Proteinrikt foder

Murray

Trådstartare
Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein.

Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra värden och det är det han äter mest av just nu, dock får han bara i sig ca 6 kg/dag sammanlagt.

Han har även fri tillgång till lucern strå, äter just nu ca 10 L (åt förut närmare 20 L).

Utöver det äter han havre, krafft groov alfa, dodson & horrell (minns inte rätta stavningen men antar att ni förstår) müsli för fullblod. Mineralerna tycker han inte om just nu (dessa mineraler är de enda som han faktiskt fått i sig, ända tills nu).

Det ligger ofta (alltid!) kraft kvar i krubban så att öka den känns ganska meningslöst eftersom jag ändå kommer få slänga det.

Kli avgudar han, men eftersom han inte vill äta kalk vill jag inte ge honom kli. Allt som är sött som tex. betfor, melass, sockerbitar, klöver osv. tycker han inte om.


Så, vilket foder innehåller mycket protein och som han tycker om?
Soja? Annat?
 
Sv: Proteinrikt foder

Vilken Krafft Groov ger du, 90 eller 125?

Havre är ju inte speciellt proteinrikt i sammhanget, du kanske ska byta det mot något proteinrikare? Ger du Groov 125 så kanske du kan byta motsvarande mängd havre mot mot Grooven, t.ex.

Vad har du för värden på grovfodren? På müslifodret?

Det känns som att du ger väldigt många sorters kraftfoder, det kanske går att byta ut 2 av dem mot en större mängd av det 3:e?
 
Sv: Proteinrikt foder

Har du provat krafft protein? det är ju väldigt koncentreat protein så du behöver inte ge så stor mängd för att hästen ska få i sig ganska mkt protein.
Soja är ju också ett alternativ.
 
Sv: Proteinrikt foder

Krafft Pluss Grön (200 g smrp)
Krafft Protein (330 g smrp)

Provat dem?
Mitt kräsna sto äter dessa med god aptit!
Håller med om att du kanske borde minska antalet olika kraftfoder och bara ge 2 sorter istället, om du kan balansera upp en bra foderstat på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinrikt foder

Krafft Protein ger underverk:banana:

Men det kanske är något annat fel... Har du kollat om han har mask?? Eller så att han inte fryser?? Annars tar det ju ungefär en månad från det att man ändrat foderstaten tills man ser det verkliga resultatet;) Du kanske har ökat fodret så mycket på en kort tid att han får i sig för mycket protein, och då petar de ut proteinet eftersom de inte behöver det:)
 
Sv: Proteinrikt foder

Krafft groov alfa heter det. Annars vet jag inte??

Värden kan jag tyvärr inte i huvudet. Dock är höet mycket bra.

Han har haft en ordenligt uträknad foderstat men pga olika anledningar har den ändrats upp och ner.
Tidigare har han bara fått havre och müslin men tanken är vi ska gå över till krafft delvis eftersom unghästen äter det (=enklare) och mer ekonomiskt. Så det är därför han går på båda (eller alla tre om man räknar med havren) just nu.

Min häst gillar variation ;)
 
Sv: Proteinrikt foder

Har inte provat dessa.

Har svarat på din fråga i inlägget ovan.
Är egentligen ute efter ett foder att stödfodra med så att han får i sig ordentligt med protein tills tjejen som hjälper oss med foderstaten hunnit räkna.
 
Sv: Proteinrikt foder

Mask har han inte och har aldrig haft under den tiden som jag haft honom (mer än två år nu). Frussen är han men han har rätt så mycket täcken på sig och är inte klippt, är det soligt går han utan täcke och med hans mörka päls blir han väldigt varm. Så jag tror nog inte att han fryser.

Han tunnade ut fruktansvärt mycket i somras pga att han var konvalicent och har därefter gått upp stadigt både i vikt och muskler. Men man blir såklart orolig att han får i sig för lite protein eftersom han fortfarande är i uppbyggnadsstadiet.
 
Sv: Proteinrikt foder

Hur mycket soja bör man ge ungefär i sådana fall? Beror det på hur mycket som 'saknas' eller äter de inte/tar inte upp det som de inte behöver?
 
Sv: Proteinrikt foder

Skippa alla de andra kraftfodersorterna och kör på bara Hippo Alfa. Glöm inte räkna på hur mycket du ger hästen, så du har koll på vad som funkar.

Att dutta med så mycket olika fodersorter är varken billigt eller bra, och rätt taskigt mot hästmagen. En mage i otakt tar ofta på en känslig häst.
 
Sv: Proteinrikt foder

Men om du ger en massa lusern får han i sig massor av kalk där, så ge kli du! Jag skulle prova att ge e-vitamin tillskott som behövs för musklerna.
 
Sv: Proteinrikt foder

Har du läst mina andra inlägg?

Där har jag skrivit att han går på müslin och groov endast just nu pga en övergångsperiod. Tycker du att jag ska skippa även havren? Grooven är pellerad och jag fick höra nyligen att pellerat inte är bra för hästens mage!?

Väl uträknad foderstat har han alltid haft men som jag redan skrivit har han varit konvalicent och jag vill se till att han får i sig ordenligt med protein tills den nya foderstaten är uträknad.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinrikt foder

Du vill köra på Krafft, för det är lättare... Men om det inte är det bästa? Om det kanske är en bättre lösning att slopa det inte så vänliga sojaalternativet och hitta ett gott foder som bägge kan äta?
 
Sv: Proteinrikt foder

Förstår inte nu. I förra inlägget tyckte du att jag bara skulle ge krafft och nu ska skippa det helt?
Är krafft inte det bästa får vi ge något som är bättre. Inget mer med det men det är väl självklart att kan båda gå på samma och underlätta för mig är det ett bra alternativ. :confused:

Unghästen har redan foderstaten uträknad och ska äta krafft groov.

Soja får han inte.
 
Sv: Proteinrikt foder

Jag har inte föreslagit Krafft (tycker inte om Krafft)

Jag har föreslagit Hippo Alfa. Som ligger bra i protein (bra mycket högre än t ex Krafft Lucern!). Ett foder som jag tycker är både smakligt och välfungerande på hästar som behöver mycket protein i foderstaten.
 
Sv: Proteinrikt foder

Okej. Läste bara snabbt alfa. Sorry.

Varför tycker du inte om krafft?
Krafft lucern är det han äter eftersom det är den enda lucernen han tycker om. Ratar de andra vi provat eftersom många innehållet för mycket melass.
 
Sv: Proteinrikt foder

Ännu har jag inte hittat meningen med Kraffs lucern, eftersom det är så dåligt med protein i den. Då tar jag hellre Kvarnbys, eller byter till Alfa. Alfan ger ju SÅ mycket mer! (Krafft har inget som heter Alfa i sitt sortiment, btw)

Tvivlar på att Kvarnbys lucern innehåller mer melass än Kraffts, hade den gjort det hade det varit betydligt lägre kvot i den än i Kraffts.
 
Sv: Proteinrikt foder

Urs'kta, n[got har h'nt med tangenterna.

Har inte sett Kvarnbys i aff'rerna h'romkring. :confused:
Jo, Krafft groov finns som tv[ olika sorter, en alfa och en annan som jag inte minns namnet.
Ska kika p[ Hippo Alfan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 465
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp