Ponny som stannar i kompinationer på tävling??

Deimion

Trådstartare
Hej! Jag har nu börjat tävla en ponny på LB nivå. (1m) Men nu de två senaste gångerna har jag vägrat ut mig på kombinationen. Vi hoppar hemma helt utan problem kombinationer på 110 cm på träning.

Hur skulle du ha gjort??

Sv: Ponny som stannar i kompinationer på tävling??

Ursäkta stavfel i rubriken, Kombinationer ska det självklart vara!

Varför tror du den stannar i kombinationer? Är det på A eller B hindret?
Kanske känner den att den inte räcker till (alternativt får det för trångt)?
Verkar den ha svårt med t.ex. oxer ut?

En av våra C-ponnyer har alltid haft det litet jobbigt med kombinationer,han är så stor och får inte riktigt rum,är din ponny väldigt stor eller tar den ojämna steg med bak och fram som vår också gör?
Har bara rådet att träna mycket hemma som vi fått göra
Rätt in rätt ut är ju det som gäller vid kombinationer.....

Först skulle jag kolla upp så att hästen är ok. Har den något litet som ligger så kan man få symptomet att de stoppar i kombinationer. Tyvärr har inte alla tävlingsplatser kanonunderlag och det kan bidra.

Får du grönt ljus av veterinären så får du fundera på varför det blir så att den stannar.

Först skulle jag kolla upp så att hästen är ok. Har den något litet som ligger så kan man få symptomet att de stoppar i kombinationer. Tyvärr har inte alla tävlingsplatser kanonunderlag och det kan bidra.

Får du grönt ljus av veterinären så får du fundera på varför det blir så att den stannar.

Håller helt med. Dom flesta hästar som stannar i kombinationer är ofta ofräscha.

Håller med Boop. Kolla upp hästen först, så att du kan utesluta skador etc.
Men sen som de andra har skrivit, har hästen svårt att räcka ut eller få plats? Det kan göra många hästar osäkra. Om din häst har något av de problemen måste du lära dig rida din häst så att den kommer så rätt in som möjligt alltså ge den bra lägen..

Ponnyn stannár i A hindret och han är nyligen kollad av veterinär (rutinkontroll)

Hur ser kombinationerna ut hemma/tävling?

Var med om en häst som alltid gick klockrent men som vägrade att ge sig in i en kombination, när ryttaren kom ut så sa hon att hon tyckte att hästen gjorde rätt för det var ett enda virrvarr av bommar och man såg inte enskilda hinder förrän man var inne i kombinationen.

Kan det vara så enkelt att hästen inte ser att det är två hinder alt inte ser vad som är vad?
Ofta så orkar dom släpa ut fler bommar när det är tävling än vad man själv orkar göra på träningen.

Ni har inte varit med om någon "olycka" som har gjort er osäkra? Eller ja, ponnyn?

Hur ser kombinationerna ut hemma/tävling?

Var med om en häst som alltid gick klockrent men som vägrade att ge sig in i en kombination, när ryttaren kom ut så sa hon att hon tyckte att hästen gjorde rätt för det var ett enda virrvarr av bommar och man såg inte enskilda hinder förrän man var inne i kombinationen.

Kan det vara så enkelt att hästen inte ser att det är två hinder alt inte ser vad som är vad?
Ofta så orkar dom släpa ut fler bommar när det är tävling än vad man själv orkar göra på träningen.

Min ponny gick också klockrent hela tiden runt i ett bra tempo, öronen fram och bjöd mot kobinationen tills ett galoppsprång fram, stopp!

Tror på det du skrivet. Jag hade bara två bommar på träningen och det var 6 st per hinder på tävlingen. Sen låg solen på det hindret i ridhuset. Hindret var ett titthinder, blommor och liknande på hinderstöden.

Ska hoppträna så fort som möjligt och då ska jag släpa ut ordenkligt med bommar.

Ni har inte varit med om någon "olycka" som har gjort er osäkra? Eller ja, ponnyn?

Nej, jag tror allafall inte det. Nyligen inköpt ponny och enl förra ägare var det inte så. Tävlad 80 - 90. Enstaka starter på 1 m och utesluten på första i 110 cm.

Kan tillägga att LB banan var maxad: Låg på 110 cm istället för 100 cm. Tittade på hinderstöden när jag red ut.

Du kanske får rida lägre klasser några gånger till där de inte har med kombination tills ni känner varandra bättre. Krävs ju trots allt lite tillit för att ge sig in i en kombination. Speciellt om du bara startat ett fåtal gånger i 1 meter kanske ponnyn inte riktigt har självförtroende nog för sin uppgift. Skynda långsamt alltså, och kanske gå ner en klass så det inte blir ett befäst problem.

Nej, jag tror allafall inte det. Nyligen inköpt ponny och enl förra ägare var det inte så. Tävlad 80 - 90. Enstaka starter på 1 m och utesluten på första i 110 cm.

Kan tillägga att LB banan var maxad: Låg på 110 cm istället för 100 cm. Tittade på hinderstöden när jag red ut.

Jag har bestämt för mig att man inte får ha högre än fem cm över originalhöjden. Så att banan som skulle ha legat på 100 cm låg på 110 cm är för mig ganska konstigt. Det låter dessutom på dig som att du tkr att det 100-110 är ganska högt? Och ponnyn är ju inte så rutinerad på de höjderna om jag har fattat rätt. Gå ner i klasserna och tävla där ni känner er säkra. Ponnyn kanske måste få tbx sitt självförtroende

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte så, vi hoppar 120 cm och jag tkr inte att det är högt. Han är mycket tävlad fast på lägre höjd pga förgående ryttaren. Vi tränar bana på 110 - 120 cm hemma.

hur hög är ponnyn?

Det märks oftast i kombinationer om hästen har ont någonstans, just för att det tar mer på dom att hoppa kombinationer än enkelhinder.
Så börjar hästen stanna i kombinationer är det oftast för att den vet att det kommer göra ont.
Har själv haft en häst som hade problem med bakknäna, hon stannade alltid i kombinationer. Det syndes ingenting när man red, ingenting på böjprov eller röntken men på ultraljud.
Vill inte skrämma upp dig men det kan vara värt att kolla!

Annars kan det vara du som ändrar din ridning omedvetet, att du "vet" att han kommer stanna där då han gjort det tidigare och han känner på sig det. Eller att han har svårt att räcka till, eller att få plats och därför blir osäker. I såna fall skulle jag träna mycket på kombinationer på låg höjd - finns ingen anledning att börja hoppa 110 på nyinköpt ponny om du eller hästen inte är 100% säkra där!

Hoppas det fixar sig för er iaf! :laugh:

Det var intressant skrivet! Han är rutinkollad av veterinär nyligen ua. SKa hålla ögonen öppna för symptom.

Det kan det mkt väl vara att jag gjort. Han är relativt kort i galoppen och kanske har svårt att räcka till som du beskriver. Dock inte 100 musklad pga fång i somras, lång igångsättning.

Hur såg du på hinderstöden hur höga hindren var?

Även om det är siffror på så stämmer det inte, hindren brukar mätas med käpp.

Vi har hinderstöd där "60" är ungefär 40 cm och andra där 120 är mer än 120.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka