Ridspö också en liv lina...

A

Aberdeen

Får man ha spö och/eller sporrar på en "prova på" tävling?
För en annan så är ju ett spö inte bara ett bestraffnings/korrigerings hjälpmedel utan också en livlina som kan vara bra att ha om det krisar sig!
Med tanke på att många tävlingar sträcker sig på traffikerade vägar och att det hänt att hästar blivit blockerade och inte velat gå ner i ett dike eller avtagsväg... :crazy:

Sv: Ridspö också en liv lina...

Går PP på en tävlingsdag får du inte rida med spö (täcks av TR).
Går PP "inofficiellt" beror det på arrangören.

Rider du längs traffikerad väg och hästen inte är traffiksäker, får du nog hoppa av och gå med hästen vid hand tror jag.

De enda gånger du måste vara uppsutten är i start och mål. I övrigt får du hoppa av vid behov.
Jag tycker att du skall jobba på att få hästen säkrare i trafiken, dvs få den att lita på att du klarar situationen. Träna mycket vid vägen, men på ett säkert sätt så att varken du eller din häst riskerar att råka ut för något. Du kan kanske rida tillsammans med någon med en lugn och säker häst för att på så sätt få din häst att bli lugn. Men först, se till att du är lugn och avslappnad! Se sedan till att ha kontroll över situationen, kolla in var du kan gå åt sidan om det behövs etc etc.

Med tanke på att många tävlingar sträcker sig på traffikerade vägar och att det hänt att hästar blivit blockerade och inte velat gå ner i ett dike eller avtagsväg... :crazy:

Jag har faktiskt inte hört om någon sådan insident på tävling.
Men jag undrar lite vad du menar med att gå ner i dike? Varför ska hästen ner i diket?

Oftast är det bästa att inte göra så stor sak av vägen o bilarna.
// Linda

Oftast finns det bättre ställen än diken om du vill komma bort från trafiken men det handlar om att tänka efter före, att vara observant när du rider längs en väg, planera din ridning.

Det viktigaste är som Linda skrev, att inte göra så stor sak av vägen o bilarna ...

För att komma ur vägen för traffiken om/när hästen stökar pga bilarna. Ner i diket, av vägen, bokstavligen.

Om hästen stökar av bilar och trafik ´kanske man ska göra den trafiksäker innan man ger sig ut på distansritt längst väg.

Om hästen stökar av bilar och trafik ´kanske man ska göra den trafiksäker innan man ger sig ut på distansritt längst väg.

Det säger jag inte emot. Jag sa bara att det är ett sätt att komma ur vägen, inget annat ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: Castellini
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 469
Senast: escodobe
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 476
Senast: Beritas
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 979
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10