regnskållor / streptotrikos, eller? rådfrågning

Ponnytant

Trådstartare
Pållen har (trol) regnskrållor. Upptäckte det idag. Småkrustor på halsen och några större (ca 2 cm) på ryggen. Verkar vara "klassiska" regnskrållor - men.....
Fick nu en annan tanke när jag läst igenom några trådar här. Han får lusern sedan en tid (drygt en månad). Kan det vara "boven"???? Och om det är det - är det ngn skillnad på behandl (av krustorna alltså)?
Har "löst upp" krustorna med olja och sedan gjort rent med alsol.
Kan tillägga att han är helklippt.

Synpunkter & rådgivning från "panelen" - Tack!

PS. Vet kommer ändå till stallet för vacc om några veckor - ber honom kolla då och ändrar ev foderstat enl hans rek.

Senast ändrad:
Sv: regnskållor / streptotrikos, eller? rådfrågning

Puttar lite och lägger till att jag ska inhandla Hexocil.......
Konkretiserar frågan:
1. Tror ni att det kan vara byte/ändring av foder???
2. Hur skiljer sig "foderrelaterade" hudreaktioner från regnskrållor?

Jag är absolut ingen expert men de foderrelaterade hudåkommorna jag sett har varit som "knölar" medan regnskållor har krustor.
Då min förra häst hade regnskållor som unghäst så var de inte på något sätt utstående (såsom foderknölar) förutom själva krustan då.

Vi drogs med regnskållor förra "vintern". Det var ju inte mycket till vinter här, och troligen var det i vårat fall till stor del väderrelaterat. Nu i slutet av sommarn/början hösten kom det en regnperiod igen och problemen med regskållor återkom. Vi fick då tipset att prova med ÄPPELCIDERVINÄGER. Vi sprayade/borstade in på utsatta ställen och det hjälpte.

Att det gick så bra för oss kan vara väderrelaterat, för i år har hösten varit mindre regnig. Men det är värt att prova.

Kan tillägga att en av våra hästar fick antiotika (i våras) av en annan anledning, men vet sa att han skulle fått samma antibiotika för regnskållorna. HAN BLEV I ALLA FALL INTE AV MED DEM.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka