Puts på stallfasad, hutlösa priser??

Milene

Trådstartare
Har ett stall som jag vill putsa (rappa?) fasaden på. I dagsläget är det enbart murat med betongblock. Vad skulle det kunna kosta? När man söker på sånt verkar det vara ofantliga summor, men jag kan inte tänka mig att alla vita fina lagårdar har lagt ut såna summor? Nån som har gjort, och vad har det kostat?

Handlar enbart om en del av stallet, ca 30 km2.
 
En murare pratade om 10 000 :- m2, jag har svårt att tänka mig att folk fixar hela lagårdar till det priset..?
 
Man gör det själv eller betalar hantverkaren. Många som har stora stall gör det nog själv för det är inte så svårt när man väl kommit på tekniken.
Priset som sätts av hantverkare är ju satta beroende vilken typ av byggnad utan efter själv jobbet. Så det kostar lika mycket att putsa ett bostadshus som ett stall.
 
Jo, det förstås, men kan det finnas NÅGRA riktlinjer vad gäller priser att gå efter till stallbyggnader?

Vet inte varför du tycker det bör vara skillnad på arbetet för stall och boningshus?

Jag betalar 250 kr/timme plus moms för väldigt bra hantverkare, de tar annat pris till andra beställare. Och med det sagt spelar det inte ens någon roll om vi bor grannar, för ditt pris är inte samma som mitt.

Priset du fått, avser det blåst eller för hand?
 
@Masse Tror du att det är genomförbart att göra det själv, alltså? Vi är väl inte helt ohändiga, men har aldrig murat.
 
@Masse Tror du att det är genomförbart att göra det själv, alltså? Vi är väl inte helt ohändiga, men har aldrig murat.
"Bara" slamma eller kvasta som vissa kallar det kan ni säkert göra utan större problem. Man blandar till en gröt av puts och använder en stor kalkborste och borstar/stänker på det.
Ska det putsas tror jag säkert att ni kan lära er det innan stallet är klart. Har ni ingen som visar kan det ta lite tid få till tekniken men det är ju inte värre än att man kan prova.
 
Menar du kalka eller putsa?
Vi kalkar (slammar) vår stalldel och det är billigt och snyggt samt är relativt lätt att göra själv. Kritvitt och snyggt är det. Inne i boxarna också.
 
30 kvm borde en van murare göra på två dagar för hand utan problem, säg 5000 kr plus kostnaden för grus, kalk och cement. Men jag tycker ni skall prova själv, det är kul att mura och putsa när man lärt sig hur man gör och det är inte dumt att kunna själv för mindre reparationer.
 
Ja, det är ju betydligt dyrare. Om man inte har hantverkare som gör det långsamt och dåligt.
Jag trodde det var billigare? Anledningen till att man sprutar på putsen är att det går mycket snabbare inte att det blir bättre, snarare tvärtom.
 
Haha, läste det här på en byggsida: "En skickligt utförd fasadrenovering med fasadputs kan hålla sig fin i flera decennier". Ingen kvalitet på byggena nu för tiden, putsen på vår gård börjar snart närma sig tvåhundra år och den lär nog kunna klara hundra till åtminstone med lite omvårdnad utan att behöva putsas om :)
 
Jag trodde det var billigare? Anledningen till att man sprutar på putsen är att det går mycket snabbare inte att det blir bättre, snarare tvärtom.

Börjar du blanda in utrustning blir det alltid dyrare, det kan du tjäna in på tidsbesparingen, men knappast på de futtiga kvm som ts yta handlar om.
 
Det måste ha varit för hela arbetet (= 330 kr/kvm), 10000 kr/kvm är helt orimligt.
Jag tyckte också det, det är därför jag undrar... Det var gubben som pratat med dom. Vi bor lite otillgängligt till, dom kanske drog till med ett rövarpris för att slippa jobbet...?

Har pratat med en lokal murare som kommer och tittar i nästa vecka, får se vad han säger.
 
Jag tyckte också det, det är därför jag undrar... Det var gubben som pratat med dom. Vi bor lite otillgängligt till, dom kanske drog till med ett rövarpris för att slippa jobbet...?

Har pratat med en lokal murare som kommer och tittar i nästa vecka, får se vad han säger.
Det är inte svårt att göra själv. Jag putsade hela mitt stall på insidan när jag var typ 15 år, du slår upp putsen, låter den torka till och sen tar du en blöt borste och jämnar till det. Man får in knycken ganska fort.
 
Jag har gjort både insida och utsida själv. Det är inte alls svårt, tar inte särskilt lång tid och är roligt. Jag är inte särskilt händig och hade aldrig gjort något liknande innan. Kollade youtube och körde på. Däremot är ju jag av den åsikten att en putsad stalfasad inte behöver vara perfekt. Jag vattnade fasaden (lecablock), slängde på murbruk och strök ut med murslev - nerifrån och upp. Fasaden målades sedan med egenblandad kalkfärg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp