Rimligt krav från rasklubb?

Casper

Trådstartare
Hejsan.

Vår klubb hade möte i fredags och kom fram till att alla våra avelshundar skall CTP testas samt att vi skall lägga tusen kr per valp till rasklubben som skall åter till valpköparen när dom har röntgat valpen, VAD TYCKER NI OM DET???

Alltså skall uppfödaren betala in exempelvis elva tusen till klubben om det blir elva valpar.

Jag kan väl tycka att ide´n e smart men det blir rätt mkt pengar? man tjänar ju inget direkt på kullen och dom kostar ju med allt som skall göras osv och betala för pengar i egen ficka vet ja inte om jag vill?:grin: Alternativt blir ju att höja valppriset med tusen kr?

Vad är era synpunkter på detta?

Sv: Rimligt krav från rasklubb?

Som jag förstår idén är det väl valpköparen som kommer att betala den här tusenlappen och att uppfödaren ligger ute med den tills valpen är såld. Om sedan valpköparen låter röntga valpen så återbetalas pengarna. Rätt uppfattat? Jag tycker idén är jättebra. Hade man satt ett lägre belopp så tror jag att många låter bli röntgen och då uppnår man inte önskat mål men en tusenlapp hägrar.

Som jag förstår idén är det väl valpköparen som kommer att betala den här tusenlappen och att uppfödaren ligger ute med den tills valpen är såld. Om sedan valpköparen låter röntga valpen så återbetalas pengarna. Rätt uppfattat? Jag tycker idén är jättebra. Hade man satt ett lägre belopp så tror jag att många låter bli röntgen och då uppnår man inte önskat mål men en tusenlapp hägrar.

Ja det är inte helt dumt tänkt. Då betalar man ju ett högre pris när man köper valpen men inget för "röntgen/vaddetnuär". Pengamässigt så kvittar det ju jämt för de seriösa men det blir ju en morot för de som inte skulle få ut tummen annars.

ja det är nog så dom menar, jag personligen va inte med på mötet då jag e ganska nyopad så jag kunde inte lyssna med egna öron. Men vårt valppris ligger nu på elva tusen, undrar om dom kommer höja det då med tusen kr som sen återbbetalas el om priset ligger kvar på elva.. hm måste helt enkelt fråga.

Ja jag tycker iden är bra, då får vi ju fler röntgade hundar.

Jag som uppfödare skulle inte gå med på något sådant. Det är väldigt sällan man får med alla valparna på de tester som ska göras inom rasen. Ska man då som uppfödare ligga ute med pengarna för alltid? Vem tar pengarna om ngn hund inte blir testad?

Höjer ni valppriset 1000kr eller ska ni ta gå ner i pris, vilket det faktiskt blir om man nu ska betala tillbaka till valpköparen?

Hur som helst tror jag att det är bättre att man som uppfödare gör något slags avtal med köparen om att hunden ska röntgas, kanske betala en del av kostnaden.

Dessutom når ni förmodligen inte de ni vill nå. De som redan är seriösa ser säkert redan till att röntga de flesta av sina hundar. Medan de som skiter in det inte kommer gör det mer pga det här. Förmodligen så närvara de inte ens på mötena... :cool:

Jag som uppfödare skulle inte gå med på något sådant. Det är väldigt sällan man får med alla valparna på de tester som ska göras inom rasen. Ska man då som uppfödare ligga ute med pengarna för alltid? Vem tar pengarna om ngn hund inte blir testad?

Höjer ni valppriset 1000kr eller ska ni ta gå ner i pris, vilket det faktiskt blir om man nu ska betala tillbaka till valpköparen?

Hur som helst tror jag att det är bättre att man som uppfödare gör något slags avtal med köparen om att hunden ska röntgas, kanske betala en del av kostnaden.

Dessutom når ni förmodligen inte de ni vill nå. De som redan är seriösa ser säkert redan till att röntga de flesta av sina hundar. Medan de som skiter in det inte kommer gör det mer pga det här. Förmodligen så närvara de inte ens på mötena... :cool:

jag är seriös men deltog inte ändå:o nä jag är helt med på hur du menar, då blir klubben om jag förstod det hela rätt mer rikare, alltså blir det väl dom som behåller pengarna då?

JAG röntar det som kommer användas i avel och jag vill kolla in syskon osv och se hur dom ligger till, men att få med alla tror jag blir svårt.

Ja jag grunnar oxå på det om man ska upp eller ner i pris. Jag kan köpa det att dom tror att valpköparna röntgar sina hundar mot att dom får tillbaka tusen kr senare, men ärligt talat, efter två år när/om jag hade köpt en hund så känns det som om dom tusen kronorna kvittar:grin:

Sen samtidigt så kan jag känna, VARFÖR skall jag betala alla mina valpköpares höftröntgen? GIVETVIS så önskar jag av hela mitt hjärta och det har jag bett dom göra oxå!!! att röntga sina hundar så jag vet hur jag ska förhålla mig i framtiden osv, men då borde ju slutsatsen bli att valppriset stiger?

Alltså jag tänker fram och tillbaka hela tiden och diskuterar gärna detta mer er men DÖM inte ut varandra för detta. Jag tycker varken man är mindre seriös/mer seriös om man väljer att betala valpköparnas röntgen/andra undersökningar.

Jag vet inte ännu vilket ben som väger tyngst och därför är diskusion här väldigt intr.

Menade inte att du var oseriös. Ber om ursäkt om jag fick det att låta så. Vill också fördtydliga att hurvida man väljer att betala för valpköparens tester eller inte anser inte jag ha ngt med hur seriös man är :laugh:

De oseriösa finns inom alla raser. Och hur mycket man än jobbar kommer man inte att nå fram till dessa personer. Samtidigt är det ju ofta där problemet ligger, de kanske avlar på sjuka syskon eller kanske tom sjuka individer trots att de vet om det. Hos vissa kanske det beror på okunskap men den stora merparten bryr sig nog helt enkelt inte. Jag tror inte heller att dessa uppfödare har speciellt bra kontakt med valpköparna.

Man kan ju inte heller tvinga en valpköpare att göra något med sin sällskapshund. Förhoppningsvis hittar man så bra köpare som tycker det är viktigt att testa hundarna, men man kan aldrig veta säkert.

Skulle rasklubben ha det som krav för att få valphänvisning? Eller hur skulle det gå till rent praktiskt?

Jag tycker att det är att gå för långt.
Undrar om beslutet verkligen är hållbart enligt regelverket.
PL

Menade inte att du var oseriös. Ber om ursäkt om jag fick det att låta så. Vill också fördtydliga att hurvida man väljer att betala för valpköparens tester eller inte anser inte jag ha ngt med hur seriös man är :laugh:

De oseriösa finns inom alla raser. Och hur mycket man än jobbar kommer man inte att nå fram till dessa personer. Samtidigt är det ju ofta där problemet ligger, de kanske avlar på sjuka syskon eller kanske tom sjuka individer trots att de vet om det. Hos vissa kanske det beror på okunskap men den stora merparten bryr sig nog helt enkelt inte. Jag tror inte heller att dessa uppfödare har speciellt bra kontakt med valpköparna.

Man kan ju inte heller tvinga en valpköpare att göra något med sin sällskapshund. Förhoppningsvis hittar man så bra köpare som tycker det är viktigt att testa hundarna, men man kan aldrig veta säkert.

Skulle rasklubben ha det som krav för att få valphänvisning? Eller hur skulle det gå till rent praktiskt?

EFTER att jag hade gått me i klubben (IGEN:grin:) så beslutades att man får ingen valphänvisning/omplacering osv första året i klubben men mitt kennelnamn får stå med på sidan.

På mötet bestämdes oxå att en extra avgift skall betalas in på runt tusen lappen det oxå om jag förstod det hela rätt för att få valphänvisning det året. Men allvarligt talat, HUR många kullar har man per år? Jag själv har en kanske ALLRA max två nästa år om jag beslutar mig för att använda den ena hunden i allafall (velar lite) och det e ganska dyr annons? i så fall så tror jag man till och med kanske kan få bättre respons för sin annons i exempelvis hundsport/blocket/vovve osv.

100kr per månad tror jag dom skulle ha för valphänvisningen.

till PL: vilket regelverk tänker du på?

Vilken otrevligrasklubb ni verkar ha :crazy: Massa konstiga regler. Varför skulle man inte få valphänvisning första året? Man behöver ju inte vara dålig och oseriös bara för att man tar sin första kull.

Har klubben dålig ekonomi eftersom de verkar vilja dra in pengar på allt?

Varför ska rasklubben ha 1000 kr, det begriper inte jag?
Jag har redan ett avtal med mina valpköpare, att röntgar dom så får de 500 kr av mig när röntgen är gjord.

Vilken otrevligrasklubb ni verkar ha :crazy: Massa konstiga regler. Varför skulle man inte få valphänvisning första året? Man behöver ju inte vara dålig och oseriös bara för att man tar sin första kull.

Kan bara hålla med!

ärligt talat så är hälften av uppfödarnna inte medlemmar pga av att klubben gynnar vissa och andra inte....... jag hade velat ha lokalklubbar i stället!

ska jag vara riktigt ärligt tycker jag inte klubben är ngt att ha egentligen och kommer nog att gå ur den..igen...:grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 575
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 438
Senast: Bexzor
·
C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka