Quarterhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sharp__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 462
S

Sharp__

Hej!
Skulle ni vilja berätta lite om denna ras, tycker dom verkar väldigt fina. Tror ni en quarter skulle funka bra i dressyr (engelsk ridning)? och finns det några quartrar som utmärkt sig i nånting annat än western? :smirk: och, är quarter nånting som skulle vara intressant att korsa med ett halvblod osv?

Sv: Quarterhästar

Quarter hästar är underbara, och kan självklart användas till dressyr, men dom är avlade för nåt helt annat och har extriör därefter.
inom western finns det ju hoppgrenar! Hunter mm.

men för att köpa en quarter till dressyr känns dyrt och onödigt..;)

varför korsa med halvblod?:confused:

Okej, njä satt bara och fundera på hur en sådan häst skulle bli ;) Jag har fastnat för rasen men eftersom jag är så pass dressyrintresserad kanske den inte passar. :crazy:

Quartern har ju inte den gången som man vill ha hos en dressyrhäst heller. Passar bättre med halvblod om du vill tävla.

nä, det får jag nog hålla med om! den hr visserligen inga problem med samlande rörelser såsom, piaff, galopppiruetter, galoppombyte mm, men som bigganl skrev så kommer nog probelet när det kommer till en flaschig trav och luftig galopp! likaså halsansättningen gör att den kommer ha svårare än tex halvblod att gå i en hög dressyr form!;)

Hej!
Skulle ni vilja berätta lite om denna ras, tycker dom verkar väldigt fina. Tror ni en quarter skulle funka bra i dressyr (engelsk ridning)? och finns det några quartrar som utmärkt sig i nånting annat än western? :smirk: och, är quarter nånting som skulle vara intressant att korsa med ett halvblod osv?

Om man skall dra det riktigt hårt så skulle jag påstå att QH nästintill är olämplig till dresyr. Den har inte alls dom rörelserna som man skall ha hoss en dresyr häst. Den jobbar på helt annat sätt med halsen tex.

Okej, de var ju lite synd, har hört att dom börjar komma i andra grenar som hoppning och körning osv? :smirk:

Hm, måste nog säga emot.

Quartern är den mest allsidiga rasen i världen, därför också den största. Det är MYCKET VANLIGT med quarterhästar i engelsk-ridningen (dressyr/hopp) i USA. Det tävlas också i dessa grenar i Sverige, inte så mycket dressyr, utan mest hopp (hunter).

Just nu har vi inte så många quarter-hästar med dressyranlag i sverige, det är inte därför vi har tagit hit quartern ursprungligen...Men är det så att man är förtjust i quarterns temperament, så finns det många dressyr-linjer i quarter-aveln också (precis som det finns galoppörer, ranch-hästar, renodlade reining-hästar, hopphästar etc). Det börjar komma fler quarterhästar till Sverige med dressyr-anlag, pma så ska jag tipsa om kontakter.(håller inte själv på med det, men quarter-världen är än så länge liten...)

Finns i mina ögon ingen anledning att korsa, varmblodshästen (i folkmun halvblodet) har sina fördelar, quarterhästen sina. (gillar inte korsningar av hundraser heller, whats the point...:confused:)

I dom dressyrklasserna som quarter tävlas i i USA är det HELT andra bedömningskriterier än vad vi har här i vanlig dressyr. Där vill man ha en häst som är bekväm och inte rör sig så stort, Tvärtom det man eftersträvar här....

Visst KAN man rida dressyr med en quarter men det kommer inte gå bra...

Vad menar du, skulle inte USAs dressyrryttare följa, och dressyrtävlingar ske, enligt FEIs regler??

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 408
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 041
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka