Provred en häst som bocka

Jag hae aldrig varit med om en häst som har bockat annat än unghästar som varit lite för pigga eller busiga, men då är det ju småbock, inte rejält så man åker av. Eller hästar man tex rider på fält som är lite olydiga och för pigga. Men samma sak där, småbock inte rejält som denna verkar göra. I sånna fall har samtliga varit halta och eller haft ryggproblem.
Hon red han för mig och han guppade rejält med rumpen då med .
En häst som är 16 år borde vara lite klokare och aldrig varit med om just de förut .
Känns väl inte så okej ,även om han inte nu varit igång .
 
Tack för svar !de är exakt så jag känner .
Tänker verkligen inte skriva under något utan de görs .
De jag mest reagerar på är hon trycker på och tjötar ganska mycket ...vilket kan va så han kanske gjort såhär förut ?
Vissa säljare vill bara bli av med hästen och kan "prata för sig" .
Vill inte riskera nånting för även om jag är orädd som ryttare så vill jag kunna känna mig trygg .
Sen var ju jag den enda spekulanten på hästen så förstår nu kanske vrf hon tjötar just så på mig ...men gick knappt 1 dag så ringde hon och ville "sälja " på mig hästen ..hmm får ta en rejäl funderare för finns otroligt många andra hästar på marknaden och kostar inte mer än tid och liten peng för hitta den "rätta" :)
Sådär var det när jag skulle köpa en häst för ca tio år sedan. Var 20 Då Och Den Hästen Var trevlig båda att hantera och rida och var en het kandidat för mig.
Men jag ville ändå prov fler.
Ägaren låg dock på redan dagen efter och ringde tror det var elva gånger. Minns siffra än. Och skickade flera sms att hon behövde veta snarast om jag skulle ha honom.
Det blev bara stress , så jag valde bort den pga ägarens hets.
Annars hade jag mycket väl kunnat köpa den.
I efterhand hade den hästen passat mig bättre än den jag sedan köpte.
Men jag kunde inte stressa mig igen ett köp, det var inte mitt fel att hon hade brottom att bli av med honom kände jag.
 
Hon red han för mig och han guppade rejält med rumpen då med .
En häst som är 16 år borde vara lite klokare och aldrig varit med om just de förut .
Känns väl inte så okej ,även om han inte nu varit igång .
Min förra medryttarhäst studsade med rumpan när han fick ryggproblem. Var det första tecknet. Han hoppade till med bakbenen när jag skulle upp och när vi skulle fatta galopp gjorde det ont så då studsa han till baktill också.
Han var dock för fet för att orka studsa högre än så.
 
Sådär var det när jag skulle köpa en häst för ca tio år sedan. Var 20 Då Och Den Hästen Var trevlig båda att hantera och rida och var en het kandidat för mig.
Men jag ville ändå prov fler.
Ägaren låg dock på redan dagen efter och ringde tror det var elva gånger. Minns siffra än. Och skickade flera sms att hon behövde veta snarast om jag skulle ha honom.
Det blev bara stress , så jag valde bort den pga ägarens hets.
Annars hade jag mycket väl kunnat köpa den.
I efterhand hade den hästen passat mig bättre än den jag sedan köpte.
Men jag kunde inte stressa mig igen ett köp, det var inte mitt fel att hon hade brottom att bli av med honom kände jag.
Hon informera att igår hade han inte bockat nånting .
Men samtidigt tror jag hon såg möjlighet att försöka sälja han till mig .
Då jag vet om att han kan göra så ...men sen vet jag många hästförsäljare vill bli av med hästen för de kostar .
Hon gick från 5000-10.000 på 2 dagar tycker jag är skumt för utrustning va inte särskilt dyr..
 
Min förra medryttarhäst studsade med rumpan när han fick ryggproblem. Var det första tecknet. Han hoppade till med bakbenen när jag skulle upp och när vi skulle fatta galopp gjorde det ont så då studsa han till baktill också.
Han var dock för fet för att orka studsa högre än så.
Fanns andra "fel" på hästen som han kan inte äta sötsaker och man måste ha extra koll på tänderna .
Sen har han ett ljud för sig men de är kollat och var ingenting.
Samtidigt känns de inte roligt behöva tänka på så himla mycket i början .
Inte vart särskilt inriktad på just "ridtravare",är öppen för andra raser haft halvblod och ridtravare samt ridit korsningar ...jag provred han för ägaren kändes bra och de var i närheten :)
Så länge jag och hästen trivs ihop så är de inte prislappen eller rasen som spelar roll .
De är jag och hästen ska funka i långa loppet ,så väldigt noga med att allt ska kännas rätt från början .
De är ju ändå en livskamrat man vill ha ,så en besiktning kmr göras om valet blir han .
 
Hon informera att igår hade han inte bockat nånting .
Men samtidigt tror jag hon såg möjlighet att försöka sälja han till mig .
Då jag vet om att han kan göra så ...men sen vet jag många hästförsäljare vill bli av med hästen för de kostar .
Hon gick från 5000-10.000 på 2 dagar tycker jag är skumt för utrustning va inte särskilt
Fanns andra "fel" på hästen som han kan inte äta sötsaker och man måste ha extra koll på tänderna .
Sen har han ett ljud för sig men de är kollat och var ingenting.
Samtidigt känns de inte roligt behöva tänka på så himla mycket i början .
Inte vart särskilt inriktad på just "ridtravare",är öppen för andra raser haft halvblod och ridtravare samt ridit korsningar ...jag provred han för ägaren kändes bra och de var i närheten :)
Så länge jag och hästen trivs ihop så är de inte prislappen eller rasen som spelar roll .
De är jag och hästen ska funka i långa loppet ,så väldigt noga med att allt ska kännas rätt från början .
De är ju ändå en livskamrat man vill ha ,så en besiktning kmr göras om valet blir han .
Jag har hållet aldrig matat mina hästar med sötsaker inte ens betfor:) men det är en annan diskussion och de har varit fullt friska :)
 
Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare ..
Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin travare .
Annonsen stod han kunde ridas av alla ...
Han va riktigt fin i hanteringen lugn och "cool" stod bara titta vad man gjorde .
Provridningen gick helt okej ,han var pigg och framåt gick i fin form både skritt/trav .
Men dessvärre bocka han rejält !jag åkte självklart av men satte mig upp direkt och hans "rumpa" guppa till och från .Blev absolut inte rädd .
Detta är något han inte gjort så ofta och han är ej igångsatt ...
Hans sadel låg bra och han inte "några problem med ryggen " fanns papper på de också .
Jag själv letar en hobbyhäst som är hyfsad trygg och framåt att rida .
Sen slumpen blev att jag åkte och provred han just...
Hon ringde mig idag och vill gärna sälja han till mig ,med 3 månader prov och känner hon tryckte på rejält .Hon tyckte jag var kanon och väldigt nöjd med mig som ev blivande ägare .
Men sa jag ville fundera tills senare sen fick sms på kvällen då att vill veta lite hur du tänker osv .

Hur hade ni tänkt ?jag trivdes väldigt bra med ägaren och hästen för övrigt .
Men risken finns han forsätter bocka och han bockade verkligen inte "lite".
Han hade även bockat av henne dagen efter så hade ni tänkt kring de just ?
För jag vill verkligen ha en livskamrat och få allt funka :/ tacksam för svar !
Tänk positivt.

Att sälja sin häst är ju inte precis någon vinstaffär känns det som för mig iallafall. Jag har placerat ut de få hästar som jag har varit tvungen att bli av med. Alltså leta efter en erfaren ryttare som en tror kan sköta och rida hästen är målet. Grattis du blev betrodd det är därför ägaren ringer.

Bockningen går ju inte att avgöra utan veterinär men du skulle väl få prova hästen i tre månader? Skriv ordentligt avtal så att om du inte vill kan du lämna tillbaka hästen , eller betala inte förrän efter tre månader. Det kanske finns något sätt att frysa pengarna i tre månader så ingen riskerar något.
 
Jag skulle leta vidare och om jag inte hittar någon jag fastnar för/passar bra med efter flera provridningar skulle jag kunna tänka mig att rida den igen för att se hur jag känner då. Jag skulle även ställa en rad frågor där det viktigaste är att veta varför hästen inte är igång och varför ryggen är kollad.
 
Vad säger din magkänsla? Känns det inte helt 100 så leta vidare, även om säljaren ligger på. Man ska inte förhasta sig, och som flera andra sagt så finns det många andra fina hästar att ha roligt med ifall det inte blir aktuellt med köp av just den här hästen! :)
 
Tänk positivt.

Att sälja sin häst är ju inte precis någon vinstaffär känns det som för mig iallafall. Jag har placerat ut de få hästar som jag har varit tvungen att bli av med. Alltså leta efter en erfaren ryttare som en tror kan sköta och rida hästen är målet. Grattis du blev betrodd det är därför ägaren ringer.

Bockningen går ju inte att avgöra utan veterinär men du skulle väl få prova hästen i tre månader? Skriv ordentligt avtal så att om du inte vill kan du lämna tillbaka hästen , eller betala inte förrän efter tre månader. Det kanske finns något sätt att frysa pengarna i tre månader så ingen riskerar något.
Så är de !hon var överlycklig att få sälja hästen till mig och hon var väääldigt noga vem hon sålde till .
Och prov/foder ville hon inte alls i början ,men hon kände och sa jag var en fantastisk människa med gott hjärta och kunde inte hitta en bättre person till honom .
Krav var att jag skulle ta bilder och skicka sen att man skriver rena papper ,och hon får komma besöka då och då .
Så man ska inte alltid ana de värsta ...för annars klicka jag och hästen väldigt bra(stannade extra länge och gosade)
Han stod lös i gången och gjorde ingenting :) som sagt de kan bara veterinär avgöra resten!
 
Spontant, har den papper på att ryggen är ok För Att det varit problem tidigare?
Eller varför är den kollad där?

Tänker mest att en frisk häst utan problemområden gör man kanske snarare en allmän koll på om man vill se så allt är ok. Och inte så specifikt som just -rygg enbart-.




Edit
Såg att fler tänkte samma sak


Även jag tänkte, utan att ha läst svaren, EXAKT det. Finns det veterinärpapper på att en viss kroppsdel är u.a., och hästen inte har ett är eller liknande där som förklarar varför man som säljare vill kunna visa att det bara är kosmetiskt, då kan man ge sig på att hästen haft problem från kroppsdelen, alt uppvisat ett beteende som tyder på ont där, veterinärundersökts pga det men de inte hittat något.

Skulle inte ta emot den hästen gratis ens.
 
Jag har faktiskt köpt häst som bockade på provridningen, men det var en glädjebock för att jag förmodligen red lite mer framåt än ägaren gjort, så det var inget jag brydde mig om. Hade hästen i 17 år och hon blev 30 så det var inga fel på henne :D

Bockar den modell kasta av folk, då hade jag kollat vidare...
 
Så är de !hon var överlycklig att få sälja hästen till mig och hon var väääldigt noga vem hon sålde till .
Och prov/foder ville hon inte alls i början ,men hon kände och sa jag var en fantastisk människa med gott hjärta och kunde inte hitta en bättre person till honom .
Krav var att jag skulle ta bilder och skicka sen att man skriver rena papper ,och hon får komma besöka då och då .
Så man ska inte alltid ana de värsta ...för annars klicka jag och hästen väldigt bra(stannade extra länge och gosade)
Han stod lös i gången och gjorde ingenting :) som sagt de kan bara veterinär avgöra resten!
Att rida upp en travare är ju inte precis någon vinstaffär , enligt vad jag har fått för mig, alltså jag tror detta. Så därför tror jag om en travare är välriden och välskött och på grund av olika livshändelser letar efter ett nytt hem så är det ofta en djur/hästmänniska som har ägt den.

TS skriver dessutom att TS är erfaren hästmänniska, TS är kvar trots bumpande häst, tyder på detta. Däremot tror jag inte detta råd är generellt till alla. Här är det en erfaren hästmänniska som säljer till en annan erfaren hästmänniska är min bedömning utifrån texten i trådstarten. Risken är föga eftersom båda vill hästens väl. Nej så är fel att skriva. Det finns en risk, försök och tänk På alla parametrar.

Alltså för alla som läser som är mindre erfarna. Var försiktiga , ta med ridläraren, veterinär etc.
 
Att rida upp en travare är ju inte precis någon vinstaffär , enligt vad jag har fått för mig, alltså jag tror detta. Så därför tror jag om en travare är välriden och välskött och på grund av olika livshändelser letar efter ett nytt hem så är det ofta en djur/hästmänniska som har ägt den.

TS skriver dessutom att TS är erfaren hästmänniska, TS är kvar trots bumpande häst, tyder på detta. Däremot tror jag inte detta råd är generellt till alla. Här är det en erfaren hästmänniska som säljer till en annan erfaren hästmänniska är min bedömning utifrån texten i trådstarten. Risken är föga eftersom båda vill hästens väl. Nej så är fel att skriva. Det finns en risk, försök och tänk På alla parametrar.

Alltså för alla som läser som är mindre erfarna. Var försiktiga , ta med ridläraren, veterinär etc.
TS åkte ju av skriver hen själv i #1
 
Bockandet är inget jag skulle hängt upp mig på, det känns som att nästan alla har en historia om hästar som är lugnet själva som helst plötsligt får något jäkla ryck och bockar och sprätter från ingenstans. Skulle ha provridit hästen fler gånger och känt efter hur det kändes.
 
TS åkte ju av skriver hen själv i #1
Stämmer bra de :) sånt händer och tvekade inte på hoppa upp igen .
Men som sagt man funderar och isåfall göra veterinärbesiktning om de blir aktuellt.
Ingen brådska att hitta en bra hobbyhäst ,får ta sin tid helt enkelt
 
Bockandet är inget jag skulle hängt upp mig på, det känns som att nästan alla har en historia om hästar som är lugnet själva som helst plötsligt får något jäkla ryck och bockar och sprätter från ingenstans. Skulle ha provridit hästen fler gånger och känt efter hur det kändes.
De är sant ...sen kan man ju provrida en "cool lugn "häst sen när den kommer hem kan de vara motsatsen .
Så viktigt besöka och provrida flera ggr ,kan bli riktigt bra om man bara ger tid och chansen.
 
Tack för svar !de är exakt så jag känner .
Tänker verkligen inte skriva under något utan de görs .
De jag mest reagerar på är hon trycker på och tjötar ganska mycket ...vilket kan va så han kanske gjort såhär förut ?
Vissa säljare vill bara bli av med hästen och kan "prata för sig" .
Vill inte riskera nånting för även om jag är orädd som ryttare så vill jag kunna känna mig trygg .
Sen var ju jag den enda spekulanten på hästen så förstår nu kanske vrf hon tjötar just så på mig ...men gick knappt 1 dag så ringde hon och ville "sälja " på mig hästen ..hmm får ta en rejäl funderare för finns otroligt många andra hästar på marknaden och kostar inte mer än tid och liten peng för hitta den "rätta" :)
Jag har inte läst hela tråden men tycker att du ska leta efter någon annan häst! Det finns msssor av hästar till salu varför köpa en som det kan bli massor av problem med? Det är ganska oansvarigt att sälja en sådan häst.

Jag hade aldrig köpt den.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 591
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 852
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 363
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp