Förlåt, jag menade riksdagen.
När jag pratade om de 5% så menade jag de 5% av befolkningen som röstade på det partiet. En grupp (5 pers) ur befolkningen (100 pers) tycker en viss politik, men då de är bara 5% så bestämmer de såklart inte över hela befolkningen. Utan det är politiken som majoriteten av befolkningen som man ska göra/följa. Dvs är man så "få" som tycker att man ska göra en viss politik så får man acceptera vad majoriteten vill ha för politik.
Tex; 75 pers vill att husen på x-gatan ska målas röda. 20 pers tycker vita. 5 pers tycker blåa. Majoriteten vill ha röda, då får de bli röda.
Men då kom jag tänka på minoritetsgrupper, tex annan hudfärg eller religiongrupp etc, som kan vara liten grupp av befolkningen men deras behov ska såklart ses efter också. Men deras representanter ska då se efter deras intressen även om de är bara 5% i riksdagen.
Så ... Jag pratar om typ demokrati?![]()
Nu är det väl mer som att många vill måla husen vita, andra bländvita, tredje gruppen beigevita, fjärde gruppen med blå eller rött inslag på det vita och det åttonde föreslår svart som ondskan själv.
Då kan man tänka att så länge inte de som vill ha svart har majoritet kan man kompromissa fram en vit färg med någon liten färgskiftning som helt sjukt mycket bättre än det svarta.