Rida i mörker?

Krati

Trådstartare
Nu när man har en liten bebis så får man ju snällt vänta på att maken ska komma hem innan man kan rida.
Dock blir det bara på helger och om han eventuellt är ledig någon dag i veckan.
Problemet är att jag är SÅ mörkrädd och min häst likaså. Innan ni säger att jag smittar av min rädsla på honom så har jag alltid känt mig trygg på hästryggen i mörkret då mina äldre hästar inte brytt sig om det så var kolsvart ute.
När jag rider ut tillsammans med någon är det inga problem, då går han i rumpan på den andra och är nöjd.
Nu har jag tyvärr ingen att rida ut med i dagsläget heller så vi får snällt vänta.

Sedan så kryllar det av vildsvin och andra vilda djur här i skogarna och vågar vi oss, mot all förmodan, ut i mörkret och möter dom så blir det nog en skaplig cirkus.

Så vad ska man göra? Bita ihop och rida ut och hoppas på det bästa eller ska vi helt enkelt hålla oss till helgerna och vänta in våren?
 
Min häst gillar inte heller att vara ute på tur i mörkret. Det har vi löst genom att jag har köpt en superstark pannlampa. Nu är det inga problem och han är inte på helspänn hela tiden längre :up:
 
Jag har också haft problem med mörkerrädsla tidigare (och har fortfarande till viss del). För min del blev det att bita i det sura äpplet om jag inte ville sluta rida hästen. Förvisso kunde jag välja att rida i en upplyst paddock, men jag är mer för uteritter. Så det blev att träna! Till en början var det superjobbigt. Jag tvingade mig själv att fokusera helt på hästen och att jobba med den, inte vandra iväg med blicken till någon skogsdunge eller liknande, andas lugnt och fint hela tiden och prata med hästen. Blev jag rädd, blev hästen rädd, och då blev jag ännu räddare. Det var inget vidare alternativ så jag gick verkligen in i att inte tänka för mycket på hur rädd jag var eller kunde bli.

Den största förändringen kom med snön för mig, då tog det inte speciellt lång tid innan jag kände mig van. Det var supermysigt att rida när snön lyste upp landskapet. Tillslut blev det så att jag valde att rida i mörkret hellre än dagtid, för att boosta mitt nyvunna självförtroende :)

Om jag var du skulle jag försöka ta tag i rädslan, oavsett huruvida du väljer att låta bli att rida eller bita ihop. Om du väljer att rida så kan en riktigt stark pannlampa vara behjälplig. Kanske kan någon även följa med dig till fots eller cykel? Prata också med hästen när du rider, eller sjung för den delen. Det bör även ge en lugnande effekt på dig, och skrämma iväg eventuella vildsvin.
 
Jag rekommenderar oxå pannlampa. Tycker hästarna fokuserar mer på det som är ljust än mörkret runt om. Börja med en kortare runda där både du och din häst känner er bombsäkra i dagsljus. När den känns bra kan du ju testa fler.
Vilda djur finns det ju lika mycket när det är ljust som mörkt! Jag rider enbart på kvällarna i veckorna och stöter inte på fler när det är mörkt. Passerar minst en vildsvinsåtel på mina ridturer och har inte sett ett vildsvin under de 4år jag bott här, dock massa spår. De är otroligt skygga.
Om du har vana och möjlighet är handhäst ett bra alternativ till sällskap.:) funkade för min osäkerhet att rida ut själv på min ena efter en olycka, var mer jag som var nervös vilket hästen kände direkt. Nu kan vi rida själva och börjar ta oss själva på mer okända rundor.
 
Om du har öppna fält du kan rida på, börja där. Trots att det ser mörkt ut när man först går ut brukar det bli väldigt ljust där. Speciellt med snö och månsken.
 
Jag har en pannlampa av märket Boruit, minns inte vad modellen heter. Är 5000 lumen, laddningsbar. Kostade en del men jag är supernöjd!
 
Skriver samma som många andra en bra pannlampa, förstår inte hur jag klarade mig innan jag skaffade en riktigt bra och nu kan jag rida i galopp ute när det är mörkt.

Tipset är att leta i sport cykel affärer, hittade själv min med 8000 lumen i en sport och fritid affär på cykel avdelningen.
Visst kostade den några tusen men så väl värt pengarna.
 
Har köpt en med 6000 lumen. Rider obehindrat i alla gångarter i mörkret sen jag köpte den. Kostade ca 1700kr
Vet ej vad det är för märke..
 
Jag stämmer in med de andra, bra pannlampa! Att sen börja med promenader kan vara smart, och så kan man prata med sig själv eller hästen, eller sjunga om man inte låter för hemsk (som jag :D). Det gör att man automatiskt slappnar av mer och förhoppningsvis skrämmer det bort eventuella djur.
 
Jag har en Led lenser seo 7R, tydligen. Finns på XXL och är såklart mycket billigare än förra året :devil: Tycker den är super, laddningsbar, rätt lång batteritid också, man kan zooma och byta till sosläge och lite sådant. Kan utan problem galoppera med den och se hunden på 50 meters avstånd utan reflex.
 
Jag stämmer in med de andra, bra pannlampa! Att sen börja med promenader kan vara smart, och så kan man prata med sig själv eller hästen, eller sjunga om man inte låter för hemsk (som jag :D). Det gör att man automatiskt slappnar av mer och förhoppningsvis skrämmer det bort eventuella djur.
Ja prata/sjunga är en bra grej, då skrämmer man förhoppningsvis bort de vilda djuren också! (Sen att man skäms ihjäl när man sjunger och det kommer en joggare i mörkret, det får man ta :rofl:)
 
Tack för svar!
Har ju faktiskt en väldigt bra pannlampa som jag använt när jag ridit ut i sällskap med andra.
Ska ta ett försök imorgon em :up:
 
En bra pannlampa med ett så brett ljus som möjligt (det ska alltså inte vara som en centrerad punkt av ljus.) :)

Det finns också pannband med led-belysning till hästen som jag varmt kan rekommendera om man har en häst som kan vara lite känslig för när ljuset "försvinner" ifall ryttaren med pannlampan råkar vända på huvudet. På så sätt har hästen hela tiden en "egen" liten lampa och kan själv styra över ljuset. Ett plus tycker jag är att hästen syns väldigt bra i händelse av att den skulle komma lös i mörkret. :nailbiting:
 
En bild från helgen
12493930_10207807281552564_6414152247442938873_o.jpg

photo.php

Hade jag inte tittat ner på telefonen så skulle ljust lysa länge fram.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 724
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 043
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp