Religionens särställning

Passar det inte kan man söka annan anställning.

De som tex inte vill ha hårnät brukar inte jobba i kök.
Men återigen, det är skillnad på om något av praktiska skäl inte funkar på jobbet - till exempel hårnät - mot att förbjuda harmlösa religiösa symboler som egentligen inte spelar någon roll. och jag hävdar alltså att slöja, på de allra flesta arbetsplatser, inte gör det.

@Lager har absolut en poäng med att strikta klädkoder, särskilt för kvinnor, på arbetsplatser inte nödvändigtvis bör vara något vi måste acceptera som en del av arbetslivet.
 
Jag skulle ha inte ha några problem med att söka en tjänst som kräver mig att ha klack. Vissa män får tex inte ha skägg i jobbet, utan praktiska skäl.

Vill jag inte ha klack på jobbet söker jag inte den tjänsten. Vill karln ha skägg så får han söka annan tjänst.
Det är inte svårare.
 
Angående vården så finns hijab med bland urvalet arbetskläder numera. Däremot är fladdrande oknäppta långärmade läkarrockar burna över privata kläder på väg bort. :)

Tatueringar och ansiktspiercingar är inget ovanligt att stöta på bland vårdarbetare.
 
Jag har inga problem med att en arbetsklädsel ibland av praktiska eller säkerhetsskäl inte kan tillåta bärande av slöja och att yrket i dessa fall är uteslutet för de som inte kan tänka sig att anpassa sig till uniformskraven. Men i fallet med SAS känns arbetsklädseln vare sig särskilt uniform eller fri från mängder av symbolik. Ser man till rena säkerhetsaspekter tycker jag att en sjal runt halsen eller högklackat känns avsevärt mycket mer riskabelt än en väl anpassad hijab.
Det var den här bilden SAS använde för att försvara sitt beslut, och jag tycker som sagt att man kan säga en hel del både om enhetlighet och symbolik.
8d01a666cac2e95f_org.jpg


Ska man sammanfatta min åsikt i frågan så tycker jag absolut inte att det är fel att arbetsgivare ställer krav på viss klädsel, men att man i vissa fall ska ifrågasätta på vilka grunder de gör det.
 
Jag blir f ö fortfarande glad när jag tänker på första gången jag handlade på Clas Ohlson i Vällingby när det var nyöppnat och det i den ena kassan sitter en tjej med hijab och i den andra en kille med septumpiercing.


Samma här... fast inte i Vällingby. Jag gillar olikheter och variation.
 
När sådana här diskriminergsfall dyker upp brukar jag reflektera över att de som driver dem verkar anse att det är en mänsklig rättighet att få det jobb man söker. Som en som är tämligen välutbildad ,men trots det ibland har haft svårigheter att få nytt jobb vid arbetslöshet , de tillfällen jag varit arbetslös undrar jag över detta. Sedan anser jag att religion hör hemma inom hemmets väggar eller eventuellt i lokal som är avsedd för ändamålet.
 
Kärnan i det hela är väl att det du beskriver som "samhället" inte är en statisk uppsättning normer och värderingar. Om befolkningen i stigande grad utgörs av människor för vilka religion spelar en mycket stor roll så tror jag att "samhället" i avtagande grad kommer att reagera på just religiösa manifestationer. Och vice versa, vilket jag uppfattar var trenden på många håll i världen under 60-70-80-talen.
det spelar egentligen ingen roll om samhället är sekulariserat eller fundamentalistiskt religiöst så har det regler man ska anpassa sig till. Storbritannien är relativt sett sekulariserat, men man är tämligen öppen gentemot religiösa yttringar, förmodligen beroende på sin historia
 
Det visade sig också att jobbansökan på SAS inte var äkta utan gjordes i politiskt syfte (enligt den här hemsidan), tycker det borde gjorts öppet och att det i så fall är ett ganska obehagligt försök att manipulera media.
 
Jag tänker att det är skillnad på uniform och uniform. Inom vissa yrken (t.ex. sjukvård) har uniformen en väldigt viktig hygienisk betydelse. Att kräva att få ha långa ärmar på tröjan funkar inte av hygienskäl.

Inom de flesta yrken tror jag att uniformen mest är traditionell. Jag kan egentligen inte se någon anledning till varför SAS inte skulle kunna lägga till slöja till sin uniform. Låt personalen välja. Vilka problem tänker de sig uppstår om personal väljer att bära slöja? Kan någon bli stött? Antagligen. Det finns säker de som blir stött av att slöja inte bärs också. Jag tror i praktiken inte att det vore ett problem att lägga till slöja som ett valfritt tillval till uniformen. Inte turban heller för den delen. Eller kippa. Eller why not, en helt vanlig sekulär keps.

Jag tänker att ibland kan nog lite självrannsakan och nytänk vara bra. Man måste inte ha det som det "alltid" har varit.
 
Det visade sig också att jobbansökan på SAS inte var äkta utan gjordes i politiskt syfte (enligt den här hemsidan), tycker det borde gjorts öppet och att det i så fall är ett ganska obehagligt försök att manipulera media.

mm, bra källa. hemsidan är ju för fasen en öppet borgerligt vinklad personlig blogg som sprider islamofobiska konspirationsteorier?
 
mm, bra källa. hemsidan är ju för fasen en öppet borgerligt vinklad personlig blogg som sprider islamofobiska konspirationsteorier?
Men källmaterialet redovisas och är lätt att kolla, tex. vem som står för facebookgruppen "bojkotta SAS". Hemsidan är som du skriver en öppet borgerlig blogg, där ligger skillnaden. Jag har inte följt hennes blogg utan hamnade där när jag sökte på personen som sökte anställning hos SAS, kan du ge exempel på de "islamofobiska konspirationsteorier" som du påstår hon sprider och var du fått det ifrån?
 
Jag skulle ha inte ha några problem med att söka en tjänst som kräver mig att ha klack. Vissa män får tex inte ha skägg i jobbet, utan praktiska skäl.

Vill jag inte ha klack på jobbet söker jag inte den tjänsten. Vill karln ha skägg så får han söka annan tjänst.
Det är inte svårare.

Fast samtidigt är det bra jäkla korkat att kräva klack för en tjänst. Det är sällan man kan motivera att klacken fyller en viktig funktion i yrkesrollen... Ett ypperligt tillfälle för företaget att ägna sig åt lite självrannsakan och se över varför de har den klädkod de har.
 
Men källmaterialet redovisas och är lätt att kolla, tex. vem som står för facebookgruppen "bojkotta SAS". Hemsidan är som du skriver en öppet borgerlig blogg, där ligger skillnaden. Jag har inte följt hennes blogg utan hamnade där när jag sökte på personen som sökte anställning hos SAS, kan du ge exempel på de "islamofobiska konspirationsteorier" som du påstår hon sprider och var du fått det ifrån?
jadu, bara första paragrafen i det första inlägget högst upp räcker gott och väl:
"Som alltid när man gräver runt lite bland landets muslimska aktivister haglar beskyllningarna om islamofobi, rasism och brunhöger omedelbart. Det är deras strategi och det har fungerat ganska länge för dem.

Detta beteende har gett dem den stora maktbas och stora intäkter av skattemedel som de har idag. Att politiker av rädsla för att bli stämplade har accepteras deras problemformulering som sanning."

att den var öppet borgerlig var inte det jag kritiserade, utan din oförmåga att värdera din "källa" som otrovärdig eftersom att den är vinklad (och en blogg, alltså skriven ur ett subjektivt perspektiv).

du länkade inte till ett specifikt inlägg om SAS-fallet, bara till hemsidan.
 
Fast samtidigt är det bra jäkla korkat att kräva klack för en tjänst. Det är sällan man kan motivera att klacken fyller en viktig funktion i yrkesrollen... Ett ypperligt tillfälle för företaget att ägna sig åt lite självrannsakan och se över varför de har den klädkod de har.
precis. det är ett problem eftersom att vissa yrken eller tjänster då blir otillgängliga för vissa, av helt och hållet godtyckliga skäl.
 
Det visade sig också att jobbansökan på SAS inte var äkta utan gjordes i politiskt syfte (enligt den här hemsidan), tycker det borde gjorts öppet och att det i så fall är ett ganska obehagligt försök att manipulera media.

Finns det någon annan källa än den hemsidan (som för mig inte betyder någonting)?

Och alldeles oavsett, är det inte rimligt att man regelbundet ser över sina klädkoder och moderniserar efter behov? Det är väl rimligt att en arbetsuniform fyller en specifik funktion och inte bara antas för att "så har det alltid varit"? Samhället förändras, därmed är det rimligt att även företag och deras klädkoder förändras.
 
jadu, bara första paragrafen i det första inlägget högst upp räcker gott och väl:
"Som alltid när man gräver runt lite bland landets muslimska aktivister haglar beskyllningarna om islamofobi, rasism och brunhöger omedelbart. Det är deras strategi och det har fungerat ganska länge för dem.

Detta beteende har gett dem den stora maktbas och stora intäkter av skattemedel som de har idag. Att politiker av rädsla för att bli stämplade har accepteras deras problemformulering som sanning."

att den var öppet borgerlig var inte det jag kritiserade, utan din oförmåga att värdera din "källa" som otrovärdig eftersom att den är vinklad (och en blogg, alltså skriven ur ett subjektivt perspektiv).

du länkade inte till ett specifikt inlägg om SAS-fallet, bara till hemsidan.
Jag skulle inte kalla det du citerade för "islamofobiska konspirationsteorier" precis.

Jag kollade upp (vilket jag nästan alltid gör) de påståenden hon gjorde innan jag skrev inlägget, som tex. om facebookgruppen "bojkotta SAS". Att jag inte länkade till ett specifikt inlägg såg du själv anledningen till: bloggen var inte upplagd så.
 
Och alldeles oavsett, är det inte rimligt att man regelbundet ser över sina klädkoder och moderniserar efter behov? Det är väl rimligt att en arbetsuniform fyller en specifik funktion och inte bara antas för att "så har det alltid varit"? Samhället förändras, därmed är det rimligt att även företag och deras klädkoder förändras.
Det kan jag hålla med om, och jag tycker inte heller egentligen det är fel att driva opinion på det sättet som gjordes med att söka anställning, men det bör göras ärligt med syftet tydligt redovisat.
 
Jag skulle inte kalla det du citerade för "islamofobiska konspirationsteorier" precis.
skojar du? det är närapå definitionen av "islamofobika konspirationsteorier" . Behöver jag verkligen förklara för dig vad som menas med "muslimska aktiviter ... strategi" som "har fungerat ganska länge för dem" har manipulerat politiker till "Detta beteende har gett dem den stora maktbas och stora intäkter av skattemedel som de har idag"?

Jag kollade upp (vilket jag nästan alltid gör) de påståenden hon gjorde innan jag skrev inlägget, som tex. om facebookgruppen "bojkotta SAS". Att jag inte länkade till ett specifikt inlägg såg du själv anledningen till: bloggen var inte upplagd så.
så du kan inte länka till ett inlägg nu heller, eller ens facebookgruppen med källmaterialet för ditt påstående?
jag rekommenderar att du inte anger låtsaskällor alls när du vill driva ett case. backa upp eller låt bli helt.
 

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 020
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp