Ponny el. Häst till dottern?

Blubbis

Trådstartare
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp.
Dottern är 162cm lång och väger 60 kg, hon är snart 13 år.
Dottern vill köpa en maxad D-ponny. Jag tycker det är bättre med en liten häst på ca 155-160cm då behöver hon inte sälja den om hon växer 10cm till som hon nog kommer göra.
Hur hade ni gjort?
Dottern har haft en c-ponny tidigare.
 
Vill hon tävla? Nu eller eventuellt i framtiden?
Har hon kompisar som tävlar?

Det är ganska stor skillnad att gå från c-ponny till 160cm häst. Ridningen blir annorlunda och det blir "mer" ridning.
 
Vill hon tävla? Nu eller eventuellt i framtiden?
Har hon kompisar som tävlar?

Det är ganska stor skillnad att gå från c-ponny till 160cm häst. Ridningen blir annorlunda och det blir "mer" ridning.
C-ponnyn fick tyvärr avlivas förra året. Från slutet av förra året har dottern ridit på ridskola och har då bara fått rida maxade d-ponnys eller stora hästar. Hon tävlade senast en häst på 175cm som är ridskolans.
 
Har hon ambitionen att tävla, skulle jag gått på D-Ponny så har hon möjligheten att vara med i ponnylaget under tiden hon är tonåring, för att sedan byta upp till häst när hon fyller 16 (eller 18).
 
Jag är själv 165 cm nästan och jag tycker jag är lite lång på D-ponnys. Hade nog köpt en liten storhäst.
Gick från C-ponny till storhäst när jag var i den åldern. Gick fint. Gäller bara att hitta rätt och trevlig individ.
 
Hade det varit min dotter så hade jag köpt en trevlig D-ponny med en exteriör som bär upp även en ryttare på 170 centimeter.
Nu finns det förvisso Children-klasser men jag tycker ändå att ponnyer har många fördelar.

Jag är själv 171 centimeter lång och rider D-ponny. (I undantagsfall även C-ponny men det är mest om ponnyn ifråga är lite stökig mot sin mindre ryttare.)
 
Tänker precis som @LadyCovergirl, rätt exteriör som kan bära upp även vuxna.

Självklart behöver man inte sälja bara för att man blir 170cm lång, dessutom kommer de ju vänja sig vid varandra så längden kommer inte störa i framtiden.
Det är lätt att bli lite utanför om alla andra har ponnys och hon står där med storhäst och kan varken träna eller ta med hästen på ponnyläger.
 
Jag är någon cm längre än din dotter och väger lika mycket och jag rider en d-ponny på 145 cm. Har tävlat den också (bland storhästar) och ingen som sett mig rida henne har sagt att vi ser oproportionerliga ut.
 
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp.
Dottern är 162cm lång och väger 60 kg, hon är snart 13 år.
Dottern vill köpa en maxad D-ponny. Jag tycker det är bättre med en liten häst på ca 155-160cm då behöver hon inte sälja den om hon växer 10cm till som hon nog kommer göra.
Hur hade ni gjort?
Dottern har haft en c-ponny tidigare.

Visserligen något av ett genetiskt "skräckexempel" men jag var 162 cm som 11 åring och är 162 cm idag som snart 20 åring också.
Därmed inte sagt att din dotter har slutat växa, men mycket mer än max 8-10 cm till lär hon väl kanske inte bli.
Och utifrån nyss nämnda tycker jag absolut att en D-ponny räcker. Kanske inte en "141 cm med shettissadelgjord" men "148 cm tinkerkorsning" eller dylikt, absolut. Nu har jag knappt någonsin ridit så mycket mindre ponnyer i mina dagar då hade slutat växa när jag började rida, men däremot har de flesta jag ridit varit mellan 145-155 cm, och det funkar utmärkt. När min mamma, som är 172 cm och modell långben, red som ung red hon också oftast hästar runt 145-155 cm. Så en större D-ponny blir alldeles perfekt. Särskilt som dottern också har många ponnyår kvar. Dessa kanske hon vill ta vara på!
 
Jag började rida stor häst på ridskolan som fjortonåring parallellt med att jag hade egna ponnyer hemma (en normalstor B-ponny och en maxad C). Det var skitkul och jag lärde mig hur mycket som helst på att rida stor häst med vuxna (och inte ponnyer med andra barn), men jag hade samma häst hela tiden och hon var i princip som min egna eftersom ingen annan ville rida på henne. Tävlade liten stor häst parallellt med C-ponnyn i flera år, och tyckte att jag mixade de bästa av världar.

Men. Jag hade aldrig velat vara utan ponnytiden helt. Det sociala har aldrig varit viktigt för mig, och jag har alltid trivts bättre i sällskap av vuxna/äldre än med jämngamla, än idag är det så. Jag är bara 1,57 och efter några år på stor häst så valde jag faktiskt att gå tillbaka till ponny. Köpte en ettårig new forest där mamman var maxad D-ponny, trodde hon skulle bli åt det större hållet, men hon stannade på 1,40. Dock grov och trollar bort mycket ben på ryttaren. Tävlar henne i dressyr mot stora hästar.

Det går att tävla ponny mot stora hästar. Däremot är skillnaden på hinder rätt märkbar om man går från att tävla C-ponny till att tävla stor häst, det var bland annat den skillnaden som helt fick mig att överge hoppningen. Är du och flickans pappa långa? Eftersom du tror att hon kommer växa 10 cm till? Jag var i princip färdigväxt vid tretton, och då var jag aldrig speciellt lång (dock korta föräldrar, så det fanns inte så mycket långt att vara likt).
 
Ponny! De flesta växer inte mer än några cm i den ålder, om en alls. De flesta jag känner har inte växt efter 12-13 års ålder. Även om hon skulle gå upp till närmre 170 är ju ponny som inte är den smäckraste några problem.
 
Min åsikt. Har du något problem med att jag har en åsikt? Jag är totalt övertygad om att inte i princip någon gör som jag tycker, Så jag är övertygad om att jag kan häva upp den till stöd för hästar under 148 cm

Du behöver inte hugga så.

Kan du utveckla varför du tycker som du gör?

Ungdomar kan ju vara tungre och längre än vuxna.
 
Jag sökte förutsättningslöst efter "rätt häst" till min dotter, i ungefär samma ålder och storlek som din. Det storleksspann som var aktuellt för oss var ca 145-160 cm. Vi sökte efter en bussig läromästare.
Det viktiga för oss var, som sagt, att det var en häst som dottern kunde känna sig trygg på, lära sig av och ha roligt ihop med. Det blev en äldre fullblodsvalack på 164 cm i slutänden.
 
Jag skulle säga att det beror på vad hon vill göra. Vill hon tävla, så skulle jag välja ponny. Det är roligare att tävla mot/tillsammans med andra ungdomar när man är i den åldern. Det är svårare och förmodligen inte lika roligt att tävla mot vuxna. Om hon inte vill tävla så skulle jag gå helt på individ - häst eller ponny spelar ingen som helst roll i så fall.
 
Jag skulle också köpt ponny men att man inte växer så mkt efter 12-13 år kan (obs såklart olika för alla) vara fel, jag växte nog 12-13 cm. Var 172 cm i 6:an, nu är jag 184 cm!
 
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp.
Dottern är 162cm lång och väger 60 kg, hon är snart 13 år.
Dottern vill köpa en maxad D-ponny. Jag tycker det är bättre med en liten häst på ca 155-160cm då behöver hon inte sälja den om hon växer 10cm till som hon nog kommer göra.
Hur hade ni gjort?
Dottern har haft en c-ponny tidigare.

Jag är 168 cm lång och jag rider d-ponny utan problem. Vill dottern ha en ponny så hade jag letat ponny. Att köpa storhäst när det inte är vad hon önskar är som att be om att hon tröttnar. Ingen vet om hon växer mer och ingen vet om hon tycker att det är kul om fem år. Det är här och nu som är viktigt, inte sedan. Leta efter individer som tar mycket längd. Jag har haft en maxad c-ponny som tog vuxna ryttare på 175 cm utan att det såg konstigt eller oproportionerligt ut. Det beror mer på hästens exteriör och mindre på hästens höjd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 093
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 191
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
760
Senast: Sassy
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp