Rutiner på anläggning

vinkelina

Trådstartare
i stället för att kapa en annan tråd undrar jag hur rutinerna ser ut för era hästar som står uppstallade på anläggningar (där man kanske inte kan påverka så mycket själv gällande mat och in/utsläpp)

Tex
Morgon kraft inne, uttag kl 7, Hö äts ute
Förmiddag Hö kl 12
In 15 får eftermiddagshö
Kvällsfodring 19 (hö,kraft)

Är det optimalt där ni står eller skulle ni vilja ändra nått

De tider jag skrev ovan är bara som ex, men är ungefär de som tillämpas här runt mina hemknutar
 
Min häst står uppstallad på en stor ridskola och totalt på anläggningen är det 70 hästar.
Nedanstående gäller för min privata häst och inte för ridskolehästarna som har samma fodringsrutiner men andra hagscheman

Morgonfodring 06.00 hö och krafft
Utsläpp 8.00
Lunch i box 11.00 hö och kraft och annat tex lusern eller betfor
Intag 11.30

Utsläpp igen 14.00
Intag 16.00
Em fodring 16.00 hö och krafft
Kvällsfodring 22.00 endast hö
 
Utsläpp 7:00-7:30 hö ute
Lunch 12:00-13:00 hö ute
Ev Mellis 16:00-17:00 hö ute (ges när det inte finns mat i hagen, som nu på vintern t ex)
Insläpp 21:00-22:00 hö + kraft inne

Jag skulle vilja att man kan ge mellis målet lite oftare och helst innan hästarna hänger på trådarna ut ur hagen i jakt på mat och egentligen att det är samma rutiner och inte att det blir sovmorgon på helgerna fram till t ex 8:30 innan hästarna kommer ut. Förutom det så funkar det riktigt bra. :)
 
Vinterrutin
Ca 06 Hö
Ca 07 Utsläpp
Ca 12 Hö
Ca 16-17 Insläpp, Hö
Ca 19 Kraftfoder
Ca 22 Hö i nät
När det är som mest kraftfoder delas det till en morgongiva vid 06 också.
Är det riktigt skitväder kommer hästarna in tidigare på em.
 
i stället för att kapa en annan tråd undrar jag hur rutinerna ser ut för era hästar som står uppstallade på anläggningar (där man kanske inte kan påverka så mycket själv gällande mat och in/utsläpp)

Tex
Morgon kraft inne, uttag kl 7, Hö äts ute
Förmiddag Hö kl 12
In 15 får eftermiddagshö
Kvällsfodring 19 (hö,kraft)

Är det optimalt där ni står eller skulle ni vilja ändra nått

De tider jag skrev ovan är bara som ex, men är ungefär de som tillämpas här runt mina hemknutar
Tuss av Grovfoder samt krafftfoder 7.30
Utsläpp 7.45 och grovfoder ute
Lunch 12.00 av grovfoder
Middag 16-16.30 med grovfoder inne(Under vintern, annars ute)
Kvällsfodring 21.30 med grovfoder och krafft.

Skulle vilja haft flera timmar ute, samt en lösdrift.
Men dom är ute mer april-oktober, så det funkar ändå!
 
Sen oktober - mitten av maj

Kraftfoder ( lite) + morötter ca kl 8
Utsläpp därefter
Fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät under tak + gräs i hage
Intag ca 22
Kraftfoder ( lite) + morötter
Hösilage och / eller halm på natten beroende på hull ...

Under maj - oktober går de ute på gräs hela dygnet

Mitt stall - så min inackordering får finna sig i mina rutiner
 
Står på en ridskola med plats för drygt 30 hästar, hälften ridskolans och hälften privata.

Ca. 07. Kraftfoder innan dom går ut men äter höet ute.
Ca. 12 lunch, hö, ute.
Ca. 16 middag, hö ute.
Ca. 20 insläpp.
Ca. 21 kvällsmaten.
 
Stått på två anläggningar, en privat där jag trivts bäst och en ridskola där det väl är ok, men tvunget att anpassats efter personal/lektioner/lektionshästar osv.

Den privata ser ut ungefär såhär. Litet stall med 8 hästar men allt sköts av ägaren.
Vintertid
7.30 kraftfoder inne.
8.00 utsläpp o hö i hagen
12-13 lunchhö i hagen
17.00 insläpp, hö + kraftfoder inne
20-21 hö inne.

Ju ljusare det blir ute, desto längre är hästarna ute och får då em hö ute o kommer in mellan 18-21 för kraftfoder och liten högiva/kvällshö.
Mitten av maj-oktober(beroende på väder) går de ute dygnet runt i gräshagar.

Ridskolan ser ut såhär året runt för privathästarna om man inte väljer att flytta sin häst till annat bete.

7.00 krafft+hö inne.
9.00 utsläpp, inget hö ute.
11.30 lunchhö ute
16.30 insläpp, hö+kraftfoder inne
21-22 kvällsfodring, hö+ kraftfoder.

Rutinerna funkar. Tråkigt med tidiga insläpp vintertid när man inte kan rida på kvällen när man står på ridskolan(lektioner) då får man rida ut då eller rida innan 16.
På den privata anläggningen är ridhuset sällan fullt så då passar det bra att rida kvällstid mellan em höt och kvällsfodringen, för att få färre boxtimmar.
 
Tycker ni att de är okej att ge bara kraft inne och Hö ute? Var en diskussion om detta, jag anser att hästarna får mera utetider om man gör så, medan andra anser att de bör ha Hö i magen innan kraft (på de ställen jag stått som tillämpar de senare kan de bli fördröjning med upp till 2 timmar på utsläpp. Fodring 7 och sista hästen ute 9)
 
Vi har runt 90-hästar på gården och tycker vi har bra rutiner :) I stort sätt alla hästar har vatten som rinner genom hagarna vilket gör vårat jobb mycket lättare! Unghästar, avelsston & avelshingsten+fåren har fri tillgång på hösilage (de är totalt ca 30st + 10får). De övriga ca 60 hästarna har fri tillgång på halm, lösdrift och stora hagar (mycket att "pilla i"). Fodras kl 8 och 18 med hösilage som räcker ca 2-4h. Ägarna ansvarar för att ge sina hästar ev. komplettering av kraft om det behövs. Har bra hösilage så få hästar som behöver mer. :) Inackorderingarna tar inga fodringar (om de inte erbjuder sig och fodrar för att de vill) utan vi fodrar alla dagar i veckan.

Jag tycker att vi har det bra. Hästarna har alltid något att tugga på, samt lättarbetat för oss som arbetar. Är man ensam tar det ca 1h att fodra alla hästar. Hästarna är överlag i fint hull, väldigt sällan problem med kolik och ingen häst med beteendestörning.
 
Står på privat anläggning med nästan 50 hästar, fördelat på box och lösdrift. Hälften var ungefär. 7 av dem på box tillhör annan verksamhet. De övriga , ca 24 sköts av stallägaren. Hon får hjälp av oss inackorderade vid behov och när vi kan. Annars sköter hon allt själv, alla dagar i veckan med avlastning från hennes döttrar under helgen.

Morgonfodring 7.30 Hö och kraftfoder
Utsläpp 8.30
Intag 14.30-15.30 här ligger hö i boxen
När alla hästar kommit in ges kraftfoder. Ca 15-16
Kvällshö 19.30

De flesta hästarna går i gräshage. Alla står på halm och högivorna är rejäla och räcker länge.

Har faktiskt aldrig haft så välmående hästar som nu när jag stått inackorderad. Även om jag på pappret haft fler utfodringar och längre utevistelse så har mina hästar aldrig mått så bra som nu. De är väldigt nöjda med rutinerna och jag är nöjd med att det är en person som har full kontroll som sköter allt.
 
Tycker ni att de är okej att ge bara kraft inne och Hö ute? Var en diskussion om detta, jag anser att hästarna får mera utetider om man gör så, medan andra anser att de bör ha Hö i magen innan kraft (på de ställen jag stått som tillämpar de senare kan de bli fördröjning med upp till 2 timmar på utsläpp. Fodring 7 och sista hästen ute 9)
Vi vill ge Hö innan för att hästarna inte ska kasta i sig krafften och minska risken för foderstrupsförstoppning, men det räcker med en tuss. Vi ger en tuss på ca 0,5 kg, medans den äts upp klär vi på dom och sedan får dom krafften. Det funkar mycket bra hos oss.
 
Klockslagen varierar lite med årstiderna. Varje ägare gör Ikeakassar med hö och lägger i kassen en låda om hästen ska ha kraftfoder eller annat i samband med fodringen, när det fodras i boxen. Ca kl 6-6.30 Morgonfodraren hittar påsarna på varje hästs boxdörr, sätter på ev. täcken/skydd och släpper ut när de ätit upp. Samma morgonfodrare ger fm-hö i hagen ca kl 9.30-10. Lunchfodraren ger lunch-hö i hagen 12.30-13.30 och lägger in middagen i boxarna. Intaget sker 15-17 och den som har intaget tar ev. av täcken/benskydd samt hänger upp kvälls- och morgonpåsarna på boxdörrarna. Kvällsfodringen sker kl 20-21.
 
Där jag står har vi följande tider:
7 - Morgonfodring (hö + krafft)
8-9 Utsläpp (min har halm i hagen att pilla med)
12 Lunch hö i hagen
15-16 Insläpp och eftermiddagsfodring (hö + krafft)
21 Kvällsfodring (hö + krafft)

Tycker det fungerar bra.

På helgerna har vi uppstallade helgjour på alla pass utom morgonfodring, rullande schema.
 
Våra rutiner hemma;
Ut i hagen 06.00 Fri tillgång till grovfoder
In mellan 20.00-22.00 och då får de Kraftfoder + hö inne.


Rutiner på anläggningen;
07.30 - Morgonfodring - Hö först sedan kraft
08.30 - Utsälpp
12.00-13.00 - In med hästarna som går i litengrushage/Lunch hö inne.
13.30-14.30 - Övriga hästar in/Lunch hö inne.
15.00 - kraftfoder
19.00-20.00 - Kvällsfoder/hö

Fredagar och Helger går alla hästar in vid kl.12.30-13.00 ist :)
Det fungerar kanon när det är så många hästar, men personligen tycker jag det är för lite utevistelse :)
 
Står på en privat anläggning med ca 45 hästar, både på box och lösdrift. Rutinerna varierar lite med årstiderna och vi gör upp sinsemellan under sommaren då vissa hästar går ute dygnet runt medans andra står inne på dagen/natten.

Vintern (sen sep-maj, beroende på vädret)
6-8 Utsläpp med allt foder i hagen, både hö och ev krafft
16-18 Insläpp med hö och ev krafft
ca 22 Kvällsfodring med hö och ev krafft

Skulle vilja ha en lunchfodring också men det är svårt att få till det inte är så många som är i stallet kring lunch... Annars funkar det väldigt bra för oss, vi diskuterar alltid ev problem och om vi vill göra några ändringar på stallmöten som sker en gång per månad då vi också delar upp ut-/insläpp på ägarna.
 
Jag står på en ridskola med totalt ca 50 hästar. Ridskolehästarna går uppdelat i 2 olika hagar, väldigt stora!
Detta gäller privathästarna:

6:30-7:00 morgonfodring - hösilage och ev krafft
ca 7:30-8:00 utsläpp

11:30-12:00 lunchfodring - endast hösilage
14:30-15:00 em fodring - hösilage + ev krafft som läggs i krubban som hästarna får när de går in.

Intag ingår vid lunch men vi uppstallare har därför en egen intagsgrupp.
vintertid - intag mellan 14:30-16:00
vår/höst - intag tidigast 17:00-senast så de är inne till kvällsfodring.
sommarlov - Uppstallare sköter kvällsfodring och tar in i samma veva mellan 20:00 och 22:00 däromkring.

kvällsfodring mån-tors: ca 09:00
kvällsfodring fre-sön: ca 20:00

Hästarna går en och en i gräsfri hage (tyvärr inte pga sandad......). Man får ha dem två och två om man hittar en bra kompis.

Tycket rutinerna fungerar bra och skönt när det är samma personal som gör på samma sätt hela tiden. Sen kan det såklart bli någon tidsdiff i "schemat" beroende på om någon annan uppgift skulle ta extra tid.
Skulle jag fått ändra på någit hade jag gärna haft min häst ute mycket längre. Men det är svårt då vi inte har möjlighet till vatten i hagen när det fryser på. Så då får de gå in på em. Hade mer än gärna också haft en hagkompis till min häst - men finns ingen som fungerar av privathästarna just nu.
 
Har ni tillgång till vatten ute vintertid? Bor i höjd med Umeå så allt fryse vintertid. Ingen vill direkt sattsa på thermobar till 40 hästar som går enskilt. Att hålla på att tömma ur "vattenskålarna" i hagarna skapar extra arbete och is
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 587
Senast: svea
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 920
Senast: Lona
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 836
Senast: Efwa
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: Lutan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp