returer och öppet köp

aramis

Trådstartare
Är det någon som kan svara på vad som gäller här.
Jag har skickat frågan till företaget men inte fått något svar och nu behöver jag veta innan min tid att returnera varorna går ut.

Jag har köpt en vara på nätet (på stor hästbutikskedja) och har fri retur och öppet köp i 65 dagar. Varan är lite stor och skulle vilja prova en storlek mindre vilket inte är ett problem.
Men vad gäller om inte heller den varan passar? Har jag fri retur igen då? I ytterligare 65 dagar?

Är inte så van att returnera saker jag köpt på nätet och hittar ingen info alls om vad som gäller då, hoppas någon kan hjälpa mig här!
 
Om du har 65 dagars returrätt så torde du hinna skicka tillbaka och få den nya produkten och skicka tillbaka den också om du inte väntar i veckor med varorna hemma .
Så varför fundera ? 65 dagar är ju över 2 månader .
 
Är det någon som kan svara på vad som gäller här.
Jag har skickat frågan till företaget men inte fått något svar och nu behöver jag veta innan min tid att returnera varorna går ut.

Jag har köpt en vara på nätet (på stor hästbutikskedja) och har fri retur och öppet köp i 65 dagar. Varan är lite stor och skulle vilja prova en storlek mindre vilket inte är ett problem.
Men vad gäller om inte heller den varan passar? Har jag fri retur igen då? I ytterligare 65 dagar?

Är inte så van att returnera saker jag köpt på nätet och hittar ingen info alls om vad som gäller då, hoppas någon kan hjälpa mig här!

Öppet köp och fri retur har är ett frivilligt åtagande. Det är inte lagreglerat och det finns inga "ska"-regler. Utan det är upp till butiken/kedjan att bestämma reglerna.

Däremot gäller alltid distansavtalslagen om du köper på internet, och ångerrätten där.
 
Om du har 65 dagars returrätt så torde du hinna skicka tillbaka och få den nya produkten och skicka tillbaka den också om du inte väntar i veckor med varorna hemma .
Så varför fundera ? 65 dagar är ju över 2 månader .

Fast TS undrade om hon har returrätt på samma villkor på utbytesvaran också som jag förstod det? Alltså om hon får 65 nya dagar och en ny fri retur när hon bytt varan en gång.
 
Om du har 65 dagars returrätt så torde du hinna skicka tillbaka och få den nya produkten och skicka tillbaka den också om du inte väntar i veckor med varorna hemma .
Så varför fundera ? 65 dagar är ju över 2 månader .

Fast nu vart det så att det är i slutet av de 65 dagarna och därför undrar jag.
Det står ju inte heller någonstans på hemsidan att om man byter storlek tex så ska den returneras innom samma 65 dagar.
 
Öppet köp och fri retur har är ett frivilligt åtagande. Det är inte lagreglerat och det finns inga "ska"-regler. Utan det är upp till butiken/kedjan att bestämma reglerna.

Däremot gäller alltid distansavtalslagen om du köper på internet, och ångerrätten där.

Jo, jag förstår att det är upp till butiken. Tänkte att någon kanske handlat där (får man skriva ut butiken?)
 
Jo, jag förstår att det är upp till butiken. Tänkte att någon kanske handlat där (får man skriva ut butiken?)

Du får skriva ut butiksnamn så länge du inte länkar till dem eller gör reklam. Men t ex helt okej att skriva som i ditt fall att det är horze det gäller, och vet någon om man får bla bla.

Eller skriva att man tycker Mulleschabraket från Hööks är fint, eller att lila boots kan man köpa på Granngården. Det är också okej.

Däremot aldrig länka till sida där man kan köpa produkten, och vara försiktig med "små butiker" att nämna namn alltför många gånger, då det där lättare kan falla under reklam (det kan ju vara du eller din kompis som äger Lottas Hästaffär i Lillebyn liksom ;))
 
Du får skriva ut butiksnamn så länge du inte länkar till dem eller gör reklam. Men t ex helt okej att skriva som i ditt fall att det är horze det gäller, och vet någon om man får bla bla.

Eller skriva att man tycker Mulleschabraket från Hööks är fint, eller att lila boots kan man köpa på Granngården. Det är också okej.

Däremot aldrig länka till sida där man kan köpa produkten, och vara försiktig med "små butiker" att nämna namn alltför många gånger, då det där lättare kan falla under reklam (det kan ju vara du eller din kompis som äger Lottas Hästaffär i Lillebyn liksom ;))

Tack!
Är det någon som handlat och returnerat från Horze och vet hur det fungerar??
Vänligen aramis
 
Du kan skicka tillbaka, få tillbaka pengarna och sedan köpa samma vara igen fast en storlek mindre. Då får du öppet köp på den nya varan också.

Ja, fast jag får betala fullt pris då eftersom jag köpte på rea. Så jag vill helst bara byta storlek.
 
Ja, fast jag får betala fullt pris då eftersom jag köpte på rea. Så jag vill helst bara byta storlek.

Fast vad är egentligen problemet? Jag hänger inte med.

Du returnerar vad det nu är, vi säger det är en hjälm. Du byter till en annan storlek. Du får hem den nya hjälmen, och provar den. Om den passar är allt bra, om den inte passar är det ju bara att skicka tillbaka den dagen efter? Det behövs ju inte 65 dagar för att avgöra storlek

OM du får betala returfrakt, så är den väl ändå mindre än betala fullt pris? Returfrakt går på max en hundralapp.
 
Jag har svårt att tro att du får 65 nya dagar eftersom du 1) väntat i det längsta med att returnera en vara med felaktig storlek och 2) köpt på rea.
 
Fast vad är egentligen problemet? Jag hänger inte med.

Du returnerar vad det nu är, vi säger det är en hjälm. Du byter till en annan storlek. Du får hem den nya hjälmen, och provar den. Om den passar är allt bra, om den inte passar är det ju bara att skicka tillbaka den dagen efter? Det behövs ju inte 65 dagar för att avgöra storlek

OM du får betala returfrakt, så är den väl ändå mindre än betala fullt pris? Returfrakt går på max en hundralapp.

Problem och problem, för det första så behöver jag veta om man får returnera den nya varan överhuvudtaget. Sen skulle det vara bra om man då visste hur lång tid man har på sig att göra detta.
65 dagar är allt som står, därav exemplet.
Skulle det stå en vecka så är det inget problem :-)
 
Problem och problem, för det första så behöver jag veta om man får returnera den nya varan överhuvudtaget. Sen skulle det vara bra om man då visste hur lång tid man har på sig att göra detta.
65 dagar är allt som står, därav exemplet.
Skulle det stå en vecka så är det inget problem :-)

Distansavtalslagen löser det åt dig, det skrev jag i första inlägget. 14 dagar, du betalar returfrakt som huvudregel, om inte ftg informerat om distansavtalslagen och att du ska stå för frakt får de betala den.
 
Är det någon som kan svara på vad som gäller här.
Jag har skickat frågan till företaget men inte fått något svar och nu behöver jag veta innan min tid att returnera varorna går ut.

Jag har köpt en vara på nätet (på stor hästbutikskedja) och har fri retur och öppet köp i 65 dagar. Varan är lite stor och skulle vilja prova en storlek mindre vilket inte är ett problem.
Men vad gäller om inte heller den varan passar? Har jag fri retur igen då? I ytterligare 65 dagar?

Är inte så van att returnera saker jag köpt på nätet och hittar ingen info alls om vad som gäller då, hoppas någon kan hjälpa mig här!

RING och fråga.
 
fast jag hittade inget nr, annars hade jag så klart gjort det.
nu fick jag svar från dom på mail och det blir som ett nytt köp med 65dagar till och fri retur. :-)
Oftast går det fortare att skicka mail/ringa till företaget man handlat på i första hand när man har frågor, sen kan man fråga om erfarenheter på nätet i andra hand. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 759
Senast: Kakis
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en jacka online som jag skulle vilja returnera. Tycker inte att den stämmer överens med bilden på hemsidan. Butiken skriver på...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Millicent
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 970
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp