Risk för tvillingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Narcissa

Trådstartare
Ja, hur stor är risken egentligen? Jag trodde jag skulle vara hyfsat säker men sen så visar det sig att det finns flera tvillingpar på min pappas sida. Han har alltså flera äldre släktingar som är tvillingar och tydligen ska det ju hoppa över en generation. Det betyder ju att det är stor risk att jag kan få tvillingar. Det vill jag ju helst inte.:crazy:
 
Sv: Risk för tvillingar?

Jag fick tvillingar för åtta år sen, en av varje sort. Fick veta att min mormors mamma var tvilling. Har hört att tvåäggstvillingar bara går i arv på mammans sida (möjligheten att släppa två ägg) När det gäller enäggstvillingar är tydligen pappan oxå inblandad. Tror att det är en av 80 som får tvillingar (har för mig att jag hörde det när jag väntade mina)
Men det har gått bra att få två på en gång även om det är ett "hästjobb" ;) . det bästa är ju att de har glädje av varandra (när de inte slåss:D )

Ha de gott och lycka till med din eller dina kommande bebisar!!
 
Sv: Risk för tvillingar?

Har också hört som Jennie73, men att tendensen att få enäggstvillingar inte är ärftlig. Men jag vet inte säkert....
 
Sv: Risk för tvillingar?

Ok...tack för svaren. Det är lite intressant det här. Så tvillinggenerna förs vidare av mamman då?
 
Sv: Risk för tvillingar?

Det är endast mammagenen som för vidare tvillinggenen. Det är hennes ägg som delar sig "fel" eller släpper två ägg. Och ja, det brukar hoppa en generation. Min mormor fick tvillingar och själv har jag också fått tvillingar( de överlevde dock inte, men det är en annan historia)
 
Sv: Risk för tvillingar?

Hur ligger det till för mig då?

Min mamma är tvilling.
Min mormor har fått tvillingar två gånger.
Min ena kusin på mammas sida har tvillingar.
Min farbror fick tvillingar.

Har för mig att det är flera i släkten som är tvillingar.
Rätt stor risk/chans att jag får tvillingar alltså?
 
Sv: Risk för tvillingar?

Klipper in från Tvillingklubbens hemsida:
Är det ärftligt att få tvillingar?

Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

Länk till allt som står på den sidan:
http://www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp
Var iofs inte så länge sedan jag länkade där sist men eftersom den tråden inte finns mer så tyckte jag att det kanske var bra med en återupprepning :cool:
 
Sv: Risk för tvillingar?

map skrev:
Det är endast mammagenen som för vidare tvillinggenen. Det är hennes ägg som delar sig "fel" eller släpper två ägg. Och ja, det brukar hoppa en generation. Min mormor fick tvillingar och själv har jag också fått tvillingar( de överlevde dock inte, men det är en annan historia)
Men min pappa kan föra genen vidare till mig, så jag kan få tvåäggstivllingar.

Angående att hoppa över en generation: I våran släkt, på pappas sida så finns det tvåäggstvillingar i alla led bakåt till farmors mamma. Så det är ju inte säkert att det hoppar över en generation...
 
Sv: Risk för tvillingar?

Varför då utsätta sig för risken att få tvillingar överhuvudtaget. Det finns en "risk" att få tvillingar även om man inte har det i släkten sedan tidigare...
 
Sv: Risk för tvillingar?

"Risk" är ett ord man använder vid tex. bilolyckor, missfallsfrågor osv. Låter väldigt konstigt att tvillingar är en "risk".

Om du skulle få tvillingar, skulle du bara ta en av dom då?
 
Sv: Risk för tvillingar?

absolut inte meningen att det skulle bli så många inlägg...
 
Senast ändrad:
Sv: Risk för tvillingar?

fast att få tvillingar är en risk i sig - det är större chans att något ska gå fel med tvillingar än med en bebis alltså är det en risk.

Javan
 
Sv: Risk för tvillingar?

Det är alltid en risk med att få barn, så då skall man vell inte utsätta sig för att få ett barn heller. Som jag skrev förut så är det alltid en chans att man blir gravid med tvillingar även om man inte har det i släkten sedan tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 846
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp