Råd angående hököp

E

Eeiram

Hej!

Jag har några undringar angående min hästs foder. Hon är just nu under igångssättning efter en senskada, så hon får endast skritta cirka 40-60 minuter/dag, med 200-300 meters trav åt gången. Med andra ord har hon inte så stort MJ-behov. Fick räknat åt mig att det ligger runt 65 MJ? Bör kanske tillägga att hästen i fråga är ett 17-årigt varmblodssto som är ltie mullig om magen, dock inte tjock för man kan känna revbenen (men under och runt själva buken putar magen ut).

Höet jag har nu är det rekorddåligt (för mig) smrp i.
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans

Jag har kompletterat foderstaten med bland annat lusern hack, KRAFFT Rehab samt KRAFFT Protein för att få upp proteinvärdet.

Jag har nu fått erbjudande om hö med följande värden:
Torrsubstans 84%
Smältbart protein, foder 45 g/kg foder
Energi, foder 7,4 MJ/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 90 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 53 g/kg Torrsubstans
Energi 8,8 MJ/kg Torrsubstans

Analysen innehåller ju dock inga mineralvärden, men är det ändå värt att köpa utav detta hö?

Jag har hört att man inte skall ge hö som är mindre än sex månader gamalt, stämmer det? Är det då en bra idé att köpa hem hö utav de bättre värdena och ge hästen på kvällen, samt ge av det sämre höet (vi är tre ägare som har hästarna i samma hage dagtid med samma hö) på dagarna? Jag funderar sedan på om man kan låta höet ligga över sommaren (hästen går då på sommarbete) så man har lite kvar till efter betesperioden så att jag inte behöver ge "färskt" hö skördat på sommaren?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd angående hököp

Du får ju helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra. Det är ju bra foder du kompletterar med just nu, men det hade kanske varit roligare om du sluppit mixtra med så många olika sorter. Ett bra hö är ju alltid grunden för en bra foderstat. Vad gäller mineralerna i det nya höet så kan du ju alltid skicka in en egen analys, det är inte så dyrt och du tjänar nog på det mot att köpa en massa dyra pellets.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
525
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 578
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp