Ringsko och snösulor?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smulan 91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 4 169
S

smulan 91

Jag har en ponny som är skodd med ringskor fram. Det beror på att hon har haft sprickor i framhovarna. På vintrarna brukar jag ha snösulor annars tycker jag att det är besvärligt att rida. Jag pratade med hovslagaren om detta när han var hos oss senast. Han menade att det skulle gå bra och vi pratade om att lägga på den varianten av snösula som ej har kanaler utan mer som en tät list. Men jag är ändå lite tveksam till hur det kommer att bli. Jag minns fortfarande förra vintern då det inte var så mycket snö utan mest lera. Då hade jag vanliga skor på henne men tyckte ändå att det blev besvärligt och lite oroligt med all grus som fastnade. När jag nu tänker på ringskorna så undrar jag om det inte blir väldigt trångt och konstigt. Är dt någon som har erfarenhet av snösulor och ringskor?
Jag tror inte att hovslagaren vill ta av ringskorna än.

Sv: Ringsko och snösulor?

Det går, men det blir bättre med hela sulor tycker jag, blir lite för dålig effekt av snösulorna, men viss effekt får de i alla fall.

Jag är lite tveksam till hela sulor. Är det verkligen bra för hästen att hoven är instängd hela vintern?
Jag misstänker också att det kommer att fastna en del snö i alla fall.
Fler som har ideer?

Det luftar ju mellan sula och sko, det är ju inte helstängt. Men det är väldigt individuellt hur de klarar sulor hel vinter, vissa blir ganska läskiga och får röta, andra klarar de utmärkt.

Men vill du slippa snön så endera löstagbara snösulor (polar pads), fungerar dock inget bra i hagen. Eller hufgripsvarianten (som jag bytte bort när jag hade ringskor, blev inte bra), eller hel sula. Finns buffersula som gör det extra svårt för snön att fastna med.

Jag har en ponny som är skodd med ringskor fram. Det beror på att hon har haft sprickor i framhovarna. På vintrarna brukar jag ha snösulor annars tycker jag att det är besvärligt att rida. Jag pratade med hovslagaren om detta när han var hos oss senast. Han menade att det skulle gå bra och vi pratade om att lägga på den varianten av snösula som ej har kanaler utan mer som en tät list. Men jag är ändå lite tveksam till hur det kommer att bli. Jag minns fortfarande förra vintern då det inte var så mycket snö utan mest lera. Då hade jag vanliga skor på henne men tyckte ändå att det blev besvärligt och lite oroligt med all grus som fastnade. När jag nu tänker på ringskorna så undrar jag om det inte blir väldigt trångt och konstigt. Är dt någon som har erfarenhet av snösulor och ringskor?
Jag tror inte att hovslagaren vill ta av ringskorna än.

Det ska absolut inte vara några problem så du kan lungt lita på din hovis råd. Ett bra tips är att man skor om den lite oftare på vintern för att avståndet mellan sulan och bärranden inte ska bli för stor.

Det luftar ju mellan sula och sko, det är ju inte helstängt. Men det är väldigt individuellt hur de klarar sulor hel vinter, vissa blir ganska läskiga och får röta, andra klarar de utmärkt.

Men vill du slippa snön så endera löstagbara snösulor (polar pads), fungerar dock inget bra i hagen. Eller hufgripsvarianten (som jag bytte bort när jag hade ringskor, blev inte bra), eller hel sula. Finns buffersula som gör det extra svårt för snön att fastna med.

Tack för dina svar.
Hur menar du med att det luftar mellas sula och sko? Det kan inte vara mkt luft som kommer in/ut.
Löstagbara snösulor har jag inte sett. Var köper man dem och hur sätter man fast dem?

Det ska absolut inte vara några problem så du kan lungt lita på din hovis råd. Ett bra tips är att man skor om den lite oftare på vintern för att avståndet mellan sulan och bärranden inte ska bli för stor.

Tack för ditt svar.
Det låter ju bra. Jag är inte riktigt med på hur du menar med avständet mellan sulan och bärranden. Har du lust att förklara? Jag vill ha koll på läget. Hon brukar skos om var sjunde vecka. Hon fick fång förra hösten men har varit fri från symptom i snart ett år. Jag antar att det inte har något alls med detta att göra.

Tack för dina svar.
Hur menar du med att det luftar mellas sula och sko? Det kan inte vara mkt luft som kommer in/ut.
Löstagbara snösulor har jag inte sett. Var köper man dem och hur sätter man fast dem?

De där avtagbara snösulorna har tydligen försvunnit från marknaden tycks det? Hursom, det var som en hel sula, med en 'kam' mitt på för att kasta bort snön. Fästes mellan brodden i tån och skon. Bra ide, fungerade hyfsat för ridningen men kasst i hagen.

Det är ju öppet i trakten, där kan luft (och vatten, geggamoja och diverse) komma in/ut. Man kan lägga tjärdrev eller tjärpasta under sulan i strålfårorna med om det blir för blött. Men vissa hästar klarar hela sulor skitdåligt, det blir hur vidrigt som helst (mitt kblsto t ex), andra har inte minsta besvär av hela sulor (mitt xx-sto t ex).

Men som sagt, snösula som ligger i kanten av skon fungerar okej med ringskor, men får dock inte samma 'rörelse' i den som med vanlig sko med öppen trakt så lite sämre blir det. Min dam hade ganska små fossingar dock, det borde bli bättre ju större hovar hästen har dock.

Det ger helt klart bättre resultat med snösula än med ingenting i alla fall, men allra bäst fungerade helsula (styltmässigt sett).

Annars får du ta till tillfällighetsgrejer för ridning, smörja hoven, sätta 'glasslock' etc, men det fungerar ju inte för hagen tyvärr.

Att bara fixa något för ridningen tycker jag inte är OK mot hästen. Hon kommer kanske inte att kunna gå i hagen.

Fler som har någon erfarenhet?

Att bara fixa något för ridningen tycker jag inte är OK mot hästen. Hon kommer kanske inte att kunna gå i hagen.

Fler som har någon erfarenhet?

Nej, och då har du valet med snösulor eller hela sulor. Vilket som dels passar bäst och som du föredrar.

Det finns tyvärr inget annat som löser det för hagbruk.

Tack för ditt svar. Jag har insett vad som finns att välja på. Jag tänkte mer om det var någon annan som har erfarenhet av problemet. Det är möjligt att jag gör det större än vad det är men när man väl har satt på allt så ska det ju sitta där ett tag.

du kan ha vanliga snösulor, men den kombinationen ger ganska stor risk för tappsko.

hela sulor ska du inte ha! jag har aldrig varit så rädd som då jag skulle rida min häst så då hade helsulor på snö, det var helt fruktansvärt!!!!! :eek:

Har du provat att rygga med dom ??

Jag har redan sagt vad jag tycker om dem - de är skräp. De fungerar okej för ridning (rakt fram, inte provat rygga *s*), men de nöttes sönder relativt fort i den larvtunna metallen som man fäster dem i.

I hagen var de en mardröm, fungerar inte alls, de viker sig och fel håll och styltor fick de ändå.

(Min tanke var att ha dem 'de där dagarna när det behövs' på vårkanten och höstkanten, när ordinarie sulor är av. Men jag gav upp rätt snart)

du kan ha vanliga snösulor, men den kombinationen ger ganska stor risk för tappsko.

hela sulor ska du inte ha! jag har aldrig varit så rädd som då jag skulle rida min häst så då hade helsulor på snö, det var helt fruktansvärt!!!!! :eek:

Tappskorisken är ju alltid större med sula, jag har dock *ta i trä* inte haft mer tappskor med snösula.

Vad gäller hel sula och styltor så finns det olika modeller, vissa blir precis som du beskriver, rent livsfarligt höga styltor, andra fungerar betydligt bättre och snön får inte fäste.

Hon har tappat de skorna ett par gånger i sommar sån det låter inte så bra.
Det kan alltså bli ännu värre snöstyltor med sulor än utan?

Jag undrar en sak till om ringskor och vinter.
Jag brukar inte ha henne broddad i hagen på vintern. Jag vet att det finns många åsikter om detta men jag har valt att göra så då jag är rädd för att hon ska skada sig. Men då har jag bara haft henne skodd fram. Denna vintern kommer jag nog att ha henne skodd runt om.
Hur kommer det att bli med ringskor? Det känns som om det skulle kunna bli hur halt som helst. Hon har bara ringskorna på fram.

Jag har redan sagt vad jag tycker om dem - de är skräp. De fungerar okej för ridning (rakt fram, inte provat rygga *s*),

I hagen var de en mardröm, fungerar inte alls, de viker sig och fel håll och styltor fick de ändå.

Jag provade att rida med dom för flera år sedan i rent utbildningssyfte. Snacka om mardröm när hästen plötsligt såg spöken i snön framförsig och började galoppera baklänges. Som du skriver så vek dom sig åt fel håll och "plupp" så låg vi raklånga i snön.

Det här borde jag ha fattat redan när jag monterade på dom på skorna men dum o nyfiken som man är så måste man ju prova nya saker innan man dömmer ut dom.

Fly förbannad ringde jag upp tillverkaren och frågade hur dom hade tänkt sig att dom skulle fungera vid ryggning.

Ryggning??? svarade han, jag håller på med trav och där ryggar vi inte utan kör rakt fram. :angel:

Jag undrar en sak till om ringskor och vinter.
Jag brukar inte ha henne broddad i hagen på vintern. Jag vet att det finns många åsikter om detta men jag har valt att göra så då jag är rädd för att hon ska skada sig. Men då har jag bara haft henne skodd fram. Denna vintern kommer jag nog att ha henne skodd runt om.
Hur kommer det att bli med ringskor? Det känns som om det skulle kunna bli hur halt som helst. Hon har bara ringskorna på fram.

"Favorit i repris" Du har hästen obroddad i hagen för att du är rädd för att hon ska skada sig???? Är du inte rädd för att hon halkar omkull och fläker sig ??? Sko hästen vintertid med ringskor och fyra broddhål,sätt dit Snow Grips (om ni nu har snö på vintern) och sätt dit fyra låga brodd i varje sko. Med låga menar jag brodd som är ca max 7mm höga. Skadar sig på brodden gör bara hästar som broddas fel, med fel menar jag höga broddar eller från start vassa. Det är inte ovanligt att många hästägare sparar förra årets broddar som är slitna och jättevassa i ren snålhet. Den snålhet en brukar bedra visheten genom broddskador.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 411
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: mily
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 470
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 486
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka