Röd rumpa. *bajstråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Jag har ett litet bekymmer med min dotter.

När hon bajsar så hamnar bajset runt snippan.

Detta innebär att hon blir väldigt röd och får vattniga sår.

Är det någon som haft samma problem? Kan det hjälpa att byta blöjsort?

Tycker så synd om det lilla livet.

/Timsetim
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Det kan hjälpa att gå upp en storlek på blöjorna och smörja in ordentligt med tex silonsalva eller något annat hudskyddande.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Det blir bättre av att smörja och lufta. Men det kommer snabbt tillbaka eftersom bajset envisas med att hamna där det gör.....

Hon har nr 4 av Pampers Active Fit, väger knappt 10 kg, men jag har nr 5 hemma, ska prova det.

/Timsetim
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Pampers Active Fit är bra, utom just att det närmaste lagret kan bli lite klistrigt mot huden. Det gör inget med kisset eftersom det bara liksom leder det vidare, men bajset stannar ju där.

Min minsta funkar bättre med Bambolina i ett nr för stor storlek om man inte är blixtsnabb med bytena.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Willys blöjor har fungerat utmärkt för oss! Billiga och bra! Våra tjejer har dock rätt stora stjärtar (arv efter mamma:o ?!) så vi har alltid legat i överkant på storlek. Sedan är Inotyol en oslagbar rumpsalva!
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Märker du när hon bajsar? I så fall är mitt tips att ta av henne blöjan när du märker att hon vill bajsa (eller vid den tidpunkt hon brukar bajsa, om hon är ett regelbundet barn) och hålla henne över toan.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Märker du när hon bajsar? I så fall är mitt tips att ta av henne blöjan när du märker att hon vill bajsa (eller vid den tidpunkt hon brukar bajsa, om hon är ett regelbundet barn) och hålla henne över toan.

Hon är en rättså hemlig flicka. Så jag är glad om jag kan få bytt på henne när hon precis är färdig.

/Timsetim
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Stackars din lilla tjej! Det måste vara jobbigt för er båda.

Jag är lite fundersam på hur det kommer sig att en del barn verkar få sånt lättare? Är det något man gör eller är en del bara känsligare?

Min tjej har aldrig haft nåt mer än en lätt rodnad, trots att vi haft tygblöjor som inte är så absorberande som engångsblöjor.
Vid blöjbyte har vi torkat rent med olja, luftat en stund tills hon varit torr, sen smörjt med skyddande, fet salva om det verkat minsta rött, sen på med ny blöja. Det har funkat perfekt.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

jag tycker att libero är bättre. En del bekanta som har haft besvär med svamp på sina barn tycker att det blir värre med pampers, kanske för att de är så täta?

Vi smörjer i stort sett aldrig och är dåliga på att lufta nu när dottern är så pass rörlig. Hon har dock aldrig haft tendenser till att få skav eller sår. Kan det möjligtvis ha med maten att göra, att visst bajs fräter mer än annat? Man kan ju testa att dra ner på fullkornsmat och öka fettet om man vill att bajset ska bli fastare.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

jag tycker att libero är bättre. En del bekanta som har haft besvär med svamp på sina barn tycker att det blir värre med pampers, kanske för att de är så täta?

Vi smörjer i stort sett aldrig och är dåliga på att lufta nu när dottern är så pass rörlig. Hon har dock aldrig haft tendenser till att få skav eller sår. Kan det möjligtvis ha med maten att göra, att visst bajs fräter mer än annat? Man kan ju testa att dra ner på fullkornsmat och öka fettet om man vill att bajset ska bli fastare.

Jag håller med. Pampers var bra så länge det var ett litet spädbarn. Men nu när de är lite större är Libero bättre.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

jag tycker att libero är bättre. En del bekanta som har haft besvär med svamp på sina barn tycker att det blir värre med pampers, kanske för att de är så täta?

Jag använde Libero till min dotter, den enda gången jag bytte till Pampers var när Libero var slut och det var också den enda gången hon blev lite röd. Tillfällighet kanske, men jag använde min enbart av Libero sedan och hon hade aldrig några problem.

Nu med sonen som är tre månader så har jag uteslutande kört med Libero pga av min goda erfarenhet av just deras blöjor och än så länge så är han så fin i huden.

Jag vet flera som inte vill ha Pampers just för att de upplever att deras barn får problem. Men samtidigt så är ju även Pampers ett ledande märke och många mår ju jättebra med dessa blöjor.

Men här blir det inte Pampers.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Min store pojk vart också mycket irriterad lätt. Det enda som hjälpte var att ha svalt runt rumpan - dvs inte ha overall på i bilen osv.
Han fick ha jacka och filt över benen.
Hemma fick han ha tunna byxor över blöjan.
Inotynolen hjälpte inte - barnpuder därmot svalkde o lindrade och torkade upp fort.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Jag tycker du ska testa en annan blöjsort. Var jättenoga med att torka torrt med en handduk efter att ha gjort rent, och använd helst inte våtservetter. Köp tvättcreme på apoteket och gör rent med istället.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Stackars din lilla tjej! Det måste vara jobbigt för er båda.

Usch ja, jag lider verkligen med henne!!

*kl*

Tack för era svar och idéer!!

Jag har också tänkt på om det kan vara något i maten hon får, men har inte ens tänkt tanken att det kunde vara fullkornen, dvs vällingen hon får. Nu när du, mino tog upp det så har det faktiskt blivit värre sedan hon började få det. Usch, så dum och okunnig jag känner mig. :(

Hennes bror har Libero Up&Go, så jag har provat det under helgen på henne. Den sitter bra, men av någon anledning så fungerar den inte på natten, har aldrig gjort det på henne. Men å andra sidan så bajsar hon inte på natten så jag funderar på att ha Pampers då och Libero på dagen. Fick dessutom bra rabatt på Bambolina, (heter den så?) så jag ska testa den också.

Tack igen! :bow:

/Timsetim
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Bambolina är en jättebra blöja! I samma klass som pampers och libero tror jag nog att den är. Coops blöjor på konsum är också bra! Jag har pamperso hc libero till Elin nu och hon har varit fin i huden hela tiden. Dock vaknade hon i går morse och var superröd i rumpan så det blev till att smörja med idominsalva. Det var enda salvan jag hade hemma. I dag när jag ändå skulel till bvc så köpte en annan salva, vad den nu heter....

Jag har en del i denna storleken kvar, men hon skulle nog behöva gå upp en storlek kanske.
 
Sv: Röd rumpa. *bajstråd*

Jag har ett litet bekymmer med min dotter.

När hon bajsar så hamnar bajset runt snippan.

Detta innebär att hon blir väldigt röd och får vattniga sår.

Är det någon som haft samma problem? Kan det hjälpa att byta blöjsort?

Tycker så synd om det lilla livet.

/Timsetim

Nu har jag en pojke, men när han var sjuk och bajsade stup i kvarten så fick han nästan som excem över sittbenen, liksom. Det är blöjorna! Prova blöjor utan den där jäkla lotionen och det går bort! Aldrig mera Pam*ers!

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 266
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 007
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp