raspa tänder..

F

feja

min häst har tappat i vikt och jag funderar på om det kan vara pga av hennes tänder, jag har inte raspat dom på henne innan. ngt som vet om veterinär kommer ut och gör det och hur mkt det kostar då?

Om din häst har svårt att tugga så hittar du foderrester i avföringen. Hela havrekorn etc. Det är viktigt att sköta om munnen på hästen men vanlig raspning löser oftast ingenting eftersom man tar bort alldeles för mycket frisk vävnad. Rekommenderar ett besök hos en hästtandläkare om du inte kollat upp hästen i munnen. En rätt uträknad foderstat utifrån hästens behov, med näringsanalyserat grovfoder i botten, är givetvis a och o. Men det antar jag att du redan provat om du börjar leta efter andra orsaker. Mer lättsmält mat t ex havrekross, uppblött lucernpellets etc är något du kan prova medan du väntar på tid hos hästtandläkaren.

mvh
Lejonelle

Håller med föregående. Raspa inte! Åldern på hästen står inte men det har också betydelse. Kolla din häst hos någon med ordentlig utbildning.
/absolut

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: WildHorse
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka