Ponny som stannar i kompinationer på tävling??

Sv: Ponny som stannar i kompinationer på tävling??

Får plaststöd verkligen användas på tävling? :o

Det är förbjudet vet jag :)

Nähä?
När vi hade våran lokala fick vi ha plaststöd MEN bakbommen på oxrarna var tvungen att vara säkerhetsstöd med utlösbara skållor.

TR; "Bommar och andra delar av hindret skall vila i bomhållare. På längdhinder (Också på framhoppningen) ska den bakre bomme, på trippelbarr också den mittersta, vila i säkerhetshållare av godkänd utlösningstyp."

Står ingenting om stöden såvitt jag kan se.

Senast ändrad:

ah men vi får inte har det på våra tävlingar.
Har heller aldrig varit med om det på tävling.

Det är förbjudet vet jag
Nej plaststöd är inte förbjudet däremot är bomhållare som kan glida ej tillåtna och det har många på sina plaststöd. Men om man sätter på nyckelhålsfäste på plaststöden så är de tillåtna på tävling.

Det vet jag:D

Okey =)
Vi har sånna du snackar om i vårat stall, sånna där typ nyckelhålsfäste men vi har aldrig använt dom ..
Å enligt sånna jag känner är det inte tillåtet, menmen .. Står de inte så i tr så är det väl inte så hellr ;P

Då kan du hälsa de du känner att de borde läsa TR innan de uttalar sig ;)
På safty kan man köpa godkända skenor att sätta på stöden.

Jag tävlar själv och har ALDRIG sett det på tävling, vi har det inte heller på våra tävlingar och det var ridskolechefen som sa att det inte var tillåtet óch henne säger man inte så gärna mot. Men är det ngt nytt då?

Det var intressant skrivet! Han är rutinkollad av veterinär nyligen ua. SKa hålla ögonen öppna för symptom.

Det kan det mkt väl vara att jag gjort. Han är relativt kort i galoppen och kanske har svårt att räcka till som du beskriver. Dock inte 100 musklad pga fång i somras, lång igångsättning.

de kan ju vara erat stora problem!
om han inte är fullt musklad så kan över 1m bli jobbigt och han kanske får ont i musklerna typ träningsvärk,
sen så är han kanske lite stel? ha lite galopp bommar när du tränar och se om han börjar sträcka ut sig mer. och så tkr jag som några andra att du kanske ska tävla lite lägre höjder ett tag tills han har riktigt med muskler :)

Tror hon redan hittat svaret ;P
Tråden är ju rätt gammal... =)
Vad jag hörde från henne så hade han ett dolt fel, men vet inte hur läget ligger till just nu ;D

Vet att det är en gammal tråd, men tar mig friheten att skriva ändå :)

Böjprov gjordes då han inte kändes bra. Hade en liten anmärkning på hö bak, som spökat tidigare. Han fick butta i några dagar och sen igångsättning.

Våran och vet. teori är att han har blivit ömfotad bak på äldre dagar. Gått barfota bak. (jag ville ha skor runt om men det ville inte ägaren) Under hela sommaren gick han på ett dåligt underlag, samt slet på hans bakhovar. Så han skoddes i samband med flytt från det stallet. Nu är han skodd runt om av en riktigt duktig hovis som kommer var 6 - 7 vecka och skor honom. Underlaget är jättebra på nya stället. För någon dag sen började vi med markarbete och det tyckte han var jätteroligt! (Han har fått vintervila i vinter, därav sent igångsatt) Alltså en mildare kotledsinflammation pga slitande, djupt och tungt underlag som leder till något ömma hovar.

Anledningen till att jag var tvungen att rida på det underlaget var att jag var rädd för fång som han hade förra sommaren, ingen stans att rida ut på (Bokstavligen ingen stans) och att åka bort varje dag kändes inte som ett direkt alternativ då det var långt till ridhuset.

Sen håller jag fast vid att han ÄR väldigt tittig av sig. Ser spöken överallt! Men tittigheten i samband med retad kotled leder till stopp på hinder.

Nu står vi på ett toppenstall med mycket fint underlag, stora uterittsmöjligheter och sen blir han skodd runt om. Problemet är alltså löst! :D

Skönt att det är löst! :)

Skönt att det har löst sig för er. En undran bara... Har du köpt "Pompom" ?
I så fall ett stort Grattis till er båda, du är verkligen super seriös med honom och verkar alltid vilja hans bäst och det förtjänar han.

Min dotter har varit fodervärd på "Pompom" en gång i tiden.

Lite ot

men nu blev jag nyfiken, mitt ponnystos pappa heter Pompom och kommer från ett skånskt stuteri, kan det vara samma pompom? (Han ska även ha ett annat namn, Highcrest promise, men det används aldrig så vitt jag förstått.)

Mitt sto är född -95 och mycket lik sin pappa, svart med en vit bak kota och en liten vit fläck i pannan.

/Söderböna

anledningen till varför ingen har sett plast stöd är för man inte får ha de det!
det måste vara någon liten ridanläggning som har det, det är straff bart

Men nu får du ge dig. Tråden är ett år gammal och det är redan konstaterat att man får ha plaststöd men inte skållorna som hör till plaststöden.
Utan man ska ha nyckelhålsskenor.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka