Råd och tips vid foderbyte

Siggelina

Trådstartare
Min hund (snart 5 år) har ätit Nutro hundfoder hela sitt vuxna liv. Pga känslig mage (han blir lätt lös i magen) har han fått en fodersort speciellt för det ändamålet. Det har funkat bra hittills men nu gör han senapspuré för 3:e gången sedan i somras. Därför ska jag nu byta foder åt honom - men frågan är till vad...

Han har som sagt haft ett dyrt och fint torrfoder för känsliga magar och läser man innehållsförteckningar så verkar de flesta torrfoder innehålla ungefär detsamma. Funderar på om ett "blött" foder vore att föredra? Kanske är mer lättsmält? Blöter jag upp torrfodret äter han det inte. Någon som har/har haft liknande problem och vågar sig på ett tips (pm:a ifall det är reklam)?

Har även hört att om hunden bajsar stora mängder så är det ett dåligt foder. Stämmer det? Min har nämligen alltid gjort kopiösa mängder för sin storlek!

Ska tillägga att han har tid hos veterinär på måndag och att jag fått råd hur han ska äta nu fram till magen stabiliserar sig igen. Ska då fråga denne om råd vad gäller fodertyp också...men jag vet att det finns mycket duktigt hundfolk här med så jag tar gärna emot tips fram till dess!

Sv: Råd och tips vid foderbyte

En av mina tidigare hundar hade problem med magen, blev ofta lös. Han åkte dessutom ofta på maginfektioner. När jag bytte till det foder de flesta veterinärer säljer så blev det mycket bättre. Det finns många olika sorter för olika ändamål och sjukdomar. Om jag minns rätt (det är 10 år sedan han gick bort p g av hög ålder) så hette typen av foder han fick C/D. Tror att det kanske blir det din veterinär kommer att rekommendera på måndag. Det kan ju iofs ha kommit ut något nyare som är ännu bättre.

Att tänka på när man byter foder är att byta långsamt. Låta det ta 1-2 veckor innan de får enbart det nya fodret. Om man ger dietmat så kan man fasa in det nya fodret sakta därifrån istället.

Min hund hade stressmage och blev helt som ny av Eukanubas Sensitive Digestion!

har haft samma problem med ena av mina hundar men bytte tillbaka till köttfoder sen har de aldrig vart några problem bra päls fäller mindre och skiter mycket mindre mot torrfoder.. så testa köttfoder som är speciellt till hundar om du inte hittar något bra torrfoder

har haft samma problem med ena av mina hundar men bytte tillbaka till köttfoder sen har de aldrig vart några problem bra päls fäller mindre och skiter mycket mindre mot torrfoder.. så testa köttfoder som är speciellt till hundar om du inte hittar något bra torrfoder

Med köttfoder - menar du då konservhundmat? Min får ofta beröm för sin fina päls men han hårar mycket mer än de andra har gjort (samma ras).

Tack för era tips allihopa!:laugh:

Tror Seidemar menar fryst färskfoder för hundar, jag har det till mina och det har blivt stor skillnad både på kvalliten och mängden med päls. Och ett stort plus är ju dom mindre avförings högarna, den stora gör bara en, max två /dag och den lilla två/dag. Mina får Nordic Special+ Glutenfritt, men det finns ju flera på marknaden.

Oj - fryst färskfoder - finns det sånt också?! Ska kolla upp det med!

jajjamenasn jag menade fryst färskfoder och det finns olika leverantörer och sen olika innehåll me protein å sånt men ett väldigt bra foder är de och bra energi ger de å som föregående skrev att de stora pluset är ju att de bli mindre skitande

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 386
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 798
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 671
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka