Regnskorv!?!

Janey

Trådstartare
Regnskorv/skållor!?!

Idag var veterinären ute och tittade på vår lilla unghäst. Hon hade fått vad vi trodde var knutor, men veterinären trodde att det var regnskorv/skållor. Hon får alltså inte gå med några täcken what so ever.. Han sa också att om det regnar och/eller är fuktigt att hon inte skulle gå ut/ vara ute i en liten stund bara. Lätt när man har en super social 4-åring...

Dessutom var stallchefen väldigt misstänksam mot det eftersom att det inte har regnat överhuvudtaget nu när hon fått det, jämfört med hur mycket det regnade i sommras och då hade hon inte några skorv alls plus att hon fått dessa på halsen, vilket inte borde ha något med täcken att göra... Men som sagt är jag ingen veterinär och därför lytt hans råd att ta av täcket, så det är bara att vänta och se om någon förendring sker.

Min fråga är nu om det är någon annan som är bra på det här med regnskorv/skållor eller mystiska bulor på kroppen? Eller har liknande erfarenheter? Har hänt väldigt mkt olyckor p.g.a. disitriktvet okunnighet, en av mina närmsta kompisar förlorade en häst i våras tillexempel p.g.a. det, så jag har svårt att lita på dom.. Alla är ju absolut inte sånna, men som sagt har bara svårt att lita på dom.

Senast ändrad:
Sv: Regnskorv/skållor!?!

regnskåller får dom ju oftast när dom blir för varma under täcken o så..de brukar försvinna väldigt fort när man låter dom vara utan täcken ett tag..gjorde de på min iallafall..

sen fick några hästar de i stallet efter denna regniga sommar trots att dom inte haft några täcken på..

men tror ju inte att de är några problem att ha ett tunt regntäcke på om de regnar så länge hästen kan vara utan täcke på natten..och på dagen om de inte regnar.

Sv: Regnskorv!?!

Har också haft det på en egen och på några där jag jobbade tidigare. På jobbet klippte vi. Min var utan täcke så mycket det gick. Försvann fort i båda fallen.

Tror att jag tvättade med något också, ev om det var ganska svag jodopax eller nåt annat desinfekterande.

Vi fick regnskållor på alla våra hästar efter att ha köpt en nordsvensk som var full av regnskållor i huden under hovskägget. Det är ganska så smittsamt så anv. inte andras täck, ryktborstar, sadlar etc.

Mitt fullblod fick pencillin samtidigt som vi fullkomligt badade hästarna o jodopax i en vecka. Detta hjälpte inte speciellt.
Sen läste jag här på Buke om en tjej som rekommenderade äppelcidervinäger och jag tänkte varför inte prova när inget annat hjälpt och vips! så försvann dom.

Mina hästar hade det på öronen, halsen och ryggen.
prova vetja!

mirjabengtsson

Sv: Regnskorv/skållor!?!

Det bästa är att helklippa hästen så man kommer ner i hårbottnen och kan tvätta ordentligt med hexocil t.ex. och sedan kan hästen visst ha täcke för den får inte bli blöt. Men den ska helst stå naken och lufta inne i stallet (om det nu inte är svinkallt där).

Hmm, äppelcidervinäger. .Har jag faktiskt inte hört talas om. Vi blev rekommenderade att pilla bort dom som har sådan "sårskorpa" och sedan ta med jodopax. Men jag ska faktiskt försöka med äppelcidervinäger om det inte funkar.. =)

Hon har stått utan täcke inne hela tiden, men det har ju tydligen inte hjälpt... =/ Vill egentligen helklippa nu, eftersom att hon blir ju redan lite svettig när man rider henne, men kommer hon inte frysa sönder i hagen då? det är ju redan minusgrader och snö till och med här nere i småland..!?!

Kom förresten att tänka på att den senaste hästen som kommit till stallet hade fullt med sånna.. Plus att en annan häst var ganska varig i öronen (antagligen p.g.a. regnskåller) Enda är bara att hon har sina egna täcken, borstar, schabrak. Plus att dessa hästar står helt motsatt riktning av hagar, min står allra längst ner till vänster.. medan dom går på andra sidan stallet. hmm..

Senast ändrad:

Janey,

Tänk bara på att äppelcider vinäger svider så var försiktig om din häst har sår.

Lycka till och hör gärna av dig hur det går!

M

jaa, jag hade bara tänkt använda det om jodopaxen inte funkar, eftersom att vi har blivit rek. just att använda det..

Det finns 2 varianter av regnskollor. en sommar och en vintervariant. Sprdining sker när krustorna löses upp. Överföringen sker lätt via fuktdroppar i luften...så det behöver alls inte ha regnat för det ska spridas...bara hög luftfuktighet. Vidare sprids den snabbbt via borstar, klippmaskiner osv..likadant om du hanterar en smittad häst och går vidare till en annan utan att tvättat dina händer.

Läs mer här
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Streptostrikos/

jag å min vet + destriktaren trodde min unghäst fått regn skollar men dom vägrade ju försvinna så vi åkte till djursjukhuset med henne där hon blev kvar i 5 dagar å dom kom fram till att d eva alergi mot någonting. troligtvis havre. hon har ätit samma mat i hela sitt liv så de bara flög på henne.. blivit bättre nu sedan hon får mat utan havre.

Nu har jag blivit tvungen att raka henne för at hålla de i sjakt så man har koll på så de je kommer tillbaka.. men de e ju bara att täcka henne =/

Är det som "krustor" eller är det mer som "upphöjda små svullnader"? Är det krustor så kan det mycket väl vara hög fuktighet som är orsaken. Men en travtränare här i närheten hade sådana i somras och då trodde veterinären att de berodde på jordbakterier (i samband med att de är blöta?). Upphöjda svullnader verkar mer tycker jag vara nån typ av allergi. I somras var det jättevanligt enligt veterinären och det berodde tydligen troligtvis på nån växt.

Är de någon som har en bild på hur de ser ut? Lite nyfiken =) *försöker lära sig massor*

Liknande trådar

B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 018
Senast: beelzebul
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Lazy Lady
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka