Råd önskas

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nsvtroll

Har problem med min ena tonårs grabb. Han har sedan 3 månader tillbaka en flickvän som är lika gammal och går i samma klass.
Först tyckte jag det var roligt att han skaffat flickvän och att de hade samma intressen och verkade trivas bra ihop.
Men nu har det visat sig att hon har stora problem med självsvält/matfobier och lite andra psykiska problem. Min pojke blir väldig påverkad av detta, eller rättare sagt han blir som hon.
Han har själv 10 kg undervikt samt är ganska skör själv då han haft en depression själv för några år sedan.

Han har under dessa månader tappat i vikt, är ständigt trött , vill inte hålla på med sitt stora intresse, hästar (han har egen häst) samt struntar i kompisarna utan bara vill vara med flickvännen.

Har försökt prata med honom om detta men han menar bara att vi är emot honom och därför blir han deppad men vi försöker tala om för honom att vi bryr oss om honom och att han är viktig för oss och vi älskar honom.

Har även försökt prata med hans flickvän men hon förstår inte alls utan tycker att han äter "otroligt mycket" samt bara sover.så hon förstår inte alls.

Jag behöver tips om hur jag kan bemöta samt göra för att han inte ska vända taggarna mot oss.

Normalt är detta en jätte-go kille som kan prata med mig och min sambo om allt men det är som bortblåst.
 
Sv: Råd önskas

Oj vad svårt det måste kännas för er. Jag har själv tonåringar så jag vet hur svårt det kan vara att prata med de på "rätt sätt". Antingen så tycker de att man är tjatig eller så är man emot dem. Jag har egentligen inga råd att ge, annat än en fråga. Finns det nån annan vuxen som han känner förtroende för och som ni också litar på? I så fall kanske den personen kan prata med honom utan att er son känner att alla är emot honom (som han då tror i dagsläget).
 
Sv: Råd önskas

Har även försökt prata med hans flickvän men hon förstår inte alls utan tycker att han äter "otroligt mycket" samt bara sover.så hon förstår inte alls.

Det låter som att du har pratat med flickan om din sons ätstörning. Jag förstår inte riktigt syftet med det... Vad ska hon göra åt det? Vet han om att du pratar med henne om så personliga saker?

Jag tror det är bra om du kan släppa lite på kontroll och styrning, och istället fokusera mer på din egen oro och omtanke när du pratar med din son. Att du låter han göra sina egna val, men pratar jättemycket om hur mycket du önskar att han ska ha ett sunt förhållande till mat, och frågar vad du kan göra för att han ska slippa dras med ätstörningar.
 
Sv: Råd önskas

Ja, han vet om att jag pratat med henne. Det enda jag sagt är att det är viktigt att han äter ordentligt för han har undervikt samt att han inte orkar med sin utbildning (han går en tung utbildning) om han inte äter ordentligt. Men hon tycker att han äter bra.
Men t ex igår åt han bara två smörgåsar.
Han är 1,80 lång väger nu 59 kg. Före jul vägde han 66 kg.
 
Sv: Råd önskas

Tonåringar kan vara ganska så svåra, för de kan lösa alla problem själva. Om man diskuterar med dem så är man emot, och om man inte gör det så är man en dålig människa som inte SETT dem, fast de inte precis bjúder till.

Hur gammal är pojken ?

vad det gäller hästen så är det ju så att om man har ett djur så har man, det är bara att ta hand om. Punkt. Vill han inte det längre så sälj hästen. Kallt och hårt som stål, men det enda rätta för hästen.

Jag tycker inte att du skall prata med flickvännen om din oro, det är inte HENNES problem, det är HANS problem.
 
Sv: Råd önskas

När man är i tonåren räcker det inte alltid med att föräldrar bryr sig och att man är viktig för sina föräldrar...

Jag skulle som förälder vilja veta varför han mår dåligt, om det rör sig om en ätstörning eller om det rör sig om att han inte äter av en annan orsak än att det är kopplat till mat.. man kan ju sluta äta även på grund av att man är kär.. Han kanse mår dåligt på grund av att hon uppenbarligen lider av ätstörningar...

Det bästa tror jag är att ta reda på orsaken, försöka få förtroende i detta...
Man skall akta sig för att presentera egna åsikter innan hela sanningen av orsaker ligger på bordet.. då tonåringen ofta själv vill komma fram till sina lösningar.

Ibland måste folk få komma på lösningar själv, och då hjälper inte argument som för tonåringen är ovesentliga.. Ibland kanse man inte ens vet om orsaken själv, varför man mår dåligt och då behöver man hjälp med att förstå och hitta orsaken...Det kan vara en del i en procces för att hitta sig själv...

Tonåren är en ganska rörig tid för många... Och det är inte självklart att tonåringen vet själv varför den mår dåligt...

Och ibland tycks det inte hjälpa hur mycket föräldrar än kämpar för förtroende och att deras barn skall må bra...det viktiga tycker jag är att man som förälder inte ger sig, utan fortsätter att bry sig, och att fråga... Visa intresse för vad han facktist känner och tycker..

Rör det sig nu om att din son facktist håller på att rammla in i någon ätstörning så måste det givetvis sättas stopp för innan det går för långt...
 
Sv: Råd önskas

De här problemen med honom har inte funnits tidigare.
Han har varit en glad, pratsam kille som älskat sin häst och sina andra intressen, haft bra kompisar, men de har försvunnit sedan han träffat den här tjejen. Han har varit en toppen kille, duktig i skolan, bra betyg och skötsam på alla sätt.
Han har ätit all mat och mycket. Hungrig jämt.
Men denna tjej har problem med ätstörningar och hon påverkar honom genom att säga "de går inte att äta" "det ser äckligt ut" det kan du inte äta osv.

Angående hästen som tänker vi lämna ut den på foder så länge.
 
Sv: Råd önskas

Om hennes komentarer är orsaken till att han inte äter.. Att han håller på att utveckla samma ätstörning. Så tycker jag att du skall ta ett alvarligt snack om ätstörningar.. Man kan tvinga sina barn till vård...Och det är en sjukdom...
 
Sv: Råd önskas

Jag har accepterat att han har flickvän och den biten men tycker det är svårt att släppa kontrollen helt. Särskilt då det går så snett.

En annan fråga är också i detta, ska man låta han åka till henne även på vardagarna och helger sova där och vice versa. Om man ska låta han göra helt som han vill.
Jag känner att jag gärna vill veta vart han tar ivägen, samt hur länge han stannar och när han kommer hem. Samt att det är svårt att veta hur länge man ska låta henne stanna här.

Vi är en stor familj och jag har svårt att anpassa maten så det passar alla jämt. Särskilt henne trots att jag försökt ta reda på vad hon gillar och försöker laga sådan mat. Men hon äter knappt än då.

Vet snart inte hur jag ska hantera detta...
För jag vill att mina barn ska må bra, ha det bra och veta var de är.
 
Sv: Råd önskas

När man är i tonåren räcker det inte alltid med att föräldrar bryr sig och att man är viktig för sina föräldrar...

Jag skulle som förälder vilja veta varför han mår dåligt, om det rör sig om en ätstörning eller om det rör sig om att han inte äter av en annan orsak än att det är kopplat till mat.. man kan ju sluta äta även på grund av att man är kär.. Han kanse mår dåligt på grund av att hon uppenbarligen lider av ätstörningar...

Det bästa tror jag är att ta reda på orsaken, försöka få förtroende i detta...
Man skall akta sig för att presentera egna åsikter innan hela sanningen av orsaker ligger på bordet.. då tonåringen ofta själv vill komma fram till sina lösningar.

Ibland måste folk få komma på lösningar själv, och då hjälper inte argument som för tonåringen är ovesentliga.. Ibland kanse man inte ens vet om orsaken själv, varför man mår dåligt och då behöver man hjälp med att förstå och hitta orsaken...Det kan vara en del i en procces för att hitta sig själv...

Tonåren är en ganska rörig tid för många... Och det är inte självklart att tonåringen vet själv varför den mår dåligt...

Och ibland tycks det inte hjälpa hur mycket föräldrar än kämpar för förtroende och att deras barn skall må bra...det viktiga tycker jag är att man som förälder inte ger sig, utan fortsätter att bry sig, och att fråga... Visa intresse för vad han facktist känner och tycker..

Rör det sig nu om att din son facktist håller på att rammla in i någon ätstörning så måste det givetvis sättas stopp för innan det går för långt...

Har försökt prata med honom om ätstörningar men han tycker inte att han har det, samt att han äter bra. Att han inte påverkas av henne. Men jag tycker det. Han äter ens inte godis längre som han var tokig i tidigare.
 
Sv: Råd önskas

Människor med ätstörningar ser ofta inte problemet själva...
Att endast leva på två smörgåsar en dag är inte tillräckligt...

Varför tror du att ha inte äter? Tror du att han utvecklar ätstörningar liknande tjejen...
 
Sv: Råd önskas

Jag har accepterat att han har flickvän och den biten men tycker det är svårt att släppa kontrollen helt. Särskilt då det går så snett.

En annan fråga är också i detta, ska man låta han åka till henne även på vardagarna och helger sova där och vice versa. Om man ska låta han göra helt som han vill.
Jag känner att jag gärna vill veta vart han tar ivägen, samt hur länge han stannar och när han kommer hem. Samt att det är svårt att veta hur länge man ska låta henne stanna här.

Vi är en stor familj och jag har svårt att anpassa maten så det passar alla jämt. Särskilt henne trots att jag försökt ta reda på vad hon gillar och försöker laga sådan mat. Men hon äter knappt än då.

Vet snart inte hur jag ska hantera detta...
För jag vill att mina barn ska må bra, ha det bra och veta var de är.

Tycker personligen att vid 17 års ålder är mogen nog att ha nattliga kamrater..:smirk: .. Sen är det ju en respekt aspekt kring det där med att tala om vart man åker och hur länge man stannar där.. Det kan man kräva... Det är respektlöst att inte ta hänsyn till sådant så länge man är boendes hemma tycker jag.. Man vill ju veta när familjemedlemmarna kommer hem på kvällar och framför allt om...

Inget konstigt tycker jag... Det handlar inte heller om att lägga sig i eller så, utan endast att även tonåringen måste respektera andra familjemedlemar... (föräldrar skall inte behöva ligga och vänta, kanske vara oroliga på kvällar, sen kanske tonåringen inte dyker upp alls för att den sover över någon stans..) Tycker också att man kan ställa krav som till ex vardagar sover du hemma och helger gör ni som ni vill... Det där måste ju bli en överenskommelse ni gör i eran familj, hur ni skall ha det..

När det gäller maten så tycker jag att ni skall äta som ni gör i eran familj.. Att tillfredställa en tjej med ätstörningar är svårt, de vill oftast helst inte äta alls.. Kan kännas otacksamt men det handlar ju om en sjukdom...
 
Sv: Råd önskas

Jag vet inte riktigt men det verkar som om han blir som henne, att han inte törs stå för den han är, för det märker vi när hon är här. Han spelar nån sorts teater. Han tittar på hennes tallrik och sedan tar han kanske något mer än henne Men hon slänger sedan bort hälften av det hon tagit i soperna och han gör likadant.
Denna kille brukar normalt fall äta för tre och sedan efter en timme eller två gå och ta nån smörgås eller nåt annat men det gör han inte.
Nu i helgen var hon här, jag hade köpt hem chips, ostbågar, läsk och annat smågodis men han åt inte nåt och inte hon heller. I vanliga fall brukar allt vara slut efter helgen men allt finns nästan kvar.
 
Sv: Råd önskas

Jag tycker det är ok att de sover hos varandra på helgerna men inte i veckorna och jag vill veta var han är och när han kommer hem.
De träffas ändå varje dag då de går i samma klass.
Men han tycker att jag lägger mig i för mycket och är för orolig och att det är inte samma sak att bara träffas i skolan varje dag.

Men det finns även ett annat problem och det är att hon är emot preventivmedel och jag är ganska rädd att hon ska bli med barn.
Så det vet jag inte hur jag ska hantera.
Har försökt prata om kondomer men det verkar vara nobben.

Hennes inställning är blir man med barn så blir och då är det meningen.
 
Sv: Råd önskas

Jag har accepterat att han har flickvän och den biten men tycker det är svårt att släppa kontrollen helt. Särskilt då det går så snett.

Du kan aldrig få honom att börja äta genom att kontrollera vad/hur han äter.

Har försökt prata med honom om ätstörningar men han tycker inte att han har det, samt att han äter bra. Att han inte påverkas av henne. Men jag tycker det.

Det låter som om att du pratar om två saker samtidigt när du försöker prata med honom om varför han svälter sig. Dels att han inte äter, dels att flickvännen påverkar honom negativt. Jag tror risken är stor att han bara hör det sista; att du dissar hans flickvän.

Jag tycker du ska försöka komma nära honom igen, men helt utan kommentarer om flickvännen. Släpp kontrollen över hans kärleksliv, så kanske du kan få tillgång till hans själsliv. Om du väljer att göra så (släppa allt fokus på flickvännen) tycker jag du ska berätta för honom att du kommer att göra det. Då går det snabbare för honom att se att du har ändrats. Annars är risken stor att han förväntar sig att du ska fortsätta försöka begränsa flickvännens inverkan/påverkan, och då kommer han antagligen tro att du gör det, även när du inte gör det. Hänger du med? Alltså typ: "Jag är så himla orolig för att du inte äter. Hittills har jag trott att det är din flickvän som påverkar dig. Men nu har jag bestämt mig för att inte lägga mig i ditt kärleksliv mer. Men jag tänker fortsätta bry mig om hur du mår. Jag vill prova andra sätt att försöka förstå vad det är som händer. Hjälp mig gärna!"

Det kan ju finnas massor med anledningar till att han låtsas att allt är bra, men sannolikheten att det är era olika inställningar till flickvännen är ganska hög. Ju mer han märker att du är misstänksam mot flickvännen, desto mer sluter han sig inför dig. Låter det rimligt?
 
Sv: Råd önskas

Men det finns även ett annat problem och det är att hon är emot preventivmedel och jag är ganska rädd att hon ska bli med barn.
Så det vet jag inte hur jag ska hantera.
Har försökt prata om kondomer men det verkar vara nobben.

Så killen får inte ha sex med henne ifall han använder kondom?!:eek: I så fall är det ju nästan så att man hoppas att hon fortsätter ha ätstörning, för då har hon antagligen ingen ägglossning...:smirk:

Berätta för din son att det är en grundläggande rättighet att själv välja om man vill bli pappa eller inte. Om någon vill ha sex med honom har han självklart rätt att skydda sig! Annars är det ju nästan utpressning från flickvännens sida.
 
Sv: Råd önskas

Min tjej som precis blivit 18 sover hos sin pojkvän ibland på vardagarna, vi bor på landet och han bor där bussarna går oftare så hon får sovmorgon osv.
Jag pratade med henne om p-piller när de träffades och fixade tid till ungdomsmot. dit de gick tillsammans. De har snart varit tillsammans i två år.
Min yngre flicka har inte fast sällskap men vi har pratat om kondomer och att jag köper om hon vill ha. Sist vi pratade så talade hon om att hon hade kondomer själv.
 
Sv: Råd önskas

Jag förstår din oro och jag tror liksom havretjejn att du skall fokucera på din grabb... och att du borde försöka att inte dra in hans flickvän i det.. Det är ju just det att han kanske inte vet själv riktigt vem han är.. Det kan vara en förvirrad tid som jag skrev...

Sen är det ju så att han tycker att du lägger dig i.... och jag tror nog att de flesta tonnåringar känner så ang sina föräldrar.. Det är en tid då man vill slå sig fri, klara sig själv.. Och att då som förälder säga något, antyda något som för tonåringen negativt är att lägga sig i... Mitt tips är att fortsätta att diskutera med honom..

Du kan aldrig kräva att han skall tänka och tycka som dig, men därimot att han skall tänka efter...

På vilket sätt tycker han att det är lämpligt att bli förälder vid 17 års ålder utan att ha möjlighet att försörja sig eller barnet? Han är ju högst delaktig i det...Poengtera noga att det inte har med flickvännen att göra utan risken för att han blir pappa...

Ett sätt kan vara (ang ätproblematiken och måendet) är att säga att Du Ser Att Han inte mår bra... Be han förklara varför... Hur skall du kunna låta bli att "lägga dig i" när han inte förklarar vad som är fel?

Att var För orolig är en del av föräldrar skapet! Det lider nog rätt många föräldrar av, och framför allt när man har barn i tonnåren som är i full gång att frigöra sig och bli vuxna individer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 434
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 354
Senast: Mabuse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 236
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 987
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp