Räkna MJ-Behov

Pontevecchio

Trådstartare
Läste på Ninas sida att man ska beräkna MJ enligt formeln:
0,5 x hästens vikt upphöjt i 0,75.

Nu till problemet, hur f*n räknar man upphöjt??
Har ingen sån miniräknare och minns inte hur man gör det med huvudberäkning.

Hästen väger 550kg om ni vill räkna ut behovet åt mig..
Tack!
 
Jo, Nina har hjälpt mig med det där också... (och jag hade tom miniräknare). I datorn finns en miniräknare och man skall använda den avancerade (finns en knapp på miniräknaren som gör att den blir avancerad om man klickar på den). Upphöjt ser ut så här x^y. Det fungerade iaf. Prova.

/R
 
Jag får exakt 56,79 på min miniräknare, men det är snarlikt din siffra, så du måste har gjort rätt. :smirk:

mvh Jessica
 
Jag får det till 56,78 så du e rätt på det. Nu e det bara till att fortsätta lägga på träningstillägg och tillägg eller avdrag för svårfödd/lättfödd osv osv.
 
Det är på gång med en förklaring till det där på min sida. :smirk:

56,7860972 blir det. :D
 
enligt foderboken(Hästen- fodermedel och näringsbehov) jag har så är behovet för min häst 80MJ Jag har då räknat 600 kg varmblodig häst. Men har för mig det blir nåt annat med din räknemetod, har jag alldeles fel metod då :confused:?
 
Har du lagt till arbete/svårföddhet etc på det då eller? Annars har du gjort fel..

Formeln här uppe är för underhållsbehovet. Man plussar ju även på för ras, arbete, svårföddhet etc.. :)
 
Har du lagt till arbete/svårföddhet etc på det då eller? Annars har du gjort fel..

Formeln här uppe är för underhållsbehovet. Man plussar ju även på för ras, arbete, svårföddhet etc.. :)
 
ja, enligt boken så är det för 600kg varmblodig häst 64MJ i underhåll. Plus 25% i träningsbehov så blir det 80MJ :crazy:
 
79,557798 MJ blir det. :D Men det ser du ju på din häst om han behöver mer eller mindre än det! Men tabellerna säger 80 MJ ja. :)
 
:p Han har gått på det tidigare och klarat sig :) Jag rider för tillfället endast 3-4 ggr i veckan...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 618
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 232
Foder & Strö Nu börjar jag bli förvirrad! Om man tittar på tabellvärden för underhållsbehov hos 600kg häst så är det ca 62mj och om man räknar enligt...
Svar
14
· Visningar
3 391
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp