Rubinrot-avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare litania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 5 528
Sv: Rubinrot-avkommor

Tyvärr inget kort på henne (Bellatrix), jag skulle ha träffat ägaren i början av denna månad och få bilder.. men mötet blev inställt pga mig & min sjukdom!:( Jag ska ringa och be att få bilder per post, är så sugen att se henne själv ju!:love:

Det jag kan bjuda på nu.. är hennes mor som jag sålde till dem som 3-åring, här är hon 4 år:
bella_lill-4ar.jpg

Hon fick endast 8-7-7-8-7 /37p Kl.II (3 år), men har tävlat i Dr. med mkt goda resultat senare i livet. Och Rubinrot satte nog 'pricken över i-et' hos deras avkomma!;)

Återkommer då jag fått bilder på Bellatrix!

Bia

Jag har en 2005:a efter Rubinrot - Karamell (F.1) - Gauguin de Lully

Min tjej är mycket präglad på sin stolinje dock, men visst måste det finnas en del Rubinrot i henne, han står ju ändå för 50% av hennes gener!

Min blir nog ganska stor, är redan över 165 cm hög (cirka 167 kanske) och lär nog sluta på 170-172 om jag får gissa.
Mamma lämnar dock ganska stort, de flesta avkommor runt eller över 170 förutom en efter Don Primero som är 163-165 någonstans.

Det är en glad och gó liten häst som har lite svårt att förstå att hon inte är den lilla nallebjörn hon känner sig som utan en stor och rätt stark häst! :D
Än så länge är vi ganska sent ute i både utveckling och utbildning men hon är riktigt trevlig att hantera och leda och tömkörs också en del i skritt (och trav med de som är bättre än mig på att tömköra).
Löshoppad ett par gånger på små hinder, tror knappast det blir någon storhoppande häst men vill och försöker gärna.

Skritten är god, rörlig och med bra takt (ren), traven är hennes bästa gångart (mamman lämnar mycket trav) med bra register, takt och fina haser. Galoppen är nog också bra, blir lite blandad kvalitet då jag mest ser den i hagen i fullt bus.
Fina bakben med mycket has, en bra liggande bog som ser ut att ge bogfrihet = jag tror det blir en fin dressyrhäst!
Dessutom "född på tygel".
Lite lång i ryggen kanske...

Tömkörs i skritt i juli. Körs på bett men har grimman under.

12310594.jpg

Lite mer uppställd. Från april:

9168599.jpg

Jag har oxå bara hört positivt om Rubens avkommor.
Har däremot själv en 2-åring E: Rubinrot- De Niro som är en riktig :devil: :devil: :devil: tyvärr! :crazy:
Men hon tycker det är kul när det händer saker och älskar att vara i centrum och visa upp sig. Men kommer man i närheten av hennes box i stallet så blir man uppäten. Jag har mamman och även mormor och dom är supersnälla båda två, så var det arga kommer ifrån vet jag inte.!!:confused::confused:
B!

Stammen låter ju intressant annars. Jag har själv en åring e: De Niro och har så smått funderat på Rubinrot till henne så småningom eftersom jag är så nöjd med det föl jag har. Har du ngn bild på henne? Skulle vara kul att se. Hur är hon annars när du hanterar henne, är det bara i boxen?

Jag ska undersöka detta med bild lite bättre (kan inte så bra).:crazy:
Jo stammen är ju inte fy skam. Hon kan röra sig hyfsat oxå men skulle kanske önska lite mer knän, men det har hon ärvt av sin mamma.
Bakbenen är bra och det är ju det viktigaste ändå. Hon är mest "arg" i stallet men kan även visa humör i hagen. Hon testar testar testar varje dag om det möjligtvis finns en chans att hon kan få börja bestämma. :p.
När hon var 2 dagar gammal la hon öronen och sparkade åt mig. Var inte intresserad av nåt goss inte! Men som sagt jag har bara hört om bra avkommor till Ruben :love:och speciellt att dom är bra i "huvet" !!:)

Jag har en avkomma e. Rubinrot - Pascal.
På treårs i Gävle 2006 fick han den här bedömningen:
888777 i dressyr, 45p, klass 1
888789 i hoppning, 48p, diplom
Han var ner som 3 -åring till flyinge i hoppning, med 4/5 på alla bedömningspunkter, fick dock inga poäng (inte bland dom 10 bästa)
Har ett SUPERtemperament! Helt underbar.
Traven är superfin, galoppen är stor, kommer säkert att bli jättebra, men just nu hinner han inte riktigt med sig själv, skritten är på väg.
Har växt rejält i år, var 161,5 på treårs, men är säkert 167-168 nu och växer nog lite till skulle jag tro., men det är svårt att hålla koll på alla 4 ibland.
Kvalitet nästa söndag (9/9) Sundsvall, ska hoppas uppsuttet av en annan tjej. Jag rider själv dressyren, och det är det vi tänker satsa på. Har hittat en häst som kommer ta sig hur långt som helst, och jag är överlycklig!:love:
DSC00260.jpg

DSC00132.jpg

DSC00137.jpg

Ser jättefin ut:love: Tog in min fölunge i stallet igår för att göra i ordning henne för fölbesiktningen som var idag. Det stod ett annat sto i boxen brevid och min Rubinrot sparkade så att det small i väggarna flera gånger:devil: Inget underlägset föltugg där inte, hon riktigt backade upp med strukna öron och sparkade i väggen.

På fölvisningen skötte hon sig bra och blev klass 1 med 46p.
8 8 7 8 8 7 i del poäng

Kvalitet 9/9 2007:
Exteriör: 987
Gångarter: 688
Allm. Intr, dressyr: 8

Hoppning: 7,7

Supernöjda efter en trevlig gårdag. Synd på 6an, men det gick inte att göra så mkt åt för dagen, var väldigt kort och spänd i sin skritt.
Nu väntar en träning för Louise Nathorst i oktober:)

Och här kommer Bellatrix som liten:), taget i juni 2004.
Ett av mina favoritfoton över huvudtaget (så fick jag det sagt;))

1g-lBella-LillFl040618i.jpg

har abar träffat en rubinrot men han var väldigt trevlig, hade jättefina gångarter men var lite valpig men han var ju bara 3 så...
Det ända jag kan säga om honom mer är att han var väldigt stor, 173-177 cm nånstans

Senast ändrad:

KL

Jag var på kvalitetstävlin på Strömsholm i fredags och såg då två stycken Rubinrot som verkligen var positiva överaskningar (jag tycker att R är lite väl biffig för min smak). Två ganska små hästar mycket trevlig modell - båda var mörka. De rörde sig lätt och fint - jag såg em dock bara i hoppningen och det var DÅ jag blev riktigt överraskad. De hoppade väldigt trevligt även om de inte var så rutinerade så var de väldigt påverkbara och positiva. Jag tror de fick 7-or och 8-or på hoppningen.

Åh, den är ju helt underbar:love: Vore kul att se en bild på henne nu som treåring:). Hon fick ju jättefina siffror på tre-års testet. Skall hon fortsätta direkt som ridhäst eller är hon betäckt som tre-åring? Skulle inte tacka nej till en häst som har dessa fina soffror på gång och som dessutom är gul, säg till om hon är till salu.:)

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
21
· Visningar
1 468
Senast: cili
·
Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
410
Senast: LadySara
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 033
Senast: Freazer
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka