Provred en häst som bocka

Thatgirl

Trådstartare
Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare ..
Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin travare .
Annonsen stod han kunde ridas av alla ...
Han va riktigt fin i hanteringen lugn och "cool" stod bara titta vad man gjorde .
Provridningen gick helt okej ,han var pigg och framåt gick i fin form både skritt/trav .
Men dessvärre bocka han rejält !jag åkte självklart av men satte mig upp direkt och hans "rumpa" guppa till och från .Blev absolut inte rädd .
Detta är något han inte gjort så ofta och han är ej igångsatt ...
Hans sadel låg bra och han inte "några problem med ryggen " fanns papper på de också .
Jag själv letar en hobbyhäst som är hyfsad trygg och framåt att rida .
Sen slumpen blev att jag åkte och provred han just...
Hon ringde mig idag och vill gärna sälja han till mig ,med 3 månader prov och känner hon tryckte på rejält .Hon tyckte jag var kanon och väldigt nöjd med mig som ev blivande ägare .
Men sa jag ville fundera tills senare sen fick sms på kvällen då att vill veta lite hur du tänker osv .

Hur hade ni tänkt ?jag trivdes väldigt bra med ägaren och hästen för övrigt .
Men risken finns han forsätter bocka och han bockade verkligen inte "lite".
Han hade även bockat av henne dagen efter så hade ni tänkt kring de just ?
För jag vill verkligen ha en livskamrat och få allt funka :/ tacksam för svar !
 
Jag hade inte skrivit på några papper eller betalt ett öre för hästen innan hästen har en färsk veterinärbesiktning utan anmärkningar, och då ska det vara mer än bara lite böjprov. Att hästen inte brukar bocka och sedan bockar rejält helt plötsligt både med en ny ryttare och med ägaren är helt klart varningsklockor.

Vet inte hur många hästar du provridit förutom denna, men du ska -inte- snöa in dig på första bästa häst bara för att du känner att du ska ha en häst. Fortsätt provrida fler hästar. Det kostar inget annat än bensinpengar att provrida och man förlorar inget på det. Ta inte första bästa, speciellt inte om den inte beter sig normalt.

När jag skulle köpa häst för några år sedan åkte vi och provred en del. Den första hästen beskrevs som "bombsäker", men när jag provred den i paddocken och den började skygga för bilarna som körde förbi på vägen intill så var det nej direkt. Den var fin, söt och snäll osv osv, men jag ville ha en säker häst som klarade det mesta, inte en häst som knappt gick att rida i en paddock ens utan att skygga för allt möjligt. Det kändes trist, men några hästar senare så hittade jag en mycket bättre häst som jag köpte istället.
 
Jag hade inte skrivit på några papper eller betalt ett öre för hästen innan hästen har en färsk veterinärbesiktning utan anmärkningar, och då ska det vara mer än bara lite böjprov. Att hästen inte brukar bocka och sedan bockar rejält helt plötsligt både med en ny ryttare och med ägaren är helt klart varningsklockor.

Vet inte hur många hästar du provridit förutom denna, men du ska -inte- snöa in dig på första bästa häst bara för att du känner att du ska ha en häst. Fortsätt provrida fler hästar. Det kostar inget annat än bensinpengar att provrida och man förlorar inget på det. Ta inte första bästa, speciellt inte om den inte beter sig normalt.

När jag skulle köpa häst för några år sedan åkte vi och provred en del. Den första hästen beskrevs som "bombsäker", men när jag provred den i paddocken och den började skygga för bilarna som körde förbi på vägen intill så var det nej direkt. Den var fin, söt och snäll osv osv, men jag ville ha en säker häst som klarade det mesta, inte en häst som knappt gick att rida i en paddock ens utan att skygga för allt möjligt. Det kändes trist, men några hästar senare så hittade jag en mycket bättre häst som jag köpte istället.

Tack för svar !de är exakt så jag känner .
Tänker verkligen inte skriva under något utan de görs .
De jag mest reagerar på är hon trycker på och tjötar ganska mycket ...vilket kan va så han kanske gjort såhär förut ?
Vissa säljare vill bara bli av med hästen och kan "prata för sig" .
Vill inte riskera nånting för även om jag är orädd som ryttare så vill jag kunna känna mig trygg .
Sen var ju jag den enda spekulanten på hästen så förstår nu kanske vrf hon tjötar just så på mig ...men gick knappt 1 dag så ringde hon och ville "sälja " på mig hästen ..hmm får ta en rejäl funderare för finns otroligt många andra hästar på marknaden och kostar inte mer än tid och liten peng för hitta den "rätta" :)
 
Den hästen jag provred som skyggade för trafik även när vi red i paddocken, där försökte ägaren också trycka på och sa att "ja det är många spekulanter, men jag tyckte du var så bra så jag ger dig förtur om du vill köpa hästen", för att jag skulle känna mig speciell, men samtidigt sätta press på mig att bestämma mig fort och förhoppningsvis då köpa hästen även om jag tvekade. Så hon försökte också sälja på mig hästen.

Om ägaren försöker sälja på en hästen som om man är hos en bilhandlare ska man dra öronen åt sig. Om det är en ridtravare du är ute efter finns det tonvis med hästar på marknaden och det kommer nya hela tiden. Jag sökte också ridtravare och hittade en jättetrevlig och helt suverän häst som jag köpte av en trevlig tjej. Så man ska bara ha is i magen och följa sitt sunda förnuft.
 
Känner spontant att kanske säljaren inte är helt ärlig, attans osis att den bockar precis när den provrids... Fast jag är en feg tjej som inte skulle ens sitta upp på en häst som bockar under ryttare :o Äsch, leta vidare, och varmt lycka till
 
Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare ..
Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin travare .
Annonsen stod han kunde ridas av alla ...
Han va riktigt fin i hanteringen lugn och "cool" stod bara titta vad man gjorde .
Provridningen gick helt okej ,han var pigg och framåt gick i fin form både skritt/trav .
Men dessvärre bocka han rejält !jag åkte självklart av men satte mig upp direkt och hans "rumpa" guppa till och från .Blev absolut inte rädd .
Detta är något han inte gjort så ofta och han är ej igångsatt ...
Hans sadel låg bra och han inte "några problem med ryggen " fanns papper på de också .
Jag själv letar en hobbyhäst som är hyfsad trygg och framåt att rida .
Sen slumpen blev att jag åkte och provred han just...
Hon ringde mig idag och vill gärna sälja han till mig ,med 3 månader prov och känner hon tryckte på rejält .Hon tyckte jag var kanon och väldigt nöjd med mig som ev blivande ägare .
Men sa jag ville fundera tills senare sen fick sms på kvällen då att vill veta lite hur du tänker osv .

Hur hade ni tänkt ?jag trivdes väldigt bra med ägaren och hästen för övrigt .
Men risken finns han forsätter bocka och han bockade verkligen inte "lite".
Han hade även bockat av henne dagen efter så hade ni tänkt kring de just ?
För jag vill verkligen ha en livskamrat och få allt funka :/ tacksam för svar !



Att ägaren ringer och tjatar betyder antagligen att hon inte haft många intressenter på hästen. Huruvida du hade otur på provridningen går ju inte att veta säkert. Men åk ut och provrid fler oavsett hur du går vidare med just den här.

Vill du gå vidare med en besiktning så ta den till klinik. Det är bara dumt att köpa på sig problem när det finns mängder av friska trygga hästar att välja på.
 
Säljaren kanske försöker kanske få dig att köpa hästen för att bli av med "problemet"?
Nja, låter inte som en häst, som man vill ha i första hand. Jag hade nog själv varit väldigt skeptiskt och hade om det är den enda hästen jag skulle kunna tänka mig undersökt den noga, så jag inte hade köpt på mig problem, som några nämnt tidigare i tråden.
 
Hade aldrig köpt på mig ett sådant problem och ägaren beter sig inte ok som tjatar på dig.

Nu vet jag inte riktigt hur provridningen gick till men se till att ägaren alltid rider först så att du kan se hur hästen beter sig med sin vanliga ryttare. Ta dessutom med dig någon kunnig person som också kan se hur det ser ut. Det är väldigt lätt att missa saker. När du väl hittat en häst som verkar trevlig och schysst och som du trivs med så gör en ordentlig veterinärbesiktning så att du inte får några överraskningar i efterhand. Det är mycket bättre att vara "förklok" än efterklok. :)
 
Känns väldigt troligt att det är precis så det är.
Ja, jag får den känslan också. Sen att säljaren säger att den inte gjort så tidigare och det finns papper på att den inte har några problem med ryggen, men den kan ändå gjort så tidigare (därav min tanke med att säljaren vill bli av med "problemet") och kan ha problem någon annanstans, eller fått problem efter att den blivit kollad.
 
Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare ..
Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin travare .
Annonsen stod han kunde ridas av alla ...
Han va riktigt fin i hanteringen lugn och "cool" stod bara titta vad man gjorde .
Provridningen gick helt okej ,han var pigg och framåt gick i fin form både skritt/trav .
Men dessvärre bocka han rejält !jag åkte självklart av men satte mig upp direkt och hans "rumpa" guppa till och från .Blev absolut inte rädd .
Detta är något han inte gjort så ofta och han är ej igångsatt ...
Hans sadel låg bra och han inte "några problem med ryggen " fanns papper på de också .
Jag själv letar en hobbyhäst som är hyfsad trygg och framåt att rida .
Sen slumpen blev att jag åkte och provred han just...
Hon ringde mig idag och vill gärna sälja han till mig ,med 3 månader prov och känner hon tryckte på rejält .Hon tyckte jag var kanon och väldigt nöjd med mig som ev blivande ägare .
Men sa jag ville fundera tills senare sen fick sms på kvällen då att vill veta lite hur du tänker osv .

Hur hade ni tänkt ?jag trivdes väldigt bra med ägaren och hästen för övrigt .
Men risken finns han forsätter bocka och han bockade verkligen inte "lite".
Han hade även bockat av henne dagen efter så hade ni tänkt kring de just ?
För jag vill verkligen ha en livskamrat och få allt funka :/ tacksam för svar !
Provrid hästen igen. Känn igenom ryggen innan och efter ridning, ömmar han någonstans?

Om allt verkar bra och du vill ha hästen, besikta först och om ni bestämmer er för en prövotid, se till att få med det tydligt i kontraktet.

Jag åkte av en häst på provridning och han bockade inte sen under provmånaden (som vi hade av andra orsaker). Alla hästar kan bocka ibland.
 
Och jag hade inte provridit den hästen igen. Varför göra det när det finns så många andra hästar som sköter sig bra? Snälla och schyssta hästar som inte är det minsta tråkiga att rida. Det är bättre att skaffa en sån som förstahäst.

Tänkte senast igår på hur mycket jag uppskattar min häst. Hon är pigg och glad men väldigt okomplicerade, trygg och snäll. Red ut ihop med stallägaren igår och hennes häst kan inte ligga bakom någon annan i galopp för då får hon frispel och ligger hon först så drar hon järnet. Min häst kan galoppera först, sist, i mitten, jämsides, whatever i det tempot jag har valt utan minsta problem. Om hästen framför drar iväg så kan jag ändå lätt bryta av utan att min häst blir stressad.
Och så kom det en låååångt godståg när vi var nästan framme vid en järnvägsövergång. Stallägarens häst tramsade runt medans vi väntade på att tåget skulle köra förbi. Min häst vickade lite på öronen.
Hon har faktiskt bockat pyttelite en gång under dom 2½ åren jag har haft henne. Första gången vi var ute på en terrängbana så kom det en liten krumelur efter ett extra roligt hinder. :D

Hon är helt enkelt en sån häst som fler vanliga hobbyryttare skulle ha för det blir så mycket roligare då. :)
 
Det första jag tänker är som några andra tänker här; att ägaren ringer och berättar att du är speciell och personen bara vill sälja till dig känns väldigt suspekt.

Varför finns det papper på att ryggen är ok om hästen aldrig haft ont i ryggen eller problem någonstans?

Jag har då aldrig kollat ryggen på mina hästar som är helt friska och aldrig bockat eller dummat sig när man tar på sadel eller varit halta av diffus anledning. Det gör man ju bara om det varit något som man eventuellt kan ha hänvisat till något i ryggen.

Nu förutsätter jag dock att det är lite mer än bara en vanlig palpation som veterinärerna gör vid vanlig gårdsbesiktning. Iallafall om man "har papper på det".
 
Spontant, har den papper på att ryggen är ok För Att det varit problem tidigare?
Eller varför är den kollad där?

Tänker mest att en frisk häst utan problemområden gör man kanske snarare en allmän koll på om man vill se så allt är ok. Och inte så specifikt som just -rygg enbart-.




Edit
Såg att fler tänkte samma sak
 
Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare ..
Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin travare .
Annonsen stod han kunde ridas av alla ...
Han va riktigt fin i hanteringen lugn och "cool" stod bara titta vad man gjorde .
Provridningen gick helt okej ,han var pigg och framåt gick i fin form både skritt/trav .
Men dessvärre bocka han rejält !jag åkte självklart av men satte mig upp direkt och hans "rumpa" guppa till och från .Blev absolut inte rädd .
Detta är något han inte gjort så ofta och han är ej igångsatt ...
Hans sadel låg bra och han inte "några problem med ryggen " fanns papper på de också .
Jag själv letar en hobbyhäst som är hyfsad trygg och framåt att rida .
Sen slumpen blev att jag åkte och provred han just...
Hon ringde mig idag och vill gärna sälja han till mig ,med 3 månader prov och känner hon tryckte på rejält .Hon tyckte jag var kanon och väldigt nöjd med mig som ev blivande ägare .
Men sa jag ville fundera tills senare sen fick sms på kvällen då att vill veta lite hur du tänker osv .

Hur hade ni tänkt ?jag trivdes väldigt bra med ägaren och hästen för övrigt .
Men risken finns han forsätter bocka och han bockade verkligen inte "lite".
Han hade även bockat av henne dagen efter så hade ni tänkt kring de just ?
För jag vill verkligen ha en livskamrat och få allt funka :/ tacksam för svar !
Låter som hon försöker lura dig tycker jag. Varför har den ej varit igång? Kanske pga just bockningarna. Jag skulle aldrig köpt den.
 
Håller med @Magnum. Ofta kollar man ju inte upp hästar bara sådär, och inte bara ryggen. Speciellt inte vanliga hobbyhästar som inte är igång. Hade den varit en besiktnings borde hon ha papper på annat än ryggen.
 
Provrid hästen igen. Känn igenom ryggen innan och efter ridning, ömmar han någonstans?

Om allt verkar bra och du vill ha hästen, besikta först och om ni bestämmer er för en prövotid, se till att få med det tydligt i kontraktet.

Jag åkte av en häst på provridning och han bockade inte sen under provmånaden (som vi hade av andra orsaker). Alla hästar kan bocka ibland.
Jag hae aldrig varit med om en häst som har bockat annat än unghästar som varit lite för pigga eller busiga, men då är det ju småbock, inte rejält så man åker av. Eller hästar man tex rider på fält som är lite olydiga och för pigga. Men samma sak där, småbock inte rejält som denna verkar göra. I sånna fall har samtliga varit halta och eller haft ryggproblem.
 
Jag hae aldrig varit med om en häst som har bockat annat än unghästar som varit lite för pigga eller busiga, men då är det ju småbock, inte rejält så man åker av. Eller hästar man tex rider på fält som är lite olydiga och för pigga. Men samma sak där, småbock inte rejält som denna verkar göra. I sånna fall har samtliga varit halta och eller haft ryggproblem.

Instämmer!

Om den bockar för ingenting så är det något galet. Eller så har den så mycket överskottsenergi så det kokar över. Det kan också vara något att ta med i beräkningen isåfall d v s att man kan få sig en åktur om man låter hästen vila några dagar för mycket. Inte så kul alltid.

Sen har ju min häst en ryggdiagnos men hon bockar inte för det. Varken på töm eller med ryttare.
 
Känner spontant att kanske säljaren inte är helt ärlig, attans osis att den bockar precis när den provrids... Fast jag är en feg tjej som inte skulle ens sitta upp på en häst som bockar under ryttare :o Äsch, leta vidare, och varmt lycka till
Nä kände inte de var så roligt hellre ....en häst på 162 och jag tidigare varit hästägare ..ALDRIG varit med om nått liknade ..så känns som hon vill göra en fuling :( ...Tack ska du ha !!jag håller på kollar vidare :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 593
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 852
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 364
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp