Pumpa en skottkärra??

bettysmatte

Trådstartare
Hjulet på min skottkärra börjar bli lite mjukt och jag tänker att det är smart att pumpa innan det blir värre! Testade med ett par enkla cykelpumpar som vi hade liggandes, men de är för små för ventilen och går inte att trycka på. Hur ska man veta vilken typ av pump som behövs?
 
Gissar på schraderventil kallas också bilventil. Finns pumpar överallt att köpa, eller ta loss hjulet och pumpa på macken.

Edit: den ”vanliga” cykelventilen kallas dunlop.
 
Gissar på schraderventil kallas också bilventil. Finns pumpar överallt att köpa, eller ta loss hjulet och pumpa på macken.

Edit: den ”vanliga” cykelventilen kallas dunlop.
Hur konstigt det än må låta så är "pumpa på macken" ett helt omöjligt val där jag bor... 🤪 Det finns inte en endaste bemannad mack som erbjuder luft... Av praktiska skäl skulle jag alltså vilja äga en pump som passar! Finns det många olika storlekar, eller är det antingen shraderventil/bilventil eller dunlop/cykelventil på saker och ting?
 
Hur konstigt det än må låta så är "pumpa på macken" ett helt omöjligt val där jag bor... 🤪 Det finns inte en endaste bemannad mack som erbjuder luft... Av praktiska skäl skulle jag alltså vilja äga en pump som passar! Finns det många olika storlekar, eller är det antingen shraderventil/bilventil eller dunlop/cykelventil på saker och ting?
Jag har en portabel pump i bilen som kopplas till cigguttaget. Funkar prima till bildäck, hästvagnsdäck och säkert också din skottkärra. Fiffigt när man är på rull och trycket sjunker. Kan det vara något för dig med kanske?
 
Jag har en portabel pump i bilen som kopplas till cigguttaget. Funkar prima till bildäck, hästvagnsdäck och säkert också din skottkärra. Fiffigt när man är på rull och trycket sjunker. Kan det vara något för dig med kanske?
Kanske kunde vara en lösning :) !
 
Ingen aning om vad min kommer ifrån tyvärr. Den är nog säkert något billigt från biltema eller motsvarande skulle jag tro men för användning då och då känns det rätt okej. Ryms fint vid varningstriangel :p
Biltema har några olika varianter, ser jag. En 120 W med belysning som verkar smart och kostar 349 kr.
 
Hur konstigt det än må låta så är "pumpa på macken" ett helt omöjligt val där jag bor... 🤪 Det finns inte en endaste bemannad mack som erbjuder luft... Av praktiska skäl skulle jag alltså vilja äga en pump som passar! Finns det många olika storlekar, eller är det antingen shraderventil/bilventil eller dunlop/cykelventil på saker och ting?

Det finns fler andra ventiler standarder också, men schrader och dunlop är den absolut största majoriteten. Äldre entrepenad maskiner och mer påkostade cyklar kan ha andra standarder, förenklat. Jag tror aldrig jag har sett ett skottkärrehjul som inte är schrader. Vill du vara säker, lägg upp en bild på ventilen. Pumpa däcket där du pumpar bilens däck är den lättaste lösningen på problemet. Annars köper du en cykelpump för schrader ventiler för 100-200 kr. Jag har flera kompressorer, men skall jag pumpa en pirra eller skottkärra hämtar jag en handpump… går snabbare och lättare.

Jag har använt 12 volts minikompressorer en hel del. Jag tycker inte det är en bra lösning. De drar mycket ström ur startbatteriet, dålig kvalitet och blir varma. Jag använder de primärt till mc-åkning (för att spara plats) och då har jag en även back-up lösning när kompressorn går sönder.
 
Det finns fler andra ventiler standarder också, men schrader och dunlop är den absolut största majoriteten. Äldre entrepenad maskiner och mer påkostade cyklar kan ha andra standarder, förenklat. Jag tror aldrig jag har sett ett skottkärrehjul som inte är schrader. Vill du vara säker, lägg upp en bild på ventilen. Pumpa däcket där du pumpar bilens däck är den lättaste lösningen på problemet. Annars köper du en cykelpump för schrader ventiler för 100-200 kr. Jag har flera kompressorer, men skall jag pumpa en pirra eller skottkärra hämtar jag en handpump… går snabbare och lättare.

Jag har använt 12 volts minikompressorer en hel del. Jag tycker inte det är en bra lösning. De drar mycket ström ur startbatteriet, dålig kvalitet och blir varma. Jag använder de primärt till mc-åkning (för att spara plats) och då har jag en även back-up lösning när kompressorn går sönder.
Ventilen ser ut så här.
20240529_071152.jpg
 
Efterssom du bor i hus så tror jag att en enklare kompressor är bra att ha i hushållet. Till sånt här och till bilen för att kolla däcken etc.

Jag har dessutom en liten forpump som klarar bildäck. Letat på BILTEMA och Jula men hittar den inte igen. Men är rätt säker på att jag köpte den på BILTEMA. En fotpedal och en slang. Kostade en dryg hundring.

Du har fått mängder av förslag. Min tro är att ventilen är samma som på bilen
 
Jag har en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/kompressorer/minikompressor-70-w-2000028529
Den funkar jättebra till t.ex. skottkärra, och även när jag fick punktering på ett däck fungerade den bra för att fylla på reservdäcket. I mitt fall har jag den liggande i bilen, så att den går att använda om något akut händer (t.ex. punktering en helgdag när man är 50 min hemifrån med fullpackad bil :cautious: ). Den är inte optimal för många tyngre lass, men den fungerar bra för mindre saker och akuta fall.
 
Irriterande nog har jag ungefär 6 mil till närmsta Biltema. Mycket synd att det inte går att beställa! Vi har ett Jem&Fix dock,
Screenshot_20240529_120241_Chrome.jpg
och de har den här. Är det lönt att kika på den? Dumt att de inte skriver ut exakt vad den kan användas till :cautious: ! Vad är "autoventiler"??
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 843
Senast: nyttnick
·
B96
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 837
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp