Rubinrot-avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare litania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 5 528
L

litania

Har någon här varit i kontakt med Rubinrot-avkommor? Någon kanske äger någon eller betäckt med honom. Hur verkar de vara? Jag funderar på en Rubinrotflicka ^^

Sv: Rubinrot-avkommor

Vet av en Rubinrot avkomma som domarna på 3-årstestet beskrev som en "prinsesshäst". En mycket vacker dam som rör sig trevligt och har bra temperament.

Klass I dressyr: 8-9-7-8-7-(7)=46p
Klass II hoppning: 6-6

född 2004, svart, 160,5 cm ue.Sack 907
Dejavou.JPG

åååå najs! =D jag är så himla sugen alltså. jag såg en fin tvååring som var till salu men jag tror hon är såld. jag vill ha en ettåring eller tvååring tror jag. de äldsta är välan runt 6 år har jag för mig? något sådant. jag funderade också på att kontakta waldhof som har med rubinrot att göra, och höra med dem om de kan meddela mig om de får fram eller vet av någon avkomma som är till salu. samtidigt kommer jag hålla ögonen öppna själv så klart =)

Jag har en Rubinrotare hos mig!

Han är 2 i år och är stor som ett hus! Både hans morsa och mormor är/var rätt stora men han är redan högre än sin mormor (morsan dog i förlossningen tyvärr) Gissar på att han är ca 170cm nu, vi har tränsat sadlat och hängt på han och han är hur cool som helst, går fram över allt och älskar när man grejar med han. Just för tillfället är han lite knotig och typiskt "unghästig" i formen men jag tror ändå att han kommer blir en mycket flott herre som vuxen.

Han rör sig utan denna värld, har aldrig sett en galopp som hans! Även traven är jättefin!

Han är ue: Solos Carex, hans mamma och mormor är båda 3årstests vinnare i gångarter med flera bra ston i stammen.

Jag gillar framför allt hans psyke men jag vet inte hur mycket av det som är från Rubinrot, i samma hage går nämligen hans mormor med föl (=hans morbror) samt en kusin m föl och en morbror till hans mormor (värsta släktträffen :D ) och gemensamt för allihop förutom att alla är ur samma stofamilj är det fantastiska psyket.

Jag har dock aldrig hört nåt negativt om andra avkommor, vissa hingstar har ju rykten om sig att lämna si eller sånna avkommor, inget sånt har jag hört om Rubinrot, och när han godkändes för några år sedan så var han gudomlig! :love:

Den nygodkända Rubinrothingsten är ju jättefin också =)

Att bäbisarna blir stora har jag ingenting emot, jag föredrar stora hästar över små. Hur är bärigheten hos din pojke? Jag skulle jättegärna vilja se bilder på honom om det går för sig ^^
Har ni behållit honom som hingst eller är han nypt redan? Om han är hingst, ska ni försöka ha honom som hingst längre fram också? Du får jättegärna maila till mig! =D Min mail är linn.siljebo@kemisten.nu (jag är inte orolig för att adressen ska bli missbrukad, jag litar på bukare ;)), och om någon annan har Rubinrotare får ni också gärna maila mig direkt :D

Men jag har för mig att Rubinrot är lite ojämn i sin storleksförärvning, typ antingen hus eller väldigt små?!

Jag har en 3-åring e Rubinrot-Ceylon-Sombrero. Han mätte 163 cm på treårstestet i maj men har nog vuxit lite till under sommaren. Han har alltid varit helt okomplicerad, lättlärd och positiv. Han gick som hingst fram tom april i år utan problem (problemet var att stona hoppade in till honom i hagen och han är nu valack...)
Som jag har fattat det är Rubinrotavkommorna genomgående trevliga, bra i typen men oftast inte utöver det vanliga gångmässigt (om de inte har mkt gångarter från mamman).
Min visar tendenser att ha mkt lätt för samling och "trampar" gärna självmant lite på töm, vilket naturligtvis uppmuntras.
Jag är verkligen nöjd men min "Ruben" och skulle inte tveka på en "Råtta" till!

Men jag har för mig att Rubinrot är lite ojämn i sin storleksförärvning, typ antingen hus eller väldigt små?!

Det har jag oxå fått för mig...därför ingen hingst jag lagt på min "lista":angel:

Ja, det är min uppfattning också. En del är 172 cm och andra 158 cm.

Jag har också en Rubinrot som är 4 år, har inte mätt honom men han blir nog 168 cm när han växt färdigt. Som morfar är det Pontus. Ni kanske känner igen La Baltic SUN och La Baltic MON som expoterades till USA det är min Rubinrots Morbröder. Jag tycker han är positiv har haft han som hingst till 3 år det har fungerat bra, han är hos beridare nu och är till salu också. Jag har alldig fått en sån häst med en sån läcker bakbensmekanik innan han rör sig myckert bra. Kommer att betäcka med honom igen om jag hittar ett passande sto han har sådan ridbarhet. Mamman till min Rubinrot var 156 cm. Lycka till

Har kollat upp storleken på årets 3-åringar och av 56 st bedömda var 4 st under 160 cm. Bakom Ruben så ligger det rätt stora hingstar och jag kan tänka mig att många valt honom till små ston för att få upp storleken. Jag personligen tycker att det är fantastisk hingst som jag gladeligen skulle sätta på mitt eget sto.

Noa

Han var ju jättefin! :)

Tack, han är min favorit.

När det gäller storleken så är min 164 cm nu, men är något överbyggd och växer nog några cm till, "fölmåttet" gav att han ska bli 168 cm och moderns tidigare avkommor har varit sent klara. Jag hade inte så mycket storleken i tanken när jag betäckte henne då hon ej förärvt sig litet ( hon hade 10 avkommor tidigare med en annan hingst, flera över 1,70) men jag ville behålla hennes fina trav och jag gillade Rubinrots gångarter när jag såg honom på Flyinge hösten-02 i championatet och våren-03 på bruksprovet. Jag har träffat på några Rubinrotar till och gemensamt har varit att de verkar vara snälla hästar som vill vara till lags.

En vän köpte ett isab. sto av mig (Anart-Vleuten**-Chick) och betäckte henne med Rubinrot. Det blev ett isab. sto som visades på 3-årsvisningen (165 mkh men växer) i år med resultatet:

Klass I Diplom, 9-8-8-9-8-8 =50p Dressyr
Klass I Diplom, 8-8 (49p) Löshoppning

Hon har ett supertemperament liksom hennes mor har! Jag är en mäkta stolt 'mormor'!!:love:

Bia

Senast ändrad:

Låter ju mkt fin:love: Du har inget kort? Skulle gärna vilja se den hästen. Jag är själv ett årsföl e: Rubinrot - Master som jag är mkt nöjd med.

Åhh, både gul, supertemprament och gång. :bow: Låter som ett riktigt drömföl!:love:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
21
· Visningar
1 468
Senast: cili
·
Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
410
Senast: LadySara
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 033
Senast: Freazer
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka