Psyke hos Quite Easy föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cheval
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 170

Cheval

Trådstartare
Jag har ett tvåmånaders föl e Quite Easy. Han är inte lik några av våra tidigare avkommor från samma mamma. Han är mer svår att skapa förtroende hos och när man väl byggt upp något raseras det snabbt om det kanske uppstår något som han upplever som skrämmande. Det kan räcka att man hostar så vågar han inte komma fram mer. Han går med sina syskon och ser ju när de nästan slåss om vem som ska stå närmast och bli klappad och kommer man med en grimma så ska alla helst köra huvudet i den.
Hur är era? Brukar dessa föl ha sådant psyke?

Sv: Psyke hos Quite Easy föl?

Jag har ett 2 månaders Quite Easy föl. Hon är mycket självsäker, lätt att hantera och social, både med människor och andra hästar. Hennes helbror (nu 4 år) var likadan när han var föl. Mamman till fölet är dock säkerheten själv. Alla hennes föl har haft mycket bra självförtroende och varit sociala och trevliga redan från födseln.
/Qbaby

Har precis motsatt uppfattning av Quite Easy avkommor. Väldigt godmodiga med en stor portion nyfikenhet. Som glatt går med på det mesta.
Din verkar ju vara känslig bara, hade ju varit värre om den var skarp i temperamentet. tror det blir bättre.

Sedan har ju stoet temperament lika stor betydelse för hur avkommorna blir. även om det inte alltid stämmer,
(egen erfarenhet, 5 avk efter samma sto 4 fick toppen psyke 1 fick det inte)

har ni kanske endast haft stoföl innan?
Ibland kan det skilja enormt mkt på stoets avkommor beroende på deras kön;)

Jag är jättenöjd med mitt stoföl e.Quite Easy hon är väldigt social och nyfiken på det mesta, hon är helt enkelt cool. Mamman är i och för sig inte heller den sorten som hetsar upp sig i onödan, det är en väldigt stabil gammal märr men hon har haft föl som haft alla möjliga sorters temprament, tuffa, mjuka och skygga det är väl som med folk man behöver inte vara lika för att man är syskon.

Han kanske har ett lättare handikapp, finns ju hos människor så även hos djur.. Kanske lär sig långsammare än andra hästar eller så.

Min var världens enklaste föl. Jättesocial och det var bara så lätt allting från att börja gå i grimma til den dagen hon reds in. En oerhört okomplicerad häst som är pigg på nya saker. Den uppfattningen har jag fått av andra ägare till QE-barn också.

Mina QE avkommor har varit väldigt sociala, orädda och självständiga, vissa lite väl mycket, men det har också alla avkommor efter detta sto varit.

Det låter ju som om det vanligtvis inte blir svåra avkommor. Det gläder mig eftersom det förhoppningsvis kommer att ändra sig. Jag försöker lägga lite extra tid på honom så att han ska vänja sig. Man måste vara väldigt lugn och inte göra några snabba rörelser. Tanken var att han skulle visas till helgen men det känns inte som om det är läge att göra det. Jag vill gärna ha lite mer kontroll över situationen så att säga.
Han har både ston och hingstar till syskon och det kan jag hålla med om att det är stor skillnad.

Har ett 3 åeigt sto efter Quite Easy. Hon är mkt glad och social. Nyfiken som en strut och stabilt psyke.

Mitt QE-föl (nu 5 år) har hela tiden varit VÄRLDENS coolaste. Social, nyfiken, lättlärd, totalt orädd och verkligen genomsnäll (min lilla nallebjörn)

Min QE är 4 år nu men vi har haft honom sedan han vandes av. Han har alltid vart väldigt tuff!! Men så har han Cortez-Romeo bakom QE också! Har även en syster till honom (e:Landor S) o hon kan vara en riktig bitch också, men hon är känslig på de. Han är bara tuff, "hård" men så är han ffa hingst också.
Har inte haft med nå andra föl att göra e QE men träffat på en hel del hästar som är riktigt tuffa. Inget man kör runt med!!

Min har Stanford - Brabant bakom, och hans halvbror (e Swift) har alltid varit en "snäll hårding" (MKT humör och egen vilja, och visar vad han tycker), men QE-sonen är som sagt helt underbar i psyket, och var även det som hingst (kastrerades endast pga att de andra i stallet inte ville ha en hingst inhyst, och jag inte fick tag i ngn annan stallplats inom rimligt avstånd tillräckligt snabbt)

Vi har tränat och tränat nu det sista och det går bättre och bättre.
I går fick vi sätta på grimman direkt och gick upp till ridhuset och släppte dem där en stund och sedan gick det jättelätt att ta på grimman och gå tillbaka igen. Förra veckan hade detta varit omöjligt.
Det verkar som om det kan bli visning till helgen i alla fall!
Han kanske helt plötsligt har mognat om man nu kan säga det om en fölunge på knappt 8 veckor...

Våra föl är nog att betrakta som ganska skygga, men vi låter dem å andra sidan vara - alla blir sociala vad det lider. Som vi ser det så är det bättre att låta en skyggis vara ifred än att hålla på och dona med den och den blir uppskärrad...

Jag har oxå haft av båda sorterna (samma sto)..... Men det har nu resulterat i att hon är så jäkla tuff att det är svårt att hantera henne nu! Vi bryde oss inte speciellt mycket om henne när hon var liten utan lätt henne komma till oss!
Nu är hon dock 1 år, 160 i fram kanten å ännu högre där bak å värdens goaste så länge hon får som hon vill! :d

Förvisso är hon inte efter QE utan efter Cagliostro.
Vi har nämligen en 4-åring oxå efter QE som var helt motsattsen när hon var liten!
Och det är hon fortfarande....
Dessvärre tror hon att hon är en knä hund... :angel: :angel:
Husses fel .... :rofl: :rofl:
Men ha inte för bråttom, minsta mistag kan sätta sig i psyket för livet.... :idea:

Lycka till med visningen......

Tack! Jo jag är också av den uppfattningen att man inte ska tvinga sig på dem. Jag har mest gjort så att jag har varit i hagen och hållt på med de andra och han har fått komma fram själv. Ett föl behöver ju inte kunna så mycket men att kunna sätta på en grimma och bli ledd samt lyfta hovarna behöver de ju lära sig tidigt sedan kommer ju det andra med tiden. Man måste vara lugn och ha tålamod så blir det oftast bra till slut. Han har faktiskt ändrat sig mycket nu bara sista veckan så det blir nog folk av honom med:)

Vi har haft grimma bara en gång - när de verkades.

Men om vi skulle ha visat dem så hade det förstås blivit lite mer !

Låter som många beskrivningar passar in på min 2-åriga valack; Social, självständig, livsglad, nyfiken, orädd och pigg. Han visar aldrig några sura miner.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 214
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 979
Senast: kopparberg
·
M
Träning Jag har för 2 månader sen fått ett vbl sto. 2 veckor senare fick jag i uppgift att ta hand om hennes föl. (han är nu 9 mån) De som...
Svar
2
· Visningar
947
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka