Röntgenresultat

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 312
Sv: Röntgenresultat

Håller med om att det bästa såklart vore om endast specialutbildad röntgenpersonal röntgade för att få så lika och bra förutsättningar som möjligt, dock knappast genomförbart.

Jag skulle däremot välkomna någon slags kortare kurs som var obligatorisk för att få röntga och för att hjälpa veterinären att bedömma bildens avläsbarhet.

Det är dock så mycket annat som också spelar in än personalens färdigheter, tex om hunden är väldigt benig eller ojämt musklad kan det vara nästan omöjligt att få en bra bild. Då tar man den som blir bäst helt enkelt.

En bild som "döms ut" kan innebära en pytteliten avvikelse som troligtvis saknar betydelse men man provar ändå att ta en till bild för att se om det går att få en "perfekt" bild.
Min erfarenhet är att om veterinären misstänker en dålig led är man väldigt noga med att få en bra bild.

Ja, jag håller med dig. Veterinärerna har ju ingen anledning att inte försöka göra sitt bästa men en kort kurs hade kanske varit en riktigt god idé. Hoppas att ngn spinner vidare på en sån idé

När jag röngade min schäfer för ca 2 mån sen tog det 1 v att få resultatet från skk.(Betalade in samma dag) Och inklusive avläsning kostade det 1550.

Hej!
Eftersom ingen har svarit på din ena fråga, så gör jag det.
Du får skickat hem till dig ett Certifikat med hundens namn mm.
Där står också resultatet på röntgen.
Det förvarar du tillsammans med hundens tex stamtavlan.
Lycka till, för mig dröjde det ca 1 vecka innan jag hittade det på Skk.

Hej!
Eftersom ingen har svarit på din ena fråga, så gör jag det.
Du får skickat hem till dig ett Certifikat med hundens namn mm.
Där står också resultatet på röntgen.
Det förvarar du tillsammans med hundens tex stamtavlan.
Lycka till, för mig dröjde det ca 1 vecka innan jag hittade det på Skk.

:angel::D
Fick hem ett brev på posten med resultatet samt att det stod på SKK's hund/avelsdata direkt.

(101010)

KL

Nu kan jag se svaret på SKK:s sida; HD grad B båda sidor, armbågarna är u a.

Jag är inte så insatt i graderingen men innebär detta att hon är felfri i höfterna, lämplig för avel eller ska dessa ha HD A?

KL

Nu kan jag se svaret på SKK:s sida; HD grad B båda sidor, armbågarna är u a.

Jag är inte så insatt i graderingen men innebär detta att hon är felfri i höfterna, lämplig för avel eller ska dessa ha HD A?

A - B höfter är helt normala leder, så visst kan hon gå i avel, din tik.

Det är bara Norbergs vinkeln som skiljs åt och som avgör vilket som blir A och B höfter, men båda är normala för det.

Gratulerar till friröntgad hund!:bump:

Tack för infon:bow: Och PUH!, då kan man andas ut lite grann:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 012
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 848
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka