Registreringspapper för föl.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 327

Smack

Trådstartare
Hej!
Är det fler än jag som väntar på registreringspapperna för sitt föl?
Har stött på hingsthållaren flera gånger men det händer inget.
Alla avgifter är betalda för över två måndader sedan så jag vet inte vad de väntar på.
Jag hade velat få signalementsbeskrivningen och chipmärkningen gjord snarast men tiden bara går. Visst är det några månader kvar till sista december (sedan blir det dyrare) men så länge skall man väl ändå inte behöva vänta.
Är det bara jag som är ovanligt otålig eller är det fler som känner samma frustation?:devil:

Sv: Registreringspapper för föl.

Det är bara att fortsätta tjata på hingsthållaren.

SJälv har jag passet till mitt föl ligger och väntar på posten just nu...

Du kan chipa och göra beskrivningen redan nu. Har lärt mig den dyra vägen när jag inte heller fick loss papperna i tid från hingsthålaren. Ett år kom de så sent att fölen fått vinterpäls och inte gick att beskriva = vänta till våren och högre avgift.
Så nu gör jag ID-beskrivningen när de fällt ut fölpälsen på lösa ID-blanketter. Som jag sedan bifogar med de "riktiga" när jag skickar in ansökan.

Jag har fått papper för nr 1 men inte nr 2. Men nr 1 har inte tappat all fölpäls än (en riktig segis...) så jag har inte tjatat. Pratade tom med hingstägaren alldeles häromdagen och glömde påminna :p.

Det var liknande för mig, när min fölunge var ca 2 månader och avgifterna betalda osv och jag ännu inte hade fått registreringspapprerna ringde jag hingsthållaren. Fick då ett snorkigt svar "om jag då visste hur många fölungar som de skulle skicka ut registreringspapper till så skulle jag förstå att det tar sin lilla tid", kontrade då med att inbetalningskortet för levandefölavgiften kom ju väldigt snabbt efter att jag skickat in om att fölungen var född och då var det minnsan prioriterat.

Brukar inte bli otrevlig men när man ringer och frågar vänligt och blir snorkigt bemött blir man irritierad. Ivarje fall, konstigt nog tog det 4 dagar så fick jag registeringspapperna :smirk:. Så ring du hingsthållarn och påpeka att du väntar på papprerna.

jag har inte heller fått mina papper, betalade allt i maj. Har ringt två gånger och mailat två gånger men än har inget hänt. När jag pratade med honom sa han att han inte fått papperna på hingsten från ASVH, stämmer det att de skall få därifråm först. Jag trodde att det var hingstägaren som hade tomma blanketter som de fyller i och skickar till stoägarna?:confused:

De nya sedan något år tillbaka kommer via ASVH med en del uppgifter ifyllda.

*kl*

Jag fick papprena med vändande post när jag betalt levande föl-avgiften när jag ringt innan och sagt att jag ville ha dem innan anmälningstiden till visningen gick ut. :bow: Det var dock efter att jag ringt och efterlyst räkningen som det visade sig att de skickat till fel adress men jag betalade in pengarna samma dag istället utan räkning och fick registreringspapprena två dgr senare. Varit väldigt trevliga och hjälpsamma varje gång jag pratat med dem. :)

Jag fick mina papper snabbt efter att jag via telefon talat om att det fötts ett föl.

Betalade ju 45 dygnsavgift så det var redan avklarat:)

Jag skickar alltid med dom papprena med stoet då hon är färdigbetäckt.

*KL*
Skönt att höra att det inte bara är jag som väntar...... och att det finns hingsthållare som är snabba med papperna.
Jag har full förståelse att de har mycket att göra men men... det kan ju inte vara första gången de har otåliga stoägare.

Det har jag inte ens tänkt på, att man kan göra signalementsbeskrivningen och chipmärkningen i förväg.
Jag skall ringa min ID-kontrollant och fråga.

Sen är det väl bara att stöta på hingsthållaren ännu en gång....;)

Jag skickar alltid med dom papprena med stoet då hon är färdigbetäckt.

Om du har ett vanligt betäckningsrapportblock som man har för ponny (SHs med vit/grön/rosa sidor) så får du inte skicka ut dem med stoet efter betäckning. OM stoet kastar/föder dött föl så ska det vita pappret in till din rasförening.
Den vita sparas till året som fölet föds/skulle födas.
Den gröna skickas in till rasföreningen det året som stoet betäcks tillsammans med språngrullan.
Den rosa spara man som hisngsthållare.

Du kanske tänker på den vita avrivningsbara lappen längst ner på betäckningsrapporten:idea: Eller så har du en ras med andra papper och regler än för de flesta hästar :idea:

Men det får ju stoägaren hålla reda på. Jag skickar in dom papprena som behövs och språngrullan såklart.

Nr vi betäckte våra welshar fick vi alltid med papprena direkt.

Liknande trådar

H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 399
Senast: Hemlig21
·
Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 384
Senast: Masse
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 163
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 481
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka