Rida terräng utan bakskydd?

the_connemara

Trådstartare
Kan man det? Jag är lite less på min häst(s bakben) och idag hoppade vi med ett par korta vanliga bakskydd, som han hellre varit utan. Kan man slopa dem helt?

Förr red jag alltid med skydd på alla fyra (mao har han gått med det sedan 3 års ålder) och han har alltid hoppat med rejäla terrängskydd och boots runt om (också sedan 3 års ålder) fram till första terrängträningen i våras (han är nu 7) då hans ben blev helt knasiga (tjocka, irriterade åt lymfangithållet som inte gav sig på flera veckor) och jag bestämde mig för att sluta använda just de skydden (Style) pga flera orsaker.

Sedan dess har jag ridit massor utan skydd (inga problem i några situationer) och försökt prova in nya terrängskydd (NEWs airflow) men bakskydden passar helt enkelt inte hans ben, sist fick han konstiga små knölar av kanterna. Och han har som sagt aldrig varit glad i bakskydd/höga bakskydd alls (vad han hatat NEW-skydden...). Nu börjar jag lite känna mig som en hönsmamma, vill han gå utan så wtf på vår nivå (inte ens startat 90-klass ännu) liksom? Eller?

Jag tror inte hans störs av skydden vid ridning, förutom de första stegen. Jag är alltså inte direkt rädd för någon inverkan på det viset. Mest bara att jag vet inte om det lönar sig att leta några mjuka skydd som han kanske trivs med och som kanske inte irriterar benen, som inte glider, som tål vatten bla bla bla. Och sedan om man hittat de skydden, hur mycket skydd ger det egentligen om de ändå inte är terrängskydd med skena?

Senast ändrad:
Sv: Rida terräng utan bakskydd?

Självklart kan du det! Så länge hästen inte är någon jätteklumpeduns som sparkar sig stup i ett hade jag inte oroat mig:) (och han är ju dessutom ponny! Så han har nog koll på sina ben? ;)) Med tanke vilka problem du har haft MED skydd tycker jag aboslut att du ska testa iaf.

Lycka till! Hoppas ni får komma igång att träna och tävla snart:)

Rid utan du. Ett tag hade britterna dille på att rida terräng helt utan skydd, upp till ****-ig (med teorierna om att det var bättre för hästens ben om de gick utan, vilket jag till viss del köper, särskilt under så långa rundor som det blir då). Jag brukar inte ha bakskydd på unghästarna heller i terrängen, bara några enklare skydd + boots fram. Och har aldrig haft problem med det. Så det är bara att köra på... :)

Tack både för svaren, härligt! Han är väldigt korrekt i benen i den bemärkelsen, sparkar lite på sig i hagen i bland men inte något allvarligt liksom.

Vi får väl se hur det blir med tävlande dock, men träningar är ju lättare att klämma in ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 116
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar