positivt/negativt med lettiskt blod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wannehavefun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 964
Sv: positivt/negativt med lettiskt blod?

Känner ett lettiskt halvblod. Hon är stor, kring 170 tippar jag på, och rejäl. Har tallriksstora fötter (de lettiska hästarna brukar ha kallblodsinslag lite närmare i leden än "våra" halvblod, så det är kanske inte så konstigt). Hon är lågställd och proportionerlig. Trots att hon är så stadig är hon inte tungriden, tvärtom. Hon samlar sig lätt, har ordentliga rörelser med stort register, är framåt och arbetar gärna. Hon har ett väldigt stabilt temperament, det är inte mycket som får henne att höja på ögonbrynen. Hon är snäll och gör sitt bästa, men hon kan också vara envis.

Har sett två av hennes avkommor. Den ena ser nu som treåring ganska tung och klumpig ut stillastående, men när hon rör sig är hon riktigt trevlig. Hon är väldigt lik sin mamma i kroppsbyggnaden. Hon är också lugn av sig, men visar oftare prov på envisheten.
Den andra är lite mer modern i typen men ändå maffig, och kommer nog att bli riktigt snygg. Även hon kommer nog att bli en stabil och trevlig häst, fast hon nu är busig som alla ungdomar.

Det är väldigt stora skillnader på vilken uppfödare de kommer i från. Det finns allt från kunnig uppfödare med livslång erfarenhet till rena lycksökare som bara vill tjäna pengar.
Det finns också klara brister i deras stambok som gör att de t ex inte är godkända i den svenska stamboken.
Så man kan få allt från en fullpoängare till en riktigt värdelös häst.

Det är väldigt stora skillnader på vilken uppfödare de kommer i från. Det finns allt från kunnig uppfödare med livslång erfarenhet till rena lycksökare som bara vill tjäna pengar.
Det finns också klara brister i deras stambok som gör att de t ex inte är godkända i den svenska stamboken.
Så man kan få allt från en fullpoängare till en riktigt värdelös häst.
är det inte så med de flesta raserna?

Inte riktigt så stora skillnader mellan seriösa och pengagalna som det är för tillfället i just de gamla öststaterna. Det gäller inte bara hästar utan allt man kan tjäna pengar på. För något år sedan uppmärksammades ju handeln med hundar som exempel. Inte heller så finns den oordningen i stamböckerna på hästar som kommer från "väst" som det gör för hästar från öst. Det är krig, revulotioner och styressättet som bäddat för det här. Vi som lever på andra sidan har inte varit utsatta på samma sätt.

Vi importerade en del hästar därifrån på tidigt 90 tal, och överlag var det ganska ordinära hästar. ngt åt det tunga hållet.
Tyvärr hade de ingen full stam, så jag har inga uppgifter sparade om ev stam...

Inte den typ av häst jag själv skulle köpa, men ridskolorna gillade dom skarpt!

Nej kanske inte lika mycket oordning, de har du rätt i. och ibland undrar man vad vissa uppfödare sysslar med.. även i sverige.
de svenska halvbloden har ju också öppen stambok så man kan ju i stort sett blanda i vad som helst. :crazy:

Min lettiska häst Bingo är lite över 160 hög och väger ca 490-510 kg och han är utav den lätta typen. 50% fullblod 50% trakehner. Inga dasslock till fötter :D han har 0: or fram och 1: or bak. Normal rygg och ganska långa ben.
Jag har papper på han.

Han har lätt för sig , mycket energi och väldigt ambitiös. Väldigt känslig.
galopp.jpg

exterior.jpg

Riktigt snygg! Lite skillnad mot "min" dam, med skostorlek 5 och en vikt på 700+... ;) Hon är maffig och snygg på sitt sätt, men jag har alltid gillat trakehnerna.

Hon har också papper såvitt jag vet.

Jag har träffat ett antal lettiska halvblod och haft ett eget, håller med om att de är tunga i typen, men rör sig mer graciöst än man kan förvänta sig. Stabilt men envist temprament, de jag har träffat är det inhemska halvblodet, dvs inte korsat med någon tysk ras eller med moderna trakehner. De är perfekta ridskolehästar, men absolut inget jag skulle vilja ha igen!

sshameless: Vacker häst du har, men tror knappast han kan räknas som ett exempel på lettiskt halvblod även om han kommer från lettland, han är ju både högställd, modern i typen och som du säger känslig och sammarbetsvillig, vilket inte är ett utmärkande drag bland lettiska halvblod.

Men samarbetsvillig och lyhörd tycker jag nog stämmer in, dock inte känslig i betydelsen nerv. Är stoet jag känner ovanligt då hon är sådan?
Som du säger, rör sig mer graciöst än man skulle tro. Och även den här skulle nog kunnat passa på en ridskola.

Aveln är väl lite som den varit här för några decennier sedan? Vissa håller sig till det inhemska i första hand, medan andra fokuserar framåt och tar in mycket nytt? Och så klart finns det alltid variation i graden av seriositet.

glöämde säga, jag e sååå nöjd, kommer tävla både hopp och dressyr

Och bara så där, så fick jag ett samtal ifrån en gammal köpare(11 år sedan:angel:).
Nu hade hästen behövts avlivas pga sparkskada i hagen, och nu undrade hon om jag hade några fler lika snälla och trygga hästar:angel:...

Så den hästen(som var gräsligt ful, och verkligen av typen lågställd körhäst) kom till ett hem där den verkligen uppskattades för sitt temperament...

Liknande trådar

Samhälle I allt högre grad känner jag att jag behöver komma bort från att läsa nyheter, särskilt när det gäller politik i alla dess former, då...
2
Svar
22
· Visningar
1 186
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Vill bara ha info från er som blivit hjälpta av den. (orkar inte allt negativt om biverkningar nu) Har den hjälpt er med sömnen, ångest...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: abc
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
Fordon Hallå! Jag har alltid sagt ”ingen ford på min gård”, men har spanat lite på Ford s-max nu. Årsmodell runt 2013, diesel eller bensin...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka