Pris på foder??

S

Sanna_vbg

Vad kostar det i Månaden med foder?

Betfor
Havre
Lusern
Korn
Mineraler och vitaminer.
Finns det ngt bra färdigblandat foder?
Man kan ju inte hitta ngra prislister ngnstans tycker jag.

Fodret ska vara till ett fullblod på 9år som rids normalt.

Någon som har några rekomendationer eller ungefärliga prisuppgifter??

Sv: Pris på foder??

Hur mycket det kostar till just din häst kan inte vi andra räkna ut. Grovfoderpriserna varierar kraftigt och sen beror det på hur mycket din häst ska äta. Ta reda på vilka priser som gäller där du bor.

Jämfört med alla andra kostnader för hästägande så är fodret nästan ointressant. Det som kostar är stallplats, försäkringar, transporter, veterinärer, utrustning, resor, utbildning...

Baserar man sitt foder på ett bra grovfoder kostar det normalt inte mer än vad 8-15 kg hö kostar. I de flesta fall alltså mellan 30-50 kronor per dag vilket väl är vad ett paket cigaretter kostar i dagens läge. Som sagt, fodret är det billigaste i hästägandet.

Nu har jag sån tur att mitt grovfoder ingår i stallhyran och att det är bra värden på det, annars hade det blivit dyrt...

Mitt fullblod i lätt träning äter kraftfoder för runt 400 kr/månad

Lusern
Soja
Pellets (Mustang Protein + eller Krafft groov 125)

Fullblod är dyra i drift och kräver oftast myycket mat!:crazy:

OK, lägger du på dina 400 kronor för kraftfoder till mina beräknade 1000-1500 för grovfoder så är det ändå ganska billigt i sammanhanget.

För en normalhäst som kostar 100 000 i inköp så blir kostnaden per år ungefär:

kapitalkostnad (10 år avskrivning): 10 000
Försäkring (vet+liv): 6 000
Vaccinationer mm: 4 000
Foder: 15 000
Skoning: 8 000
Stallhyra (exkl grovfoder): 12 000
Utrustning: 5 000

Totalt alltså cirka 60 000:-/år. Lägg till kostnader för träning, tävling, transporter, kläder...

Jag betalar 2 kr /kg för hö,( 52 g smrp, 8 Mj/kg foder, bra pris! kan bli betydligt dyrare)
5 kr /kg lucern
ca 200 kr /10 kg mineraler
havre 2,50 kr/kg
korn 2,50 kr/kg.

(Tex om hästen står på 10 kg hö, 1 kg lucern, 1kg korn och ½kg havre, ½liter betfor , 100 g mineraler = ca 30-40 kr per dag = ca 900-1200 spänn per månad)

För bara fodret då. På en höft. Kan bli betydligt dyrare, och behoven kan vara mkt högre.

finns bra fördigfoder med korn. en billig å super bra variant e Mustang. dom har müsli med korn, med eller utan havre. en 20 kg säck kostar ca 120 kr. går att köpa kornkross på Granngården (eller vad det nu heter nu för tiden!) kostar 80 kr för 20 kg...

Det beror ju helt och hållet på vilket foder du behöver utefter grovfodret.

Jag har en kraftfoderkostnad (inkl lucern) på ca 300+-/månad.
Då ger jag musli, betfor, speedy beet och lucern.
Grovfoderkostnaden är 1:-/kg

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka