Reservationer Försäkringar

TheRedLightning

Trådstartare
Vad gäller/händer när en häst har en reservation i en försäkring?
Går det någonsin att få bort en reservation, om så är fallet, hur?

Tacksam för svar, då jag känner att jag vill lära mig mer. Får inte riktigt kläm på det. :)
 
Man får inte ersättning för skador på tex de ben som har reservationer. Så reservationer = oförsäkrad. Tex min hade reservationer bb och kunde omprövas för borttagning av reservationerna efter tex tre månader eller nåt. :)
 
När en häst får en reservation så betyder det att försäkringen inte ersätter för undersökning samt behandling av det området som hästen har en reservation på, eller som är relaterat till det.
Vissa reservationer går att få bort, andra inte, tex ledartros.
Genom att ombesikta hästen, mot att hästen då är symptomfri så går vissa reservationer att få bort, tex en böjprovsreaktion vid köp.
 
Som skrivet ovan är det helt enkelt att delen med reservation är oförsäkrad. Tex hittade man ocd i kotleden på min häst. Försäkringsbolaget satte då en reservation för kotledssjukdomar. Kunde omprövas ett år efter bortoperation, genom en besiktning med godkänt böjprov. Men det beror på skadan, vissa är omprövningsbara och andra inte.
 
Tillägg: skulle man behöva ta bort hästen på grund av den förutsättning reservationen gäller, har man heller ingen livförsäkring.
 
Min häst har reservation på foderinpackningar, försäkringsbolaget säger dock att om de försvinner och veterinär intygar att det ser bra ut så försvinner reservationen. Vi får alltså inte ut någon ersättning när vi tar ut veterinär för att fixa tänderna eller komplikationer runt just inpackningarna (t.ex. så tar vi ut tandläkare var sjätte månad, förhoppningsvis börjar hästen tugga mer rätt).
 
Min häst har reservation på foderinpackningar, försäkringsbolaget säger dock att om de försvinner och veterinär intygar att det ser bra ut så försvinner reservationen. Vi får alltså inte ut någon ersättning när vi tar ut veterinär för att fixa tänderna eller komplikationer runt just inpackningarna (t.ex. så tar vi ut tandläkare var sjätte månad, förhoppningsvis börjar hästen tugga mer rätt).

Men vanlig tandvård täcks ändå inte av försäkringen.
 
Min häst har reservation på foderinpackningar, försäkringsbolaget säger dock att om de försvinner och veterinär intygar att det ser bra ut så försvinner reservationen. Vi får alltså inte ut någon ersättning när vi tar ut veterinär för att fixa tänderna eller komplikationer runt just inpackningarna (t.ex. så tar vi ut tandläkare var sjätte månad, förhoppningsvis börjar hästen tugga mer rätt).
Här kan du protestera, FB satte en reservation pga tandhakar på min häst för en herrans massa år sedan. Eftersom tandvård inte ersätts av FB så kan de inte heller sätta en reservation, på något som inte ersätts. I mitt fall fick de ge sig, och ta bort reservationen.
 
Men vanlig tandvård täcks ändå inte av försäkringen.
Nej de ersätts inte, men ponera att hästen skulle skada käke, mun och även en del tänder kommer till skada. Då kan FB listigt nog undanta delar av behandlingen genom en reservation, men man kan kräva att reservationen upphör eftersom munvård inte räknas som ersättningsbar.
 
Nej de ersätts inte, men ponera att hästen skulle skada käke, mun och även en del tänder kommer till skada. Då kan FB listigt nog undanta delar av behandlingen genom en reservation, men man kan kräva att reservationen upphör eftersom munvård inte räknas som ersättningsbar.

Jo men det lät på inlägget som om den vanliga tandvården hade ersatts om inte reservationen för foderinpackningen fanns.

Täcks för övrigt ens det?
 
Men vanlig tandvård täcks ändå inte av försäkringen.

Här kan du protestera, FB satte en reservation pga tandhakar på min häst för en herrans massa år sedan. Eftersom tandvård inte ersätts av FB så kan de inte heller sätta en reservation, på något som inte ersätts. I mitt fall fick de ge sig, och ta bort reservationen.
¨
Jaha, oj. Vi visste att det ändå (troligtvis) inte skulle täckas något ändå eftersom det är så små summor och därför inte var någon "big deal", men tack för tipset! Bra att veta. :)
 
Fråga:
Säg att man köper en ny häst. När får man reda på om det finns reservationer?
Dvs man kollar med försäkringen om man övertar en som tidigare ägare haft?

Eller säg att hästen går igenom besiktningen utan anmärkning. Kan det ändå bli reservationer om man tecknar ny försäkring? Dvs kan försäkringsbolaget få info från annat försäkringsbolag eller annat håll?
 
Fråga:
Säg att man köper en ny häst. När får man reda på om det finns reservationer?
Dvs man kollar med försäkringen om man övertar en som tidigare ägare haft?

Eller säg att hästen går igenom besiktningen utan anmärkning. Kan det ändå bli reservationer om man tecknar ny försäkring? Dvs kan försäkringsbolaget få info från annat försäkringsbolag eller annat håll?

När jag köpte min (eller ja, min föräldrar köpte :p) så fick vi reservationer på benen direkt när vi försäkrade honom, trots ua en dag tidigare på en vet besiktning. Han var inte försäkrad av förra ägaren. I vårt fall var det för att han var en travare som försäkrades som ridhäst och detta gjordes som en rutin på alla travare som för första gången blev försäkrade som ridhästar hos detta FB. Reservationerna togs bort efter godkänt böjprov.
 
Fråga:
Säg att man köper en ny häst. När får man reda på om det finns reservationer?
Dvs man kollar med försäkringen om man övertar en som tidigare ägare haft?

Eller säg att hästen går igenom besiktningen utan anmärkning. Kan det ändå bli reservationer om man tecknar ny försäkring? Dvs kan försäkringsbolaget få info från annat försäkringsbolag eller annat håll?

Generellt sett: ja, man får normalt sett "överta" gamla reservationer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: iNHALE
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp