Pris för inridning av häst?

Estivuz

Trådstartare
Jag sitter och funderar på hur mycket som är vettigt att ta betalt för inridning av en unghäst.
Hästen i fråga står hos uppfödaren, jag kommer dit cirka 2-3 gånger i veckan ungefär en timme. Stallet ligger 15 minuter från mig.
Oftast så skickar ju folk iväg hästar på inridning/tillridning men då ingår ju uppstallning i priset.

Vad är egentligen en vettig prissättning för att rida in en häst?
 
Jag sitter och funderar på hur mycket som är vettigt att ta betalt för inridning av en unghäst.
Hästen i fråga står hos uppfödaren, jag kommer dit cirka 2-3 gånger i veckan ungefär en timme. Stallet ligger 15 minuter från mig.
Oftast så skickar ju folk iväg hästar på inridning/tillridning men då ingår ju uppstallning i priset.

Vad är egentligen en vettig prissättning för att rida in en häst?

Prissättning vitt borde ligga mellan 375-500 kr/timmen om du ska få något ut ut det.
 
Prissättning vitt borde ligga mellan 375-500 kr/timmen om du ska få något ut ut det.
Såpass. Jag tyckte det lät mycket. Har sagt att vi ska komma överrens om ett "paketpris" och lite beror det ju på hur lång tid det tar med hästen. Men då har jag ett hum!
 
Jag sitter och funderar på hur mycket som är vettigt att ta betalt för inridning av en unghäst.
Hästen i fråga står hos uppfödaren, jag kommer dit cirka 2-3 gånger i veckan ungefär en timme. Stallet ligger 15 minuter från mig.
Oftast så skickar ju folk iväg hästar på inridning/tillridning men då ingår ju uppstallning i priset.

Vad är egentligen en vettig prissättning för att rida in en häst?
Om vi tänker lite högt.
När jag lämnade till inridning så gick det på 8000:- plus moms/månad (Proffsstall)
Låt säga att du lämnar hästen i tre månader för inridning Då är vi uppe i 24 pengar. Vitt inkl installning.
Om man sen tänker sig att uppstallningen ska bort, typ 3000 i månaden? Då ska nio bort.
Alltså 15 000:- vitt för inridning i proffsstall, då i tre månader. En vettig siffra att utgå ifrån.

Sen, hur duktig/utbildad är du?
 
Om vi tänker lite högt.
När jag lämnade till inridning så gick det på 8000:- plus moms/månad (Proffsstall)
Låt säga att du lämnar hästen i tre månader för inridning Då är vi uppe i 24 pengar. Vitt inkl installning.
Om man sen tänker sig att uppstallningen ska bort, typ 3000 i månaden? Då ska nio bort.
Alltså 15 000:- vitt för inridning i proffsstall, då i tre månader. En vettig siffra att utgå ifrån.

Sen, hur duktig/utbildad är du?


Nja, vill jag nog säga till baklängesräkningen. Fullinackordering (där man inte ens behöver komma ut och se till sin häst) blir nog svårt att få under 5000 kr. Det beror givetvis lite på var i landet. Sedan vet vi inte riktigt om TS kunskaper matchar proffsens, så kanske en liten nedgång där.

Jag hade nog räknat på en rimlig timpeng istället, det blir för invecklat och mycket felmariginal att räkna på så många okända faktorer som ovan.

Förutsatt vitt med moms och f-skatt, tror jag på någonstans mellan 350-500 kr/timme inkl. moms. Beroende på kunskapsnivå, självklart.
 
Nja, vill jag nog säga till baklängesräkningen. Fullinackordering (där man inte ens behöver komma ut och se till sin häst) blir nog svårt att få under 5000 kr. Det beror givetvis lite på var i landet. Sedan vet vi inte riktigt om TS kunskaper matchar proffsens, så kanske en liten nedgång där.

Jag hade nog räknat på en rimlig timpeng istället, det blir för invecklat och mycket felmariginal att räkna på så många okända faktorer som ovan.

Förutsatt vitt med moms och f-skatt, tror jag på någonstans mellan 350-500 kr/timme inkl. moms. Beroende på kunskapsnivå, självklart.

Och svart och av icke proffs, antagligen en hundring i timmen.
 
Jag kan ju inte påstå att jag tillhör proffsen men det är inte direkt första hästen jag rider in. Upplägget har bara varit lite annorlunda så därför funderade jag över priset nu. 400/timme låter väl rimligt isåfall.
 
Jag kan ju inte påstå att jag tillhör proffsen men det är inte direkt första hästen jag rider in. Upplägget har bara varit lite annorlunda så därför funderade jag över priset nu. 400/timme låter väl rimligt isåfall.


För mig förutsätter det priset bra försäkring och verksamhet som redovisas.
 
För mig förutsätter det priset bra försäkring och verksamhet som redovisas.
HÅller med.

Jag hade ett par hästar för träning här hos mig förra året (-14). Inkl helpension och träning tre dagar per vecka tog jag 2500kr, redovisade som "inkomst av hobby".
Och då ska man komma ihåg att jag köper foder och strö vitt, och det ingick i de pengarna.

Jo, jag vet att det var väldigt billigt, men jag valde att inte ta bättre betalt. Jag har ridit in 20-30 hästar av olika typer och har ganska stor vana av lite knepiga hästar så det ena var en häst där man misslyckats helt med inridningen så jag fick börja om från grunden - men ägaren rider inte hästen nu heller: man har inte vågat upp på ryggen trots skaplig grundridning med fokus på att få avslappnad häst.
Tvåan skulle grundutbildas lite - riden dvs '"åkt på" men behövde lite mer grund vilket ägaren inte hade ork att fixa. (i slutänden tröttnade ägaren av olika skäl på hästar så den kom tillbaka hit och blev min häst i stället)
 
Jag kan ju inte påstå att jag tillhör proffsen men det är inte direkt första hästen jag rider in. Upplägget har bara varit lite annorlunda så därför funderade jag över priset nu. 400/timme låter väl rimligt isåfall.
För dom pengarna skulle jag lämna iväg hästen , det blir bra mycket billigare ....
Dessutom mognar hästarna när de får komma iväg .
Förövrigt ligger priserna på ca 6500kr + moms här omkring för inridning .
 
Flyinge tar 5100 + moms för inridning och då ingår allt i det priset d v s uppstallning, utrustning och skötsel. Bara att lämna och hämta ;)
För en månad?

om vi då jämfört TS 400kr... tre pass per vecka, gånger 400kr, blir 1200kr per vecka. Gånger fyra blir 4800kr. Och så får hästägaren själv försörja hästen.

Det låter som om det är billigare att skicka den till proffsen på Flyinge än att anlita TS. Om vi räknar in hästens försörjning också i ekvationen.
 
Jag kan ju inte påstå att jag tillhör proffsen men det är inte direkt första hästen jag rider in. Upplägget har bara varit lite annorlunda så därför funderade jag över priset nu. 400/timme låter väl rimligt isåfall.
Vad har du tagit tidigare? Det borde väl underlätta för att räkna ut det hela.
 
För en månad?

om vi då jämfört TS 400kr... tre pass per vecka, gånger 400kr, blir 1200kr per vecka. Gånger fyra blir 4800kr. Och så får hästägaren själv försörja hästen.

Det låter som om det är billigare att skicka den till proffsen på Flyinge än att anlita TS. Om vi räknar in hästens försörjning också i ekvationen.
Ja det är i månaden och i vissa av deras program ingår visning på treårs i priset. Ägaren betalar bara anmälningsavgiften och Flyinge visar utan kostnad.
 
Ja det är i månaden och i vissa av deras program ingår visning på treårs i priset. Ägaren betalar bara anmälningsavgiften och Flyinge visar utan kostnad.

Fast om jag inte är felunderrättad blir väl hästen då inriden som ett led i elevutbildning? Under överinsyn av lärare såklart, men inte AV lärare.
 
Jag hade utbildade unghästutbildare ute, en tog 300kr/tillfälle en annan 350kr/tillfälle. Bägge ville ha hästen sadlad.
 
Hade en icke utbildad, men erfaren ryttare, hen tog 200kr/tillfälle svart, sadlade själv.
 
Fast om jag inte är felunderrättad blir väl hästen då inriden som ett led i elevutbildning? Under överinsyn av lärare såklart, men inte AV lärare.
Det är rätt det är under handledning och det är alltid minst två personer som hjälps åt, även om en elev är den som gör jobbet.
 
Jag har nyss lämnat min häst på inridning och jag betalade 7500 plus moms per månad för uppstallning och inridning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 553
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp