorna. Ridskolans hästar tas in av personal på em, vardagskvällar fodrar ridskolans elever. Helger har vi privathästägare stalljour enligt schema.

Vi har inte tillgång till vatten vintertid, det får vi ordna själva. Ingen el så ej thermobar utan vissa har byggt egna isolerade baljor, vissa (jag själv) vattnar själv då jag oftast är ute dagtid, och vissa har inget vatten alls. Bor i Övre Norrland så det är en lång jäkla period av krånglande med vatten då jag tillhör de som anser att hästar dricker även på vintern...

Privathästarna går ensamma i små grushagar, eller ihop i grupp för de som kommer överens då det bara finns en stor hage för grupp. Min går i det senare.
Ridskolans hästar går i grupp beroende på storlek och fodringsbehov.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 586
Senast: svea
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 920
Senast: Lona
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 836
Senast: Efwa
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: Lutan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp