Rävskabb?

arabia

Trådstartare
Hittade i morse en skabbräv trynades i lösdriften, trodde först att den var död så jag var nästan ända framme hos den innan den tittade upp på mig o lommade iväg.
Hur är det med rävskabb, smittar det på hästarna o människor?
Hundar vet jag kan bli drabbade så min jycke får stanna hemma framöver.

Sv: Rävskabb?

Jag vet inte riktigt om hästar kan smittas av rävskabb. Men jag vet att människan kan bli "smittad" av skabben men den överlever inte på människan och man hinner inte bli sjuk.

Hundar precis som du skrev kan smittas av det och de blir hemskt dåliga, jag har haft en långhårig schäfer som smittades för ett par år sen och innan behandlingen hade fått verkan så såg han ut som en kinesisk nakenhund. Det är väldigt smittsamt så vi fick rådet att inte vara ute på promenader osv så vi inte smittade grannhundarna.

Katter kan drabbas av skabben men det är väldigt sällsynt, när vår hund fick det fick vi behandling till våra andra hundar oxå men katterna behövdes inte behandlas eftersom risken är väldigt liten att de smittas.

Jag hoppas någon annan kan svara på om hästar kan smittas.

Rävskabb trivs inte på häst. Människan kan få en snabbt övergående reaktion av rävskabb om man kelat med sin drabbade hund.

Däremot är ju rävens lega smittsam för din hund för obestämd framtid. Det är inte kul med rävskabb på hunden och kan vara svårt att bli av med.

Finns det ingen jägare som kan skjuta räven?HH

Jo då det finns jägare, ska prata med honom så fort jag träffar honom.

Hittade i morse en skabbräv trynades i lösdriften, trodde först att den var död så jag var nästan ända framme hos den innan den tittade upp på mig o lommade iväg.
Hur är det med rävskabb, smittar det på hästarna o människor?
Hundar vet jag kan bli drabbade så min jycke får stanna hemma framöver.

Rävskabb smittar bara "tassdjur" Inte klöver eller hovdjur.

Har du halm i lösdriften, skulle jag ta ut den och bränna den, just eftersom de inte riktigt tycks veta hur länge legan smittar, och du har hund.

Ok det kan ju vara en idé o göra det, ska dock vänta tills räven är borttagen så jag inte riskerar att den kommer tillbaka, så jag slipper göra om proceduren när jag lagt in ny halm. Hästarna som gått i lösdriften har fått flytta in i stallet, hunden får snäll stanna hemma när jag åker ut till hästarna.

Har iaf pratat med hyresvärden o han är beredd med bössan när Mickel är på G nästa gång.

Ushhh , snälla gör en kraftansträngnng att få räven skjuten , det är en fruktansvärt plågsam sjukdom och utdragen!:( Som du beskrev räven låter det dessutom som om det är rätt långt gånget och det knyter sig verkligen i magen på mig när jag ränker på det enorma lidande den går igenom. Om du lägger ut mat ett par dar där du såg den så kommer den troligtvis tillbaka , (de brukar vara utsvulta, jag hade en som gick in i stallet och hämtade morötter!), och kan skjutas enkelt.
Jag satte mig in en hel del i rävskabb för ett par år sedan och har faktiskt för mig att den kan "smitta" till häst men inte överleva någon längre stund där. Ska se om jag kan hitta mina gamla källhänvisningar.

Ushhh , snälla gör en kraftansträngnng att få räven skjuten , det är en fruktansvärt plågsam sjukdom och utdragen!:( Som du beskrev räven låter det dessutom som om det är rätt långt gånget och det knyter sig verkligen i magen på mig när jag ränker på det enorma lidande den går igenom. Om du lägger ut mat ett par dar där du såg den så kommer den troligtvis tillbaka , (de brukar vara utsvulta, jag hade en som gick in i stallet och hämtade morötter!), och kan skjutas enkelt.
Jag satte mig in en hel del i rävskabb för ett par år sedan och har faktiskt för mig att den kan "smitta" till häst men inte överleva någon längre stund där. Ska se om jag kan hitta mina gamla källhänvisningar.

Åhhh jag håller med!!! :cry: Det kan inte finnas en värre sjukdom bland djuren tror jag, där de plågas ngt så oerhört. :cry:
tror du har rätt ang. det du skriver om smittan - det är vad jag lärt mig också.

Snälla, se till att rävstackaren blir skjuten.
Är man inte skyldig till det?
Usch, lite ot, men finns det inget botemedel mot skabben?

Usch, lite ot, men finns det inget botemedel mot skabben?

De går att behandla med samma preparat som man behandlar hundar med MEN det är betydligt svårare att behandla ett vilt djur än ett tamt. En vuxen räv är dessutom svår att hålla på ett ställe där den inte stressas och inte tar sig ut under den relativt långa behandlingen. Dessutom är ett problem att vuxna rävar är svåra att fånga tillochmed när de är så här svårt sjuka och går de att fånga har smittan redan ställt till det så mycket med sekundärinfektioner att de är svårt att få dem friska.
Skabbräven som tog morötterna i vårt stall lyckades jag stänga in i en tom box och senare avliva, den var så mager att "höftbenen" hade punkterat skinnet och var helt blottade på bägge sidor,jag har en bekant som är veterinär och som sa att hon bara sett det på en vanvårdad ko förut, fy tusan vad den måste lidit.

Men det går att behandla om det inte har gått så långt, jag har sett det med egna ögon, en rävunge som jag ställde ut preparerad mat till under flera veckor, den blev helt bra men för TS räv låter det som om räven är väldigt illa därhän och där är nog det "humanaste" att skjuta den.

Mickel räv har inte synts till någe mer, vi har lagt ut mat till honom/henne men inte fått napp. Jaktlaget är ute.
Tyvärr är/var denna väldigt nergången i skabb, frågan är om den ens lever fortfarande. Jag har iaf inte stått så nära en räv nån gång i mitt liv tidigare (ett par meter), o det jag ser framför mig är de stackars sorgsna ögonen som tittade på mig

Mickel räv har inte synts till någe mer, vi har lagt ut mat till honom/henne men inte fått napp. Jaktlaget är ute.
Tyvärr är/var denna väldigt nergången i skabb, frågan är om den ens lever fortfarande. Jag har iaf inte stått så nära en räv nån gång i mitt liv tidigare (ett par meter), o det jag ser framför mig är de stackars sorgsna ögonen som tittade på mig

Ja visst gör det ont i själen:cry:

fortsätt lägga ut mat ett par dar, de rör sig inte över så stora ytor när de är så sjuka, men eftesom du stötte på den där kan de dröja några dar innan den kommer tillbaka.

Usch, vi såg en skabbräv i går när vi var ute och red. Stod ca 4 meter från den med hästen. Dock låg "vår" räv precis mitt på grusvägen, flyttade sig inte förrän det kom en bil och gick då bara några meter in och la sig i en kohage. Försökte ringa så att någon kunde skjuta den men kom inte fram, tror dock den är död redan så illa som det var med den.

KL

alltså, fy jag mår så himla dåligt gällande skabbrävarna att jag kan inte ens förklara det. SNÄLLA alla ni som stöter på dem, se till att ngn definitivt kommer och avlivar dem, tänk inte att "den dör nog strax ändå" osv. De lider så OERHÖRT.:cry:
senast jag stötte på en skabbräv var nu i augusti, och den var så dålig att den knappt brydde sig att jag och 1.70 pålle i snöre gick fram till den. Jag skulle aldrig normalt kunna tänka mig att själv slå ihjäl ett djur, men dessa lider så uppenbart att jag faktiskt inte skulle dra mig för det. I detta fallet fick jag tillbaks till stallet och hämtade en karl som tog en slägga och spade och avlivade den. Det var helt klart det mest barmhärtiga. så återigen - SNÄLLA ni se till att det verkligen blir gjort. Blir så ledsen! :cry:

Har du halm i lösdriften, skulle jag ta ut den och bränna den, just eftersom de inte riktigt tycks veta hur länge legan smittar, och du har hund.

Min hund har fått rävskabb i omgångar, kanske inte så konstigt när man bor mitt i skogen :)

Jag ringde faktiskt Naturhistoriska Riksmuséet för att fråga hur länge parasiterna kan överleva utanför värddjuret, och fick till svar att vid optimal temperatur (vilket är kylskåpstemperatur) kan de överleva i ca 14 dagar.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 711
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 540
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 189
Senast: Rie
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka