Rumren? 6 mån.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alonelife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 247
A

Alonelife

Jag har en 6 månaders tik som jag haft sen 8 veckor. Det största problemet vi har är rumsrenheten, det går bara inte. Behöver all tips och hjälp jag kan få.

Hon vågar inte kissa/bajsa när någon ser, vi har ALDRIG straffat henne, en valp kan inte kontrollera sin reflexer (som att straffa en bäbis som kissar i blöjan). Vi går nog ut med henne varje timma, varje morgon (vid 06,30) sen efter frukosten, efter sova och efter lek + att jag är i stallet minst 4 gånger om dagen + att mina föräldrar älskar gå långa promenader. Så ut får hon mycket!

När jag var på valpkursen med henne så såg jag hur kissenödig och bajsenödig hon var. Men jag var ju där.. och alla andra människor. Jag testa med att vända ryggen, gå bort från kursdeltagarna osv. Men nej.. sen åkte vi hem. På vägen hem sätter hon sig i baksätet och kissar, sen bajsar. Jag känner lukten i hela bilen...

Hon håller sig alltid HELA dagen, och kissar och bajsar MÄNGDER på natten (som om vi hade 3 hundar...!). Så då gjorde vi så att vi gick upp varannan timme och gick ut med henne på natten. Funka inte. Sen sa en vän att vi kunde stänga in henne i en bur där hon får sova - en hund kissar inte eller bajsar inte där den sover. Det tog tid innan vi använde oss av denna metoden, men så gjorde vi det.

Hon bajsa och kissa inte i den och vi tog ut henne DIREKT, inget då heller. Vi lät henne vara ute själv i två timmar. Så kom hon in, jag vakta henne i flera timmar, sen var jag så törstig så jag hämta ett glas med mjölk, Bakom min rygg (fast i ett annat rum) gick hon och kissa och bajsa.

Vi är förtvivlade.. EN gång har det hänt att hon kissat ute och då fick hon MASSA beröm men det var när hon var liten. Vi har testat med att lägga ut tidningspapper, men hon kissar och bajsar rakt på golvet.

Tror ni det växer bort? Vad gör vi för fel? Va borde vi göra? Hon är tagen till veterinären och gjort tester, ingenting visade det. Så frisk är hon enligt veterinären. Jag älskar denna lilla hunden men är själv helt förtvivlad :( Vi tränar lydnad och spår, så hon har mycket aktivering.

Sv: Rumren? 6 mån.

Vilken ras är hon? Det låter som en väldigt rädd hund, eftersom kissande/bajsande är ett sätt att lämna ifrån sig sina dofter, sitt visitkort, dvs andra rovdjur kan hitta henne och anfalla! Alltså inte alls konstigt att hon inte ville kissa och bajsa bland alla hundar och dofter på valpkursen.
Hon är fortfarande ängslig. Lämna henne inte ensam ute utan var med henne, tills hon kissar, beröm och gå sen in. Hon måste kissa/bajsa till slut, du får vara enormt envis. Jobba med hennes självkänsla, lär henne roliga saker där hon lyckas, och beröm! Kan du något om Klicker? Gå en kurs, själv eller med hunden eller plugga in en bra Klickerbok. Är hon sen inklickad på andra saker, kan du använda klickern när hon, till slut, kissar eller bajsar ute.
Finns andra hundar i närheten, som hon känner sig ängslig inför?

Oj så jobbigt för er och hunden, har nog inget tips att ge förutom allt ni redan gjort.

Hoppas att det löser sig *kramsmiley*

Jag tror också hon är rädd, att hon ska bli straffad eller så.. men det är det som är så konstigt, hon har aldrig blivit straffad? Hon är väldigt framåt, pigg och glad. Hon är renrasig Shetland Sheedog.

Hon kanske tycker det är läskigt ute? Vi har en kanin, kanske är den? Skogen kanske är läskig.. sen har vi en räv alltid här, kan ju vara den också.. jag får som du skrev, vara envis och inte låta henne vara själv.

Vi har gått klickerkurs :) Det ÄLSKAR hon! Även jag ;D Så fort jag tar fram klickern börjar hon hitta på egna trick och sådant, jätteduktig är hon.

Kom på ett tips trots allt :laugh:

Gå alltid till samma plats när hon ska göra i från sig, skulle hon göra i från sig så låt det ligga kvar och ta ut det som hon gör inne och lägg på det stället, så att hennes dofter hamnar där.

Lycka till :)

Har ni provat att göra ett "kiss-stället" åt henne ute? Om ni lägger ut hennes kiss och bajs på ett bra ställe, ett tryggt hörn eller nåt och går dit med henne. Kan det göra skillnad?

Har ni någon annan hund? Eller har ni testat att låna hem en hund, som hon trivs med och kan ta efter, för någon dag och släppa ut dem ensamma tillsammans? Kanske den andra hunden kan få igång henne?

*spånar*

Be någon annan ta ut henne. Antagligen har hela toaletthistorien blivit lite hypad, en sådan känslig hund känner nog av din energi och välvilja när ni är ute. Det kan rentutav vara det som blockerar henne.

Kan denna person också ha henne lös tex i skogen och bara gå omkring, dock med ett halvt öga på hunden och klickern redo, så man liksom tar ner hela gjejen till ingenting.

Tack för alla tips! Ska idag göra ett kiss ställe, hoppas det fungerar :D!!!

Hon har en vuxen hundkompis så hon är aldrig ensam.

Jag har haft 2 hannar tidigare. När den yngste var valp tog det mycket längre tid för honom att bli rumsren. Till slut så kom jag på att det var den vuxna hundens dominans som gjorde att han inte blev rumsren. Alltså när den vuxna hunden var med kissade och bajsade inte valpen ute. Hundar har ju sitt kroppsspråk och förmodligen kunde den vuxne med hjälp av kroppsspråket bestämma när/var valpen skulle göra ifrån sig. Så mitt tips är att rasta dem separat under en period. Plus samma tips om kiss/bajsställe.

Absolut ett kiss-ställe! Och när ni är ute, gör ingenting. Var på ert lilla, trygga ställe och bara var, lugnt och stilla. Låt valpis själv bestämma takten. Inget lek, inget sökande, inga ord, egentligen. Bara stå där (ta med en bok, för du kommer att få stå där tills valpis gör vad som förväntas.) Då: Beröm som tusan, men utan att h*n känner sig trängd av berömmet. Svår balansgång! Har märkt på mig själv att när något händer som man hett längtat efter så berömmer man så mycket av lättnad att själva hunden liksom "försvinner". Beröm på samma sätt som när valpis klarat av saker som inte varit lika besvärliga. Som att lära sig att vänta på maten, eller sitta på kommando.

Vår hund vill gärna "gömma sig" i lite gräs/nära ett staket/under en buske när han ska bajsa. Kanske kan ert trygga ställe innehålla en buske, eller lite högre gräs? Vi har heller aldrig bestraffat, bara berömt, berömt berömt. Men detta har han "vuxit in i", så gjorde han inte som liten, det kom när han var runt 6 månader (snart 8 mån nu).

Vår bajsar helst på ett och samma ställe fortfarande. Han gör det på andra ställen också, men det är som att han har en "toalett" som han trivs med! Kissar gör han överallt, men bara på gräs/löv/grus, aldrig på asfalt.

Detta går stick i stäv med alla andra tips, men kanske kan ett miljöombyte hjälpa till? Visserligen, om hon verkar rädd, så blir ju detta kanske ännu läskigare, men det kan också hjälpa till att bryta en inarbetad vana. Om ni hyr en styga (lånar några vänners hus) en helg och där redan från början måttar ut en "safe spot", tar det superlugnt och berömmer när något händer. Då kanske själva spärren mot att göra ifrån sig ute kan lossna, eftersom allt annat är annorlunda runtomkring så kan beteendet bli annorlunda. Fast ag vet verkligen inte om detta är ett bra tips. Prova kiss-stället först!

Lycka till!
/Syrsa

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 421
Senast: Mkb
·
Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka