Rörelsehindrad ponny!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Diva_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 929
D

Diva_93

Har en D-ponny på 18 år som har gammla stela ben. Hon rör sig vanligtvis lite stelt och så men det blir ju bättre ju mer jag rider.

Två - tre gånger om året så får hon som en rörelseförhindring i vänster bakknä. det är som om hon inte kan sträcka ut det och inte heller böja det alltför mycket. Det är mest när jag rider men syns ju även när jag longerar. det syns mer i vänstervarv..
Hästkunnande säger att den är oregelbunder och att hon bara är stel

Det kommer oftast på våren och någon gång på sommaren.
jag har då bara ställt av henne och bara promenerat med henne 30-45 min per dag.efter en vecka är hon fit for fight igen( det har även hänt att hon är bra två dagar efter) och det håller i sig tills hon helt plötsligt bli rörelsehindrad igen!

(Hon har haft en svår skada när hon var liten, men vet inget om det och har har tävlat fullt med sina gamla ägare 1m hoppning)

Någon som känner igen det eller kanske vet vad någon annan gjorde med sin pålle??

Väntar på svar!

Sv: Rörelsehindrad ponny!

Kände en gång i tiden ett shettis sto som hade samma symptom om hon stod ett par dagar utan annan motion än hagen. Kunde också komma fram om hon stått helt stilla i tex. box några timmar. Tror det var patella upphakning dom kallade det.

jaa jag funderade också på det ett tag.. men en patella upphakning ska försvinna när man backar den..Har backat den men hon fortsätter att halt..
har även funderat på spatt men jag vet inte om det går i perioder.

Inflamation går ju iochför sig i perioder väll?
men jag vet inte om det är det heller:(

Hästar som har spatt kan få låsningar typ, men det beror på vad det är för spatt, en ganska ung häst jag vet har spatt och hans bakben låser sig någon gång inbland men det går över på några steg.

Min häst har också spatt, dock vet jag inte hur det kommer sluta med henne då diagnosen är ganska nyställd (hon började vägra ut sig på tävlingar och då åkte jag till kliniken, fick diagnosen spatt i båda bakknäna och inflammationer i framkotorna).
Hon är väldigt stel i bakbena/knäna men det har aldrig låst sig.
Men mitt tips är att åka till en vettig klinik och kolla upp, hittar de något och du har bra försäkring så går det mesta på den och de hittar oftast något, speciellt på äldre hästar. Och det är skönt att veta vad det är och vad man kan göra.

joo jag har funderat på att åka till klinik med henne. beställde tid en gång när hon var halt.. men när vi väl skulle åka var hon kurrant igen:S

Men jag får väll ringa nästa gång hon bli dålig..och hoppas på en tid lite tidigare än 2 veckor senare:P

Spatt har hästarna i haslederna. Patellaupphakning sitter i knäna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 559
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 528
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 440
Senast: pews1972
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka