rida två gånger dag?

vinkelina

Trådstartare
Lite långt att tänka på höst och vinter nu, men.

I vinter kommer min häst att gå ute mellan ca 9 och 17 (plus minus en timme, beroende på om hon slipper först ut och sist in) men ca 8h totalt

Själv kommer jag förhoppningsvis att ha skola mellan 9 och 15-16. Skulle då hinna ett pass morgon och ett pass eftermiddag/kväll. Lugnare skrittur/jogging förmiddag på uteplan (ej säker på att det går att rida så mycket i terrängen) och ett jobbpass i ridhuset på kvällen

Vill att hon skall få röra på sig utanföre hagtiden och inte stelna till

Sv: rida två gånger dag?

Vad var frågan? Om det är ok eller?

Ja givetvis kan du rida två gånger om dagen, men vill du göra det?
Börja du 9, ska hästen hunnit äta, bli borstad, fixad osv innan du ska hem ich duscha och byta om (om du inte vill lukta häst i skolan).
För övrigt är det en bra lösning, blir nog jobbigt för dig mest. :)

Jag har ridit två pass per dag periodvis, inte varje dag dock, ca två vilodagar per vecka - för min skull! Att det inte blev ett pass istället vissa dagar berodde på att jag tror min träningsmoral hade gått ner av att det ibland bara är ett pass som gäller, var lättare att hålla det om jag alltid tränade två omgångar dom gånger jag red, även om det så bara blev en 5-minuterssväng ena passet pga tidsbrist eller så.
Så, som sagt, det kan ju bli ganska tufft. Kanske lite beroende på hur snabbt och smidigt det går att fixa sig och hästen iordning.

För hästens skull tror jag det är kanonbra, de mår ju bra av rörelse och stimulans. Har för mig att du har en lite äldre häst av kallblodstyp? Det har ju jag också (även om alla hästar är individuella såklart!) och min mådde jättebra av att gå två kortare pass per dag. Dels coolare i skallen (mer stimulerad skulle jag tro), dels var den mer igång i kroppen redan i början av passet, krävde inte lika lång upptrappning eller som att man börjar om från början för varje pass, utan att man oftare kunde spinna vidare och träna lite mer avancerat andra passet. Fast då tog jag ca 30 + 30 min dressyr per dag och oftast i följd med kanske 10 minuters vila emellan, bara så hästen hade ställt om till viloläge innan vi gick och jobbade igen, inte dressyr varje pass såklart men det var dom gånger det blev två dressyrpass på raken jag märkte bäst effekt.

Nja. Tänkte morgonpasset som ett barbackapass ute. Hinna dit till 7. På med tränset, skritta 30 min. På med täcket och ut (alt lämna henne inne om de andra hästarna ej är ute) står på full service så behöver bara rida.

Och om man är ute mest upplever inte jag att man luktar så mycket häst.

Är du träningsintresserad själv är det ju smart att ta hästen i grimskaft på morgonen, och köra ett joggingpass då, och låta hästen springa bredvid.

När jag har tävlingshäst som är igång så tränar jag två gånger per dag. Inte så långa pass med ganska intensiva ungefär som det blir på en hopptävling om man startar i två klasser och kanske får vara med på omhoppning.
Men jag har också ett väl upplagt träningsprogram så att det är olika moment vid varje arbetspass.

De promenadhästar 20-plus som jag har haft, har jag oftast gett två pass per dag periodvis. Antingen longering/tömkörning eller proemand vid hand ena passet och andra passet vanligt pass på bana eller långur i skogen i alla gångarter om hästen varit tränad för det, eller också långtur enbart skritt.

Med långtur menar jag turer upp till 2 mil, skogsstigar och grusväg, med fikapaus i nån trädgård hos släkt o vänner.

Kan tyvärr inte jogga, annars skulle det vara en smart ide. Men barabacka skritt i 30 min. Och sedan ett 40 min jobbpass

Kanske cykla? Jag vet att en del tycker det är galet, men många hästar springer väldigt fint o snyggt bredvid när man cyklar. Men det får ju inte vara den typ av häst som kliver upp i knäet på en när de blir rädda.
Travare funkar oftast jättebra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Som ni kanske läst i min andra tråd så har anläggningen förvandlats till ridskola. Mellan 17-20 hålls lektioner, men de verkar dra över...
2
Svar
22
· Visningar
3 288
Senast: Zoya
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 065
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 320
Senast: -moa-
·
J
Hästmänniskan Jag var ute på mitt gamla stall i förrgår, och när jag ändå var i farten passade jag på att kolla på deras nuvarande prislistor. När jag...
Svar
9
· Visningar
1 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka