Råd om förskola

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
Nu har dottern erbjudits en placering i förskola och vi är i valet och kvalet om vi ska acceptera eller inte.
För det första är vi inte säkra på om vi verkligen vill att hon ska börja på förskola än eller om vi ska försöka pussla med föräldradagarna så länge det går.
För det andra vet jag inte om just den förskolan är bra, eller om man ska vänta och få nån annan. Det är en uteförskola, vilket jag tycker är bra, och de har nån form av Montessoriinriktning, vilket jag också tycker verkar bra.
Det mindre bra är att den är nystartad, ja den har inte öppnat ännu alls, så man kan inte gå och få en bild av verksamheten.
Och med ny personal som ska jobba ihop sig kanske det blir svårigheter?
Och så kommer det bli många små barn som liksom vår dotter är dryga året. Det låter kanske inte så idealiskt med så många ettåringar i samma grupp?

Jag har ingen erfarenhet av sånt här och skulle uppskatta lite tankar och reflektioner!
 
Sv: Råd om förskola

Jag har ju valt bort dagis, eller förskola som det numera heter, så jag har ingen erfarenhet. Men jag tycker att dina tankar runt det hela är väldigt bra!
 
Sv: Råd om förskola

Förstår dina funderingar och tycker att du ska försöka få till ett möte med personalen och prata igenom allt i lugn och ro. Vad får du för svar? Vad får du för känsla? Hur många personal på barnen? etc etc. Jobbar själv på montessoriskola så jag är ju positiv till den delen men IBLAND tenderar det att bli lite stelbent och "så ska det vara för så har det alltid varit" och den inriktningen gillar jag inte. OBS! detta är långt ifrån på alla ställen men jag har sett/hört tendenser.
 
Sv: Råd om förskola

Jag har jobbat på förskola/ dagis hela mitt liv, men ändå valt att inte ha min son i barnomsorg....
Inte för att den omsorg vi gett barnen på något sätt varit dålig, tvärt om, jag tror vi orkat ha en bra verksamhet:love: och jag har verkligen älskat mitt jobb!

Men... dina funderationer är helt sunda, ett helt nyöppnat ställe kan vara helt underbart, med personal som är taggade till tänderna att göra ett toppen "dagis" av det hela, helt utan gamla konflikter eller annat groll i bakfickan, (just det här med "så har vi alltid/aldrig gjort")
men... det kan ju också vara en nackdel, att personalen inte "slipat taggarna" och behöver en tids inkörning innan man känner varandra och kan lita på att saker och ting fungerar:angel:

Att ha många ettåringar i gruppen behöver ju inte vara ett problem, det kan ju vara toppen om några år, men det klart att det kommer att slita mer på personalen än om man har en mer varierad grupp.

Om stället är helt nyöppnat så förutsätter jag att det är i helt nya lokaler, och det kan ju vara en fördel, att ventilation fungerar, och att utemiljön är anpassad, det är viktigt!

Känn efter riktigt noga, kan/vill ni pussla med dagar och ha henne hemma längre? jag tror att det är en bra tanke... sedan är nog inriktningen på förskolan mindre viktig, det viktigaste av allt är att du känner dej trygg när du lämnar på morgonen, du vet att hon blir väl omhändertagen, och att personalen "ser" ditt barns behov!
Lycka till!

* Jenny *
 
Sv: Råd om förskola

Jag har pratat med han som drar igång förskolan. Han driver redan en likadan förskola i andra änden av stan som har låååång kö och nu ska de alltså starta en till.
Jag är väldigt glad att ha lyckats få en plats på ett utedagis, och det ligger precis där vi bor, och det gör inte det gamla uteförskolan.
Om jag tackar nej till den här platsen är det säkert ingen större chans att vi får möjlighet att börja där längre fram, utan då blir det säkert en annat "vanlig" förskola.

Iaf, han jag pratade med lät väldigt bra, jag tyckte att det han så lät som att det passade bra ihop med min syn på barn, tex att de hade blandade åldersgrupper för att de äldre skulle lära sig ta hänsyn, och att barnen skulle få hjälpa till med så mkt de kunde, och även hjälpa varann. Minns inte så mkt mer just nu....

Det ska vara ett möte med personal och föräldrar men det är bara för de som tackat ja till placeringen. Undrar om man kan tacka ja, gå på mötet och sen tacka nej om man ångrar sig och det inte verkar bra?

Det skulle vara 4 personal på 20 barn, är det normalt?
 
Sv: Råd om förskola

Tacka ja !

Det är guld värt med utedagis, det blir mindre infektionstryck för de små.

Och det är PERFEKT att börja tidigare än man måste så man kan gå DELTID !!!
 
Sv: Råd om förskola

Ja, det är bla därför jag vill ha en uteförskola. Man vill ju inte ha fler förkylningar än nödvändigt:p

Självklart ska hon bara gå deltid, max 4 timmar om dan har jag tänkt.
Om man inte MÅSTE så tycker jag inte att så små barn ska gå hela dagar på förskola.

Det hänger en del på om jag får något av de jobb jag sökt i sommar, ett av dem är skift dygnet runt tex. Är jag arbetslös så kommer vi nog inte ha nån dagisplats.
Undrar om man kan tacka ja under förutsättning att jag får jobb?
 
Sv: Råd om förskola

Är jag arbetslös så kommer vi nog inte ha nån dagisplats.

Men är du säker på att du kan avstå barnomsorg om du är arbetslös? Här måste vi ha barnomsorg (15 timmar/vecka) om vi är arbetslösa för att kunna ta jobb från dag till dag. Har man inte barnet inskolat på tex dagis kan jag ju inte ta jobb och står därmed inte till arbetsmarknadens förfogande.
Enda gången jag vet att någon arbetslös fått ha sitt barn hemma är när de inte fått dagisplats på närliggande dagis (bor på landet). Men vet att de fått plats från tex nästkommande termin. Då har de fått en reservplats på ett dagis längre bort som de kan utnyttja OM de skulle få arbete. Anledningen till detta är för att dagispersonalen inte tyckt att det är bra att skola in på ett ställe och sen flytta barnen efter några månader.
 
Sv: Råd om förskola

Vår son har börjat på ett "utedagis". Både han och vi stormtrivs. Sonen verkligen älskar att vara ute. Och de är ute ofta, går mycket i skogen, lär sig mycket om miljön och äter ute när vädret tillåter osv.
Det är inte nystartat så hurvida det är bra eller inte kan jag inte säga.

Men ni kan väl tacka ja till platsen och gå på mötet. Känns det bra är det väl bara att börja, känns det inte bra så tacka nej. Det ska ju kännas bra för både er och barnet.
Skulle hon sen börja och ni känner att det inte funkar av någon anledning går det ju alltid att byta dagis.

Lycka till!
 
Sv: Råd om förskola

Om du inte får jobb, så passa på att ta en låååååååång inskolning på de timmar du ändå får ha som arbetslös. Perfekt att ha dagis som barnvakt när du söker jobb och fixar i ordning saker, och ännu mer perfekt för barnet att få en sådan bra mjukstart på att leka i kompisgänget några timmar :idea:

Skulle du plötsligt få hugg på något bra jobb så är ju inskolningen klar, utan tvång.
 
Sv: Råd om förskola

Nej jag har inte kollat på hur reglerna är för arbetslösa och barnomsorg. För tillfället pluggar jag på distans och kan därför vara hemma med henne utan att föräldradagarna går åt, fast jag skulle hellre vilja jobba, om jag bara fick nåt.
Jag är lite trött på att plugga nu och funderar på att sluta oavsett om jag får jobb eller inte. Studielånet blir ju inte mindre precis...
 
Sv: Råd om förskola

Iaf, han jag pratade med lät väldigt bra, jag tyckte att det han så lät som att det passade bra ihop med min syn på barn, tex att de hade blandade åldersgrupper för att de äldre skulle lära sig ta hänsyn, och att barnen skulle få hjälpa till med så mkt de kunde, och även hjälpa varann. Minns inte så mkt mer just nu....

Ja, åldersblandat är ju en "typisk" montessorigrej.
 
Sv: Råd om förskola

Ja kanske är det bäst att göra så. Men kanske ska vi vänta tills i höst när hon blir två och förhoppningsvis kan prata lite bättre så hon kan kommunicera bättre med andra än oss. Hon blir så himla ledsen när hon inte gör sig förstådd och jag har så svårt att tänka mig henne bland mer eller mindre främmande människor som inte har tid att lyssna på hennes egna språk. Stackars lilla tjejen, ser henne framför mig helt förtvivlad för att ingen förstår henne *blödig mamma*
 
Sv: Råd om förskola

Lägg av :p

Eskil är två år och fyra månader och har varit på 10-25 timmar/vecka på dagis sedan han var 14 månader, vi hade trott vi skulle få plats ett halvår senare.

Han pratar inte ÄNNU så att det går att förstå honom. Sista veckorna börjar det komma andra ord än "määäääh" typ.

Och hade han inte varit på dagis där personalen lärt honom teckna istället hade inte kunnat kommunicera ALLS ;) :cool:
 
Sv: Råd om förskola

Stackars lilla tjejen, ser henne framför mig helt förtvivlad för att ingen förstår henne *blödig mamma*

Det enda farliga med den situationen är DU och DIN inställning. Klart hon kan läsa den.

Släpp den, och släpp henne ut i världen! På dagiset är de PROFFS på just sånt här och kompisarna pratar inte bättre, vilket ger en otrolig insikt när man är liten om att man inte är ENSAM om att inte kunna allt!

"Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån,
låt dina växter få leva där dom trivs.
Lås inte in dina plantor i ett drivhus,
låt dom få slippa ett onaturligt liv.

Låt den du älskar få pröva sina vingar,
en dag så flyger din älskade rätt
vill du bli respekterad av din avbild
får du visa din avbild respekt."
 
Sv: Råd om förskola

Glömde - det är oändligt mkt lättare att skola in INNAN de blir två. Hujeda mig för att göra det NU när barnet just lärt sig protestera mot allt och ska vara motvalls mot allt nytt av princip :crazy:
 
Sv: Råd om förskola

*kl*
nu har ju inte min dotter börjat på dagis (vet att det heter förskola, egentligen...) heller men jag har varit och tittat på flera dagis denna vecka. 4 vuxna på 20 barn tycker jag låter helt normalt. Jag tycker att du ska testa och se hur det går, det är ju inte värre än att du kan säga upp platsen om det inte blir bra. Kan du inte åka och titta på några andra dagis och se hur din dotter reagerar? Min dotter som är 10 månader (ska börja till hösten) började genast krypa runt och kolla på saker och tog sig in i kuddrummet och fick en liten kompis. Miljön är ju anpassad för små barn så jag tror att hon kommer att ha det jätteroligt. Ang detta med hur många timmar så är det inte säkert att kort tid alltid är bra, då kan de missa vissa aktiviteter. Det kan också bli splittrat om de inte går varje dag. (Detta enligt mina kompisars erfarenheter.)

Som en jämförelse kan jag beskriva det enda dagis vi tyckte var katastrof; 45 barn på 9 personal, alla barnen födda -05 (= 45 blöjbarn), barnen var inte uppdelade i avdelningar utan var allihop i samma gäng vilket innebar att 45 barn skulle sova ihop. Personalen påstod att det gick men jag undrar just hur bra koll 1 personal har på 45 barn. Dessutom var det viktigt att barnen "inte skulle knyta sig till de vuxna" utan till varandra och till aktiviteter, så personalen var knutna till olika aktiviteter/rum och barnen fick flytta runt efter vad de ville göra (man undrar ju just hur länge ett barn fött -05 vill sitta och måla med vattenfärger...). Barnet har alltså förutom de 44 andra barnen 9 vuxna att förhålla sig till och jag undrar just vilken koll de har på om just mitt barn har bajsat/ätit etc. Dessutom har de ett nytt system med 3-dagarsinskolning som innebär att barnet efter 3 dagar ska vara själv på dagis oavsett hur det går. Jag såg säkert 15 barn som grät och så små barn kan ju tex inte ta av sig vinterkläderna så de stod bara där och fick vänta helt snoriga. Det var hjärtskärande. Detta var det första dagiset vi tittade på och då kände jag att A L D R I G att vi sätter henne på dagis. De andra 3 var dock inte alls såna. Men där har du ett dåligt dagis att jämföra med.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd om förskola

Lägg av :p


Han pratar inte ÄNNU så att det går att förstå honom. Sista veckorna börjar det komma andra ord än "määäääh" typ.

Ja utvecklingen är såklart väldigt olika. Vår tjej pratar rätt så många ord redan nu, så jag har gott hopp om att det ska vara hyfsat förståeligt för utomstående om nåt halvår. Iaf om hon fortsätter i den här takten.
 
Sv: Råd om förskola

Släpp den, och släpp henne ut i världen!

hmhmhm men hon är ju så liten och söt och gullig, jag tror jag måste beskydda henne tills hon blir minst 10år:o

Hu nu låter jag helt överbeskyddande men det tror jag faktiskt inte att jag är.

Du har nog nästan övertygat mig om att pröva iaf!
 
Sv: Råd om förskola

*kl*
.......4 vuxna på 20 barn tycker jag låter helt normalt......

.......Kan du inte åka och titta på några andra dagis och se hur din dotter reagerar? Min dotter som är 10 månader (ska börja till hösten) började genast krypa runt och kolla på saker och tog sig in i kuddrummet och fick en liten kompis........

.......45 barn på 9 personal, alla barnen födda -05 (= 45 blöjbarn) .....

Jag har för mig att det brukar vara fler vuxna på småbarnsavdelningar, stämmer det? Någon som vet?

Vi brukar åka till kommunens öppna förskola nån gång i veckan. Det gillar hon absolut, knallar runt och leker med allt och alla. Personalen har flera gånger kommenterat att hon är väldigt framåt och omtyckt av de andra barnen. Hon bryr sig inte mycket om var jag är, kollar lite då och då om jag finns i närheten kanske. Så jag tror nog att det inte skulle vara några större problem att skola in henne.

Det dagiset låter riktigt hemskt!:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag behöver verkligen råd och hjälp. Vår son går hos en underbar dagmamma, han har jättekul ihop med barnen och har redan fått en...
Svar
18
· Visningar
2 302
Senast: ako
·
Småbarn Jag har en del synpunkter på min dotters förskola och börjar känna mig som världens jobbigaste och suraste förälder. Hur mycket får och...
Svar
7
· Visningar
4 003
Senast: Is
·
Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 133
Senast: Bexzor
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 432
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp