Ridskolehäst avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SaraN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 496
Sv: Ridskolehäst avel?

Låter fel i mina öron, en högpresterande häst ska ju vara hållbar och inte skör. Dessutsom ska väl alla hästar ridas korrekt oavsett om det är en korsningsponny på ridskolan eller ett svenskt varmblod som tävlas i 140 klasser.

Om en elitpresterande häst inte håller på en ridskola så tror jag inte att dom håller att ridas på elitnivå heller.

På en ridskola har man inte en möjlighet att se till att hästarna blir ridna korrekt. En obalanserad nybörjare skulle jag vilja se rida en häst korekt. Nej, det tar ett tag innan man lär sig. Om man dessutom bara rider på ridskola så tar det vesäntligt mkt längre tid.

Jag kan bidra med en teori.

För att en ridskolehäst ska hålla länge krävs det ofta att den är anpassningsbar och inte överambitiös. Detta betyder att den sparar sig själv på nybörjarlektioner och där det går, men kan "tända till" lite när kraven ökar. På min tid hade vi trotjänare som kunde sova sig igenom en hel nybörjar lektion och inte tog ett enda steg mer än vad som krävdes. Dessa hästar kunde ändå vara riktigt trevliga att rida dressyr på eller hoppa, men man var tvungen att väcka dem.

Idag kan det ju vara så att man har lite hetare, mer ambitiösa tävlingsavlade hästar som verkligen vill. Det finns då en risk att de sliter ut sig för tidigt.

Ahh, det kan nog ligga något i det du säger!! fast samtidigt har vi på våran ridskola några "heta" ponnier. Varav en är 22-23 och beter sig som 12-14 år och har aldrig varit halt!Klart att han har lugnat ner sig något med åren. Den andra är 15 - aldrig halt den tjedje har jag ingen aning. Det var en liten intressant teori ;P

Hollänska importer, hästar ifrån polen, hästar ifrån olika hästhandlare osv, osv. Listan kan göras lång.

Men jag skulle vilja vända på diskussionen istället, och vilja fråga hur mycket är den enskilda eleven beredd att vilja betala för sin rid lektion?

Det är hela tiden kamp, för ridskolorna att få sin ekonomi att gå ihop.
Hästen kostar - försäkring, underhåll, utrustning.
Stall, ridhus - kostar
Ridlärare, stall personal kostar.

Jag tror att om man som elev kanske hade varit beredd att betala mer för sin lektion, så hade med stor säkerhet också varit en annan kvalitet både på häst, utrustning samt ridläraren.

På en ridskola har man inte en möjlighet att se till att hästarna blir ridna korrekt. En obalanserad nybörjare skulle jag vilja se rida en häst korekt. Nej, det tar ett tag innan man lär sig. Om man dessutom bara rider på ridskola så tar det vesäntligt mkt längre tid.
Har man inte???
Nej, kanske inte att den gör det varje ridlektion, men jag är helt övertygad om att de ridskolor där instruktörerna lägger ner lite möda på att själva rida hästarna, så att de får en ordentlig genomkörare, både gör hästarna bättre utbildade, trevligare att rida och dessutom håller bättre för att man håller efter deras arbetsform bättre.

*kl*

Funderar lite på om det inte delvis kan ha med att priserna på hästarna har ökat, så ridskolorna numera bara har råd att köpa lågprisskiktet som dom inte ville ha tidigare, men nu är tvungna att hålla till godo med.

/Camilla

Jag håller inte alls med!
VAD säjer att det blir sämre hållbarhet för att hästen har mindre kroppsvikt att släpa runt på?
VAD säjer att en genomsnittlig stor häst kräver korrekt ridning för att bära upp sig själv?
Jag säjer snarare tvärt om! En välbyggd häst som bär runt på begränsat med kilon - och då menar jag inte hull utan att de är skapta i en lättare modell! - och bär upp sig själv på ett korrekt sätt även om ryttaren inte har förmåga att rida den dit. DEN HÅLLER.
Och för mig som uppfödare är det hästar som är självbärande i sin kroppsbyggnad som är mitt mål att föda upp.

jag tror inte en sekund på att det behöver vara "grövre halvblod" för att de ska bara hållbara!

Jag tror att det är andra saker som styr hållbarheten.
T.ex brist på kunskap hos hobbyuppfödaren, hos den som köper in ridskolehästen - även att de inte kollar upp HUR hästen är uppfödd - och även brist på bra utbildning av ridskolehästarna och ridskoleeleverna.
Jag tror också att ekonomin styr för mycket. Ridskolorna skulle förmodligen tjäna i längden på att köpa in hästar som ligger en prisklass högre, för att de förhoppningsvis är mer korrekta, har bättre ridbarhet och grundutbildning och därmed håller i fler år.

Kan inte annat än att hålla med.

Tror även att det på många ridskolor slarvas med "underhållet" av hästarna. Vet fler än en ridskola där de ansvariga ridlärarna hellre sitter o snackar skit o dricker kaffe ett par-tre timmar i sträck under betald arbetstid, än att göra det de egentligen ska, rida igenom hästarna (för att få dem att gå i rätt form o behålla rätt muskler, samt för att kunna ge bättre råd till eleverna HUR just den hästen ska ridas)

Har ett exempel: En kompis till mig lånade tillfälligt (via mig) ut sin häst till en av dessa ridskolor då hon själv var skadad. Hästen i fråga, ett relativt grovt halvblod på 172cm, kunde t.ex. galoppombyten i varje, piaff m.m. När hon 2 månader senare tar hem hästen igen, så frågar hon självklart ridläraren om hästen har fungerat bra. Svaret blir: "han har mest gått nybörjarlektioner, eftersom han inte är så välutbildad" :crazy: Kompisen sätter sig då, utan att tveka, upp på hästen och visar denna ridlärare att hästen nog är mer utbildad än vad han trodde (t.ex. genom att visa en piaff), och ridläraren bara står o gapar. "ojdå, det visste jag inte" kläcker han ur sig tillslut....
Borde inte en ridlärare veta ungefär vad lektionshästarna kan? Denna ridlärare tävlar själv dressyr framgångsrikt på medelsvår nivå, så hade han bara ansträngt sig o provat hästen en gång så hade han troligtvis vetat lite mer vad hästen kunde och inte kunde göra. (det kom fram att ingen av ridskolans 3 anställda hade suttit på hästen någon gång under den tid han hade stått på ridskolan, hur kan de då veta vad hästen kan/inte kan)

Senast ändrad:

Knapplån

Jag anser att den stor aboven i dramat inte är hästmaterialet utan personalen.
Många av dagens personal på ridskolor saknar de mest elemäntära genuina kunskaperna vad det gälelr skötsel ochhantering. Samt förmåga att bedömma en häst.

Viss kam många av dagens instruktörer vara duktiga på att rida. Åtminstonde de som har någon form av utbildning, men ändå saknas ofta baskunskaper vad det gäller sköstel osv.

De har helt emkelt inte känsla och blick.

Har man inte???
Nej, kanske inte att den gör det varje ridlektion, men jag är helt övertygad om att de ridskolor där instruktörerna lägger ner lite möda på att själva rida hästarna, så att de får en ordentlig genomkörare, både gör hästarna bättre utbildade, trevligare att rida och dessutom håller bättre för att man håller efter deras arbetsform bättre.

Givetvis menar jag lektionerna......

din egen -aölldeles ovetenskapliga teori-har just i dagarna presenterats som väl grundlagd fakta kring hästars hållbarhet..Senaste numret av Equus går dte att läs aom direkt koppling storlek och hållbarhet.

Givetvis menar jag lektionerna......
Rids hästen i balans ETT pass om dan, endel kanske inte ens behöver varje dag, så klarar den av bra att gå med nybörjare i många timmar utan att den förslits.

Tänk dig två människor som jobbar på ett lager med många tunga lyft.

Den ena jobbar bara där och har det som sin "träning". Den andra styrketränar ett par ggr/vecka. Vilken tror du får förslitningsskador?

BRA ridskolor där personalen har kunskap så är lektionerna uppdelade under veckan så att hästarna går "duktiga" pass med jämna mellanrum, och de som inte räcker att tränas där rids extra av ridlärarna.

Vilken otroligt intressant diskussion! Jag tror ni har fått fram många faktorer som påverkar hållbarheten.

Jag måste förstås relatera detta till den ridskola jag red på som yngre. Där red hästarma till och vidareutbildades varje vecka, efter behov. Jag kommer ihåg att personalen hade schema och passhästar. Vad jag kan komma ihåg var hästarna friska och glada och höll längre. De var dessutom trevliga att rida och kunde en del, vilket förstås var roligare för eleverna. Man kan ju inte kräva saker av hästarna om de inte har muskler eller utbildning för det man vill göra.
Hästarna gick ute många timmar varje dag, de flesta stod i spiltor och de hade sommarlov på landet, gick några ridläger och fick några veckors vila på betet. De reds ut regelbundet och de varierade ridningen på utebana/terrängbana och ridhus så länge det gick.

När jag skulle rida på ridskola för några år sedan ringde jag runt och kollade läget. INGEN red till hästarna (om det inte var unghästar som skulle utbildas) och hästarna gick knappt ute i hagarna. Kändes inte riktigt lika roligt och hästarna var inte lika fina.

Jag har själv jobbat med slitsamma yrken och VET vikten av att träna utöver jobbet för att minska skaderisken. Varför skulle hästar vara annorlunda? Dessutom blir de så mycket trevligare att rida!
/J

BRA ridskolor där personalen har kunskap så är lektionerna uppdelade under veckan så att hästarna går "duktiga" pass med jämna mellanrum, och de som inte räcker att tränas där rids extra av ridlärarna.

Under mina sista år på ridskola så red jag i stor häst grupp med många duktiga erfarna vuxna och i den gruppen red jag nästan samma ponny hela tiden, inte heller ovanligt nu att de låter ponnyerna som är riktigt gräsliga en period gå med i de erfarna vuxengrupperna.
Det finns ju faktiskt ryttare som älskar dessa små busfrön och som verkligen vill jobba med den typen av ridning.
Medans andra kanske tycker lite att det är instruktörernas ansvar att "rida till" alla hästar.

Jag tror det finns 1 nybörjargrupp för vuxna nu på den ridskolan, hästarna har alltså 1 timme/veckan de bara traskar runt med nybörjare på ryggen. Ponnyerna är det ju fler grupper men som sagt inte alls ovanligt att de får gå med bland storhästarna.

Sen att man utveckas långsammare som ridskoleelev det är nog väldigt induviduellt, men också självklart. En träning brukar vara 1 timme effektiv ridning då hästen är framriden innan träningen börjar och man skrittar av efteråt. Man kanske är 4-6 st istället för upp mot 10-12 ryttare och man rider kanske 40 minuter.

Snabb mattematik är det 10min/ryttare i en mindre grupp med 1h ridning mot 4min/ryttare i en grupp med 10 ryttare som rider i 40 min, det gäller att snappa upp de råd alla andra i gruppen också får för att utvecklas.

din egen -aölldeles ovetenskapliga teori-har just i dagarna presenterats som väl grundlagd fakta kring hästars hållbarhet..Senaste numret av Equus går dte att läs aom direkt koppling storlek och hållbarhet.

Det var som tusan:D...Ska försöka få tag på den tidningen!!!

jag går oxå på samma teori som många andra här, att ridskolorna idag köper in billiga importhästar. Tyvärr är hästpriserna (eller det är bra egentligen) såpass höga att ridskolorna inte har råd att köpa in de "bättre" individerna. Sen påverkas det nog att hästarna går runt runt i ett ridhus flera pass om dagen, på min tid, när jag red på ridskola så var det otänkbart att en häst gick mer än 2 lektioner/dag, idag kan de gå en 3-4 lektioner o det måste ju slita, om man tänker logiskt. Sen tror jag att det här med foder påverkar en hel del oxå, på flera ridskolor jag varit på fodras hästarna med oanalyserat grovfoder o havre, inga mineraler el liknande, det påverkar ju oxå hästarnas hållbarhet

Men man har väl en ridlärare som håller i lektionen när man rider :angel:

Jag hoppas att denna har ögon att se med och kan korrigera ryttarna oavsett om dom är nybörjare eller inte.

En häst klarar nog av att gå en ridlektion med en obalanserad ryttare om den där i mellan rids korrekt av tex duktigare ridskole elever eller en ridlärare.

Jag har själv varit med i driften av en turridningsfirma och våra hästar ( islandshästar ) höll även om dom gick med en obalanserad ryttare ibland och själv har jag korrigerat otaligt många ryttare på turerna och vi hade ca 10 st ryttare åt gången och även jag satt på hästryggen och om jag då kunde korrigera dom som var obalanserade och ovana så borde en ridlärare som står i mitten i ett ridhus också klara av det.

delvis knapplån

När jag började rida på ridskola igen för en tio år sen var jag runt på flera ridskolor i Stockholmsområdet. En del hade många importerade hästar med dålig exteriör. Den ridskolan jag valde hade mest halvblod från gamla svenska stammar med elithingstar till fäder, ändamålsenligt byggda med lagom gångarter.
Hästmaterialet var en stor anledning till att jag valde ridskolan, plus att hästarna fick vara ute mycket i enorma hagar.

Hej!

Eftersom jag själv jobbar på ridskola just niu har jag iaf lite "insight" därifrån jag jobbar.

Vi har inga ridlärare anställda att rida hästarna, flera av ridlärarna har begärt att få testa hästarna för att bättre kunna hjälpa sina elever, men hästarna går så pass mycket att skulle även ridlärarna rida skulle fler hästar behövas. Våra ridlärare kommer bara och har sina lektioner..

Ordinarie stallpersonal(dagtid) är alla utbildade hästskötare, men tyvärr har vi även ansvar för skötsel av ridhusläktare, stall mm mm och hinner inte med hästarna riktigt som man önskar. Alla hästar kollas igenom varje dag dock. På helgerna "mockas" det bara, men inget mer, det är ju något man också skulle vilja ändra på.

Ridmässigt är det vi i stallpersonalen som ska "rida till" hästarna, vilket i praktiken innebär att är en häst tokpigg eller extrembusig är det vårt jobb att rida den på fm så den är snäll på em/kväll till lektionerna, jag kan även känna att våra ridkunskaper inte på något sätt ersätter en riktigt bra och utbildad "beridare".

Men, trots detta, har denna ridskola alltså hästar som är allt mellan 7 och 28 år gamla och går lektioner varje dag, hela och ohalta. Nånstans måste alltså även kvalitet på hästmaterialet spela in eftersom dessa hästar inte blivit ordentilgt "tillridna" på år och dagar.

/ Lavinia, som även sett ridskolor där ridlärarna rider hästarna och ändå tvingas byta ut hästar på löpande band.. Där har det oftare handlat om importer.

Jag startade för en tid sedan en tråd liknande denna fast den inriktade sig mer på just avel av halvblod och varför vi ser så lite svenska halvblod på ridskolor osv. Jag fick en del på pälsen ang min åsikt att det vore bra om man inte bara avlar för toppen utan även för bredden vad gäller halvblod. Åsikterna var främst att det inte lönade sig ekonomiskt samt att det genom toppavel också producerades en del halvblod som inte blev så bra. Dessa kunde då användas till ridskoleridning eller vanlig fritidsridning. Min invändning är då att "toppavlade" hästar ofta har mer nerv och kanske inte alltid gör sig på en ridskola. Dessutom finns det få ridskolor som har svenska halvblod i sin verksamhet och man kan då undra var de tar vägen? Kanske är de helt enkelt för dyra för ridskolorna.

Flera svar ansåg också att det svenska halvblodet hade spelat ut sin roll som ridskolehäst och att andra raser ska ta över. Man ansåg helt enkelt att det inte var nödvändigt med svenska haövblod på ridskolan.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 988
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 035
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 320
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 595
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka