Råd om förskola

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Råd om förskola

Jag har ju valt bort dagis, eller förskola som det numera heter, så jag har ingen erfarenhet. Men jag tycker att dina tankar runt det hela är väldigt bra!

Varför har du valt bort förskola? Det vore intressant att få lite synpunkter om det också!
 
Sv: Råd om förskola

min erfarenhet av förskola är bara possitiv, 1 år 1 mån gammal började dottern och hon ÄLSKAR förskolan, hon SKRIKER då vi hämtar för hon vill inte därifrån hahaha :rofl:
 
Sv: Råd om förskola

Jag tyckte att det lät som en bra form av förskola förutom att det skulle vara många ettåringar, jag ser hellre en mer blandad grupp. Blir du arbetslös så har du rätt till 15 h barnomsorg i de flesta kommuner, det brukar ocksåv ara ett krav på att ha ordnad barnomsorg för att kunna få a-kassa, du ska ju kunna vara tillgänglig att börja jobba närsomhelst. Mina små började på förskolan som 17-månaders och det har gått otroligt bra. De går 17 h per vecka fördelat på 3 dagar och trivs väldigt bra. Det finns två små till, resten är äldre barn som gärna "sköter" de små och ritar dussintals med teckningar åt dem som vi får som presenter vid hämtning:love:
Det är dessutom superbekvämt att ha nära till förskolan!
 
Sv: Råd om förskola

Jag tyckte att det lät som en bra form av förskola förutom att det skulle vara många ettåringar, jag ser hellre en mer blandad grupp. Blir du arbetslös så har du rätt till 15 h barnomsorg i de flesta kommuner, det brukar ocksåv ara ett krav på att ha ordnad barnomsorg för att kunna få a-kassa, du ska ju kunna vara tillgänglig att börja jobba närsomhelst. Mina små började på förskolan som 17-månaders och det har gått otroligt bra. De går 17 h per vecka fördelat på 3 dagar och trivs väldigt bra. Det finns två små till, resten är äldre barn som gärna "sköter" de små och ritar dussintals med teckningar åt dem som vi får som presenter vid hämtning:love:
Det är dessutom superbekvämt att ha nära till förskolan!

Visst är det perfekt att ha det nära, det är en av de stora fördelarna.
Hur många barn är det vanligt att det är i barngrupperna?
 
Sv: Råd om förskola

Tror det är 20 st i "min" grupp, på 2-3 personal.

Men små barn är så ofta sjuka när de börjar på dagis så ta det där med siffrorna med en nypa salt :angel: Jag tror aldrig jag sett alla småbarn samma dag :o Och många har väldigt korta tider.
 
Sv: Råd om förskola

Ja nu har vi i alla fall tagit det stora steget att tacka ja till platsen. Trivs vi inte kommer jag hålla dig ansvarig och komma och spöka för dig på jobbet :devil:

Om en vecka är det föräldramöte (hu vad det lät vuxet:D vuxxenpoängen rasar in) och då får vi se hur det känns med personalkemin.
 
Sv: Råd om förskola

Det går inte att svara på. Det beror ju helt och hållet på vad som händer...

Vår dotter började på dagis vid 1 år och 2 månader. Vi hade en lång inskolningsperiod 3-4 veckor). Det är inte montessori men däremot nån annan pedagogik som vi tyckte lät lite flummig och vi var tveksamma. Tveksamma var vi dessutom eftersom dagiset har fått kritik från kommunen eftersom barngruppen var stor (4 på 28 barn), personalomsättningen hög (fröknarna slutade under inskolningen, nån var sjuk nästan hela tiden, ingen visste vem som skulle ansvara för vår dotter när inskolningen var klar osv) och de övriga föräldrarna klagade som sjutton. Inte blev det bättre av att nästan alla barn är under 2 år.

Men döm om vår förvåning - vår dotter trivs!!! :) Hon går glatt in när man kommer på morgonen (glömmer nästan bort att krama oss) och börjar nästan gråta när man ska gå därifrån. Hon har inte varit ovanligt trött och enligt fröknarna äter och sover hon bra.
 
Sv: Råd om förskola

Vad roligt att hon trivs! Det ska vara nåt som heter gruppinskolning på det här stället som tydligen ska pågå i tre veckor. På han jag pratade med lät det som om det var nåt kontroversiellt men jag är ju helt oinsatt så jag har ingen aning om vad som är bra. Jag går på magkänslan, är Elvira inte glad lär jag märka det!
 
Sv: Råd om förskola

Jag skulle tippa på att gruppinskolning bara är ett annat ord för att flera barn skolas in samtidigt.

Sara skolades in samtidigt med 4 andra barn, och tydligen är det väldigt mycket. Bara 2 av barnen går nu på förskolan, övriga föräldrar blev så upprörda att de inte klarade av att ha kvar barnen på förskolan (jag är övertygad om att det var föräldrarna som inte klarade det, inte barnen). Det värsta var att somliga föräldrar klagade jättemycket på den stackars personalen som inte alls var orsaken till att annan personal hade slutat och att situationen är som den är (i slutändan är det ju faktiskt ägarnas problem - det är ett privat vinstdrivande dagis där ägarna tyvärr är mer intresserade av vinsten än att barnen ska ha det bra). Och föräldrarna klagade dessutom högljutt!!! Så att barnen som var där påverkades och blev upprörda. Fattar inte att föräldrar kan vara så otaktiska - de tror de vill det bästa för sina barn men ändå står de och bråkar med personalen inför barnen... Sorgligt!

Tur det gick bra för vår dotter ändå! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag behöver verkligen råd och hjälp. Vår son går hos en underbar dagmamma, han har jättekul ihop med barnen och har redan fått en...
Svar
18
· Visningar
2 302
Senast: ako
·
Småbarn Jag har en del synpunkter på min dotters förskola och börjar känna mig som världens jobbigaste och suraste förälder. Hur mycket får och...
Svar
7
· Visningar
4 003
Senast: Is
·
Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 133
Senast: Bexzor
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 432
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp