Preminering mm för föl

Lillsillen

Trådstartare
Vad finns det för "aktiviteter" ex. utställningar, premieringar mm för halvblod som man bör/kan delta i, från fölunge till 5-6 åring??

Gärna med korrekt benäming, innebörd samt för åldersgrupp, (om nån förstår vad jag menar:crazy:)

Sv: Preminering mm för föl

Jag är inte så insatt i just halvbloden men svarar så gott jag kan.
Vet att det brukar vara nån typ av fölmönstring varje höst där man visar sina föl. Sen brukar man väl visa på premiering när de är 3 år iaf ston tror jag. De som vill försöka få sina hingstar igenom har väl vissa utställningar o tester dom ska gå igenom om jag inte är helt fel ute.

Vad innebär en fölmönstring då??
Hur pass hanterad bör ungen vara då, d v s vad ska man "visa"?

På asvh:s hemsida (www.asvh.se) flik Unghästbedömningar, Allmän information finns en lista: Översikt bedömningar. Det gäller från föl till 4-åringar/kvalitetsbedömning. Det står var/hur/när, poängsystem mm. 5-6-åringar kvalar inom sporten, mer info om det finns på Swede Horse hemsida (länkad från asvh:s) Sen får man läsa i reglementena för resp ålder om hur bedömningarna går till i detalj.

För i år är det för sent, föl visas i augusti oftast. Man ska framför allt visa en fölunge i riktigt bra skick samt helst att den kan röra sig. Det är inte "földressyr" även om fölet ska kunna ledas i grimma. Träna hellre på att visa STOET väl, i bra tempo, då visar fölungen oftast gång också. Har varit funktionär på många fölvisningar och det är synd på många föl att visarna inte springer bra med stoet. Hur det går till att visa står i bedömningsreglemente för föl, på asvh:s hemsida.

Jag håller med!

Den som kontrollerar stoet kontrollerar också hur visningen blir.

Träna hellre på att visa STOET väl, i bra tempo, då visar fölungen oftast gång också. Har varit funktionär på många fölvisningar och det är synd på många föl att visarna inte springer bra med stoet.

Precis! Just därför har jag alltid hjälp av duktig visare som springer med stoet. Fölet känner jag ju oftast bäst själv, och det behöver jag iinte springa med, så dom tar jag hand om själv.

Jisses vad han fick springa sist!!:eek:
Hade det varit jag hade jag legat illröd och flåsandes efter ett varv:o

Väl värda pengar!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 671
Senast: super
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 384
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 410
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka