Rosa i ögat??

Estivuz

Trådstartare
Köpte mig en ny häst för 2 veckor sedan. Besiktigad UA.
Dock har jag noterat att hans ena öga är ganska rosa. Kan det vara något eller är det bara så att det luras eftersom man ser mycket vita på det öga? Är hästars ögonvita normalt mer rosa?
Det är både det tredje ögonlocket + vitan som är rosa.

Sv: Rosa i ögat??

Ser onekligen väl rosa ut. Jag hade nog testat att skölja med koksaltlösning.

Jo det är nog en bra idé! Jag funderar mest på om det kan vara något eller om en del hästar bara är lite mer röda i ögonen? Det har varit såhär i två veckor, men han verkar annars inte irriterad i ögat mer än på färgen.

Min ponny har alltid varit rosa i sina ögon.
Har pratat med veterinär om det och det har varit helt normalt.
Om inte din häst har något problem med ögonen är det ingen fara om de är rosa.

Fast nu är det ju ena ögat, det känns lite skumt. Min ena häst är blind på ena ögat, inget som märks supermycket med det ögat är känsligare än det andra, inte mycket men kan bli lite rinningt och irriterat på sommaren, men med luva är saken biff.
Jag skulle testa, som sagt, att skölja och sen för säkerhetsskull ringa en vette om det inte blev bättre.
Men det är ju jag, och jag är ganska nojigt :D

Jo det är ena ögat men det är ju det ögat där han har mycket ögonvita. En del hästar har ju det antingen på båda eller på ett öga. Vi har en till pålle i stallet med två "vita ögon" men han är inte lika rosa i vitan utan bara på det tredje ögonlocket.

Jag avvaktar lite och annars får en veterinär kika på det. :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 618
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 769
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 434
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka