Reservation i försäkringen

Aionee

Trådstartare
Hur pass "allvarlig" är en liten reservation i försäkringen när det handlar om foderinpackningar? Täcker ens försäkringar tandläkarbesök relaterade till foderinpackningar i vanliga fall och vilka hemska komplikationer kan hända som man inte får ersättning för pga den här reservationen?

Vi får hem mer information på papper från försäkringsbolaget om vad det innebär osv i veckan (antagligen) och så ska vi ringa och höra om vad som gäller med försäkringsbolaget nu också (Agria). Men tills dess vill jag gärna höra andras erfarenheter eftersom reservationer i allmänhet är något att se upp för.

(Hästen i fråga hade ett tandläkarbesök förra veckan och det kom fram att han börjat få lite foderinpackningar som ordnades till och ska kollas igen om 6 månader)
 
Jag har aldrig ens frågat försäkringsbolaget om de tar tandvård, det har jag förutsatt att de inte gör. Undantaget skada pga trauma.
Vår ponny hade foderinpackningar när han var yngre, är ganska vanligt medan de växer. Kostade väl att tandis kom ut typ 3 ggr med 3 mån mellanrum och sen var det klart. Kanske en tusenlapp per gång max.

Beror foderinpackningarna på något allvarligare kan det kanske bli dyrt iofs.
 
Jag har aldrig ens frågat försäkringsbolaget om de tar tandvård, det har jag förutsatt att de inte gör. Undantaget skada pga trauma.
Vår ponny hade foderinpackningar när han var yngre, är ganska vanligt medan de växer. Kostade väl att tandis kom ut typ 3 ggr med 3 mån mellanrum och sen var det klart. Kanske en tusenlapp per gång max.

Beror foderinpackningarna på något allvarligare kan det kanske bli dyrt iofs.
Ja, hästen kollades för ett år sedan och då såg det fint ut. Nu var han lite ojämn i munnen och hade lite foderinpackningar, vilket veterinär fixade (hände pga att han tuggade fel, hon rätade till det så att han fick lättare att tugga rätt så förhoppningsvis fixar det till sig). Hon tyckte det var bra att vi sett det tidigt och så skulle hon kolla igen om 6 månader, så det var ändå positivt för att vara en mindre bra sak.

Jag antog också att det inte täcktes i försäkringen eftersom kostnaden är så liten, frågade även en annan i stallet som har två hästar med foderinpackningar som måste kollas var 3dje månad nu (mor och son) och hon hade inte heller tänkt att försäkringen skulle täcka...

Men samtidigt vill man inte att det ska vara något som man får bakslag av att man har reservationer i. :crazy:
 
Försäkringen gäller för kostnader för undersökning och behandling av rotspetsabcess. Ersättning lämnas även med upp till 5 000 kronor per försäkringsår för akut tandfraktur som involverar käkbenet.

Från Agrias villkor. Förstår det som att väldigt lite tandvård ingår från början, reservationen är väl relevant om inpackningar skulle kunna orsaka rotspetsabscess .
 
Dvs behandling för själva inpackningen verkar inte ingå oavsett reservation eller inte.
 
Hur pass "allvarlig" är en liten reservation i försäkringen när det handlar om foderinpackningar? Täcker ens försäkringar tandläkarbesök relaterade till foderinpackningar i vanliga fall och vilka hemska komplikationer kan hända som man inte får ersättning för pga den här reservationen?

Men, hur kan man få en reservation i försäkringen gällande något som inte omfattas av försäkringen?
Har bolaget alltså meddelat reservation, eller hur kom det sig att frågan kom upp?
 
Men, hur kan man få en reservation i försäkringen gällande något som inte omfattas av försäkringen?
Har bolaget alltså meddelat reservation, eller hur kom det sig att frågan kom upp?
Byte av bolag, de nya sa att det kommer finnas en liten reservation på bara det men jag vet inte hur omfattande den är. Vi ska få hem mer information på papper sen (vi ska även ringa och prata med nuvarande bolag). Men antar att de menar att de inte täcker ev kostander runt foderinpackningarna? Jag menar, om tandläkaren ska komma ut t.ex. varje månad så blir det en viss kostnad (finns en häst i stallet som har rätt så mycket problem runt det..). Men jag vet inte som sagt. :)
 
Byte av bolag, de nya sa att det kommer finnas en liten reservation på bara det men jag vet inte hur omfattande den är. Vi ska få hem mer information på papper sen (vi ska även ringa och prata med nuvarande bolag). Men antar att de menar att de inte täcker ev kostander runt foderinpackningarna? Jag menar, om tandläkaren ska komma ut t.ex. varje månad så blir det en viss kostnad (finns en häst i stallet som har rätt så mycket problem runt det..). Men jag vet inte som sagt. :)
Vad du får ta reda på är vad din nya försäkring täcker när det kommer till tandskador.

Min erfarenhet är att det i princip bara är akuta skador som täcks av försäkringen. Men sådant kan ju alltid ändras och nya försäkringar dyker upp då och då.

För mig hade den reservationen gjort vare sig till eller från.

Vad man skulle tänka sig kan krångla till det är om man kommer fram till att tex foderinpackningarna är orsaken till tex en hälta eller kolik.

Men frågan är hur sannolikt det är.
 
Vad du får ta reda på är vad din nya försäkring täcker när det kommer till tandskador.

Min erfarenhet är att det i princip bara är akuta skador som täcks av försäkringen. Men sådant kan ju alltid ändras och nya försäkringar dyker upp då och då.

För mig hade den reservationen gjort vare sig till eller från.

Vad man skulle tänka sig kan krångla till det är om man kommer fram till att tex foderinpackningarna är orsaken till tex en hälta eller kolik.

Men frågan är hur sannolikt det är.
Eller en rotspetsabcess. Då kan det hända att de inte täcker något som de annars skulle betalat.
 
Hur pass "allvarlig" är en liten reservation i försäkringen när det handlar om foderinpackningar? Täcker ens försäkringar tandläkarbesök relaterade till foderinpackningar i vanliga fall och vilka hemska komplikationer kan hända som man inte får ersättning för pga den här reservationen?

Vi får hem mer information på papper från försäkringsbolaget om vad det innebär osv i veckan (antagligen) och så ska vi ringa och höra om vad som gäller med försäkringsbolaget nu också (Agria). Men tills dess vill jag gärna höra andras erfarenheter eftersom reservationer i allmänhet är något att se upp för.

(Hästen i fråga hade ett tandläkarbesök förra veckan och det kom fram att han börjat få lite foderinpackningar som ordnades till och ska kollas igen om 6 månader)

Tyvärr är mina erfareheter med reservationer sådana att om de så har en fis på tvären så anser försäkringsbolaget att det bero på det som har reservation.
 
om tandvården täcks om hästen får rotspettsabsess vid reservation kan bero på hur veterinären skriver om besöket också,har varit med om saker som varit gränsfall, där det varit direkt avgörande om det täcker beroende på hur veterinären uttryckt sig
 
Tänderna utom vid trauma får man ju oftast bekosta själv oavsett orsak eller försäkring.

Min går var tredje månad just nu pga inpackning på ena sidan, kostnaden når inte ens upp till halva självrisken, så det är ju inget försäkringsärende ändå.
 
Tack för alla svar!

Vi har bestämt oss för att byta försäkring ändå. Var väldigt noga med att verkligen inget skulle kunna slå tillbaka på oss vid byte och båda försäkringsbolagen har kommit fram till att det bara var reservationen på foderinpackningarna som skulle komma fram.

Vi ökade även försäkringen från 60' som han hade när vi köpte honom till 100' i veterinärvård, behöll samma summa i liv (ev ökar den när han är "värd" mer) och lade till några tillägg på olika saker, b.la tillägget som motsvarar Agrias incident. Hur mycket personen mamma pratade med från försäkringsbolaget än lade på på den nya försäkringen nådde den inte ens upp i närheten av vad vår förra försäkring kostat, och då täckte den en hel del mer saker. Plus att självrisken är 1000kr mindre och det skiljer 5% på den rörliga delen. Nu kommer vi betala ungefär hälften av vad vår förra försäkring var och då är den som sagt bra mycket utökat. :crazy::up:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
22 332
Senast: mackan
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 684
Senast: Mabuse
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 935
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp